A légpárnás jármű bármilyen sík felületen képes haladni, ha nincsenek nagy lejtők és gödrök. Sem a szárazföld, sem a víz, sem a mocsár nem jelenthet gondot neki. Sőt egyes darabok még pár méteres magasságban repülni is képesek.
Hogyan is működik? Gyakorlatilag repül, mégsem repülő, pedig kialakításukban és működésükben is inkább repülőnek számítanak, mint hajónak.
A hajó törzsében van egy ventilátor, amit motor hajt és az a dolga, hogy a törzshöz rögzített több tucat különálló elemből összerakott szoknyába nagy nyomású levegőt pumpáljon. Ez a szoknya körülbelül 30 centiméterre emeli meg a szerkezetet, amely így egy vékony levegőrétegen, szinte súrlódás nélkül képes siklani, miközben egy függőlegesen elhelyezett propeller tolja előre.
Persze valahogy irányítani is kell, erre szolgál a dupla kormánylapát, amely a légáramlatot megfelelő szögbe tereli és egy elől elