A legjobb Disney-dalok!

2017. március 02. 07:39 - Arthur Arthurus

Az volt a tervem, hogy csinálok egy top 10-es Disney-rajzfilmdalos listát. Hogy honnan jött az ötlet? Mostanában ismét nagyon sok Disney-dalt hallgatunk párommal esténként, mindketten szeretjük, el is kezdtem összegyűjteni őket. (Félúton a gyűjtés némi gyakorlati probléma miatt egyelőre megakadt, de dolgozunk rajta :)) Aztán rájöttem, hogy sokkal több, mint 10 kedvenc dal van. Ezért egy másik ötletem volt: minden Disney-rajzfilmből kiválasztok egy kedvencet. Nézzük, mi lesz belőle.

Időrendi sorrendben haladok, de nem veszek alapul minden egyes Disney-mesét, nem láttam mindet, nem is szeretem mindet, ezért csak azokból válogatok, amiket gyerekkoromban legalább egyszer vagy azóta többször is láttam, illetve egy-két esettől eltekintve a szinkronizált, magyar változat alapján döntök. Csak az egész estét Disney-mesékből válogatok, a folytatások általában nem azok, noha akad köztük jó is. A lista természetesen teljes mértékben szubjektív.

Az első az 1937-es Hófehérke. Sokszor láttam gyerekkoromban a mesét, igazából nem is tudom, hogy miért, mert sosem szerettem meg. Talán mert valamiért akartam szeretni? Nem tudom. Nehéz is volt dalt választani, na nem azért, mert annyira szuperek számomra - bár nagyon szépek egyébként, de nem lett kedvenc. Egy dal volt, amit gyerekként is és most is szeretek: Hej hó!

Most egy nagyot ugrunk az időben, a közbeeső meséket egyáltalán nem szeretem, vagy nem is láttam: elérkeztünk 1950-be, Hamupipőkéhez. Itt kettő is elég esélyes volt, az egyik az ismert Csiribí-csiribá, sőt, még A csalogány is nagyon szép, de az nem igazi dal :) Ám az egerek borzalmasan idegesítő hangja elmébe ég, miközben mégis aranyosak. Szóval ők lekörözték a többit :)

 A sorban következő három mese azért érdekes, mert egyikből sincs kedvenc dalom. Az Alice Csodaországban c. mesét sosem szerettem, nem is jut eszembe belőle dal Google segítsége nélkül. A Pán Pétert meg igazából sosem láttam. Pedig láttam a Csingiling mesék egy részét meg a Pán Péter világába tartozó filmeket is, de ez a Disney-rajzfilm valahogy eddig kimaradt. Meghallgattam a dalokat belőle, de egyik sem fogott meg. A harmadikat viszont gyerekkoromban szerettem, ez a Susi és Tekergő, de már nagyon régen nem láttam. Kedvenc dalom sincs belőle, bár rémlik egy, amit szerettem, és mintha azt Tekergő énekelte volna, de nem találtam meg. Szóval elegánsan kihagyom ezeket is, így a következő: a Csipkerózsika 1959-ből. Nem is vesztegetem a szót a többi dalra, egyetlen egy nagy kedvencem van ebből, ami talán még a Top 10-ben is helyet kapott volna (és érdemes belőle meghallgatni Lana Del Rey átdolgozását is a Maleficent c. filmhez, zseniális!)

A következő években (számomra) megint nem termett jó Disney-dal, bár akadtak mesék, amiket nagyon szerettem, a jó dalokhoz egészen 1989-ig kellett utazni a tenger mélyére: A kis hableány világáig. Egyik kedvenc mesém, volt is gyerekkoromban egy pizsamám, amin Ariel volt. Amikor kérdezte a kedves család, hogy ki látható a pizsamámon, szemrebbenés nélkül közöltem: Hát a kis hablehány!
Szerencsére a daloktól nem kell hánynom, sőt. Kifejezetten nehéz a dolgom, mert a Vár rám a föld egészen gyönyörű dal, de Sebastian jókedvű Ringat a víz c. dala is tetszik, amivel megpróbálja ráébreszteni a partra vágyódó Arielt, hogy a tengerfenék oly szép. Meg a Miénk a föld is gyönyörű, ahogy a Csókra várnak is megvan a maga hangulata. Mindegyik, még a séf őrült dala is szerepel a saját listámon, de muszáj vagyok ezt a méltatlanul alábecsült dalt kiemelni: Szegény mélabús lélek! A leggyönyörűbb rész természetesen a vége, amikor Ursula elveszi Ariel hangját.

Innentől már sűrű lesz a lista, következzen a valaha készült leggyönyörűbb Disney-rajzfilm 1991-ből: A Szépség és a Szörnyeteg! Igen, nem is kérdés, várom ám már a filmet, főleg, hogy Emma Watsont és Dan Stevenst is eléggé kedvelem :) Három reményem volt vagy van: hogy benne lesz a Belle (igen, és a részlet, ami minap napvilágot látott nagyon tetszik), egyik kedvencem, és persze az utolsó dal, a Hol volt, hol nem volt (természetesen benne lesz, Ariana Grande és John Legend előadásában, első hallásra ez is megnyert magának). Nehéz a dolgom itt is, mert az említett két dal mellett gyakorlatilag az összeset nagyon szeretem: a Gastont, a Gyere hát! címűt, a Legyek, aki voltam nemrég! címűt, sőt, még a Vesszen a szörny! címűt is, mert annyira szomorúan jellemző az emberre... de egyről még nem szóltam, amit szintén várok, és remélem, a filmben is szerepelni fog, mert valamiért mégis a kedvencem: az Őrá vártunk rég

Rögtön a következő évben jelent meg az Aladdin, amit szintén nagyon szeretek, és ha nem énekelne az aktuális szerelmes dalban ennyire idegesítő fejhangon Janza Kata (akinek egyébként gyönyörű hangja van, csak nem így), akkor nem is lenne kérdés, hogy az Egy új élmény lenne a nyerő nálam, így is nagyon szeretem. Ahogy majdnem az összes többit is. De így inkább a legelső dalt választom: Vár ezeregy éj! (Az eredeti változatban egyébként kicsit más volt a szövege, ez meg is szokott zavarni.)

Ha a Szépség és a Szörnyeteg a legszebb mese, akkor a legjobb az 1994-es Oroszlánkirály! Ez nem is kérdés, gyerekként is a legnagyobb kedvencem volt, ez azóta sem változott, nagyon szeretem már csak a zenéjét is, dalok nélkül is. Az élet az úr megadja az alaphangulatot, és egyértelműen a szerelmes dalok toplistájának elején tanyázna az Érzed már a szív szavát is, de mégis, most a valaha készült legjobb politikai kampánydalnak adnám az esélyt:

Ha valaki kényszerítene, hogy válasszak egyetlen egy kedvenc Disney-dalt, akkor az a következő, 1995-ös rajzfilmben hangzott el Pocahontas tolmácsolásában. Párom fejemhez vágta, hogy csak a mondanivalója miatt szeretem ennyire: van némi igaza, bár egyébként is gyönyörűnek tartom. Nagyon szeretem ennek rajzfilmnek az összes dalát egyébként, kedvenceim között ott a Messze hív a nagy folyó és a fájóan és szomorúan igaz Söpredék is, de mégis, a legnagyobb kedvencem:

A következő év is jó volt Disney-mese szempontjából: 1996-ban került napvilágra A Notre Dame-i toronyőr. Ezt a mesét is szerettem, és mostanában a dalai is a kedvenceim közé kúsztak, szóval nehéz a választás. A Zeng a Notre Dame megadja az alaphangulatot, gyönyörű kórusbetétes dal, majd az Ott járnék Quasimodo tolmácsolásában is nagyon szép, az Ima majdnem ide került, A csodák udvara pedig már régi kedvencem. Egyébként ha megtaláltam volna a teljes, nem agyonvágott Zeng a Notre Dame c. dalt, akkor az kerülne ide, de így inkább a nevetségesen álszent Tűzörvény lett a győztes:

1997 is jó év volt, akkor lépett színre Herkules. Az összes, de tényleg az összes dalt nagyon szeretem ebből a rajzfilmből, Herkules dala, az I Can Go the Distance (nem tudom, mi a magyar címe), vagy Phil dala meg a Múzsák dala, a Zero to Hero is kedvenc (bár az utóbbiból ez a változat, de ez lényegtelen). Most mégis utat engedek a javíthatatlan romantikus énemnek, és az Ez nem lehet szerelem lesz a befutó.

Rögtön a következő évben került ki a keletről érkező Mulan, ami szintén a kedvencek között kapott helyet. Nagyon szeretem az első dalokat, egyik kedvencem mégis az Erős légy annak ellenére, hogy a nagyon nem kedvelt Stohl András énekli a dalt. Ezzel minden alkalommal megküzdök, de azért túl tudok lépni rajta. 

Az őserdők mélyéről 1998-ban került elő Tarzan, és A szívem vigyáz rád valamint a Gyermekember máris a kedvencek közé került, főleg, hogy Ákos énekelte a hazai változatot. Ákossal az a helyzet, hogy a dalainak egy részét (1995 és 2007 közöttieket leginkább) nagyon szeretem, noha vele és nézeteivel a legkevésbé sem értek egyet általában. De ettől még énekelni tud :) Kedvencem az Idegen érzés

A Tarzan után ismét egy kis szakadás következett, már ami az időt illeti, a következő meséket vagy nem láttam, vagy nem lett kedvencem a dalok közül. A 2009-es A hercegnő és a béka cíművel még küzdök, láttam, tetszett is, a dalok sem rosszak, de még kell neki egy kis idő vagy nem tudom mi, hogy a kedvenceim közé emelkedjen. A 2010-es Aranyhaj és a nagy gubanc viszont rögtön elvarázsolt, minden dalát nagyon szeretem, de most hadd legyek megint sablonos: ez lett a kedvenc!

Három évvel később már csak egy icipici hó kell, és máris itt a Jégvarázs! A Let it Go lett a nagy sláger, de nekem jobban tetszik ez:

És ezzel az általam kedvelt egész estés Disney-rajzfilmek végére is értünk, de hadd tegyek néhány kivételt. Az Oroszlánkirály, ahogy mondtam, a valaha készült legjobb rajzfilm, és ehhez kapcsolódik az 1998-as Oroszlánkirály 2 - Simba büszkesége is. Szerintem a dalok ebben jobbak, mint az elsőben: itt mindet nagyon szeretem, és nagyon nehéz választani a szerelmes szám és az első között, de még idepofátlankodhat a Kovut elűző dal is. Nyerjen hát most az első: olyan elemi, olyan mély és szép dal, hogy minden alkalommal megborzongok:

A következő kivétel a Szilaj, ami ugye nem Disney rajzfilm. A leggyönyörűbb dal pedig a Sose törik be a vadló:

Az utolsó, és ezzel zárom is eme posztot: a legszebb Disney-rajzfilm, amit nem a Disney készített, minden kétséget kizáróan az Anastasia! Hogy ebből a rajzfilmből melyik a legszebb dal, arról megoszlanak a vélemények. Nincs olyan esküvő vagy szalagavató, ahol a Volt egy régi december ne hangzana el, és én is nagyon szeretem, de nekem mégis jobban tetszik egy pöppet a Vár a múlt

Ennyi lett volna ez a kis válogatás, nyilván mindenki más dalokat szeret inkább, én most ezeket emeltem ki. Holnap lehet, hogy mást emelnék már ide én is, de jelenleg ők győztek, ha lehet ilyet mondani :) Nézzetek ti is rajzfilmeket, szépek és jók azok!

Kövess minket Facebookon!

Ha tetszett, nézd meg, hogy a rajzfilmek gonosz szereplői valóban olyan gonoszak voltak-e!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr4512296525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása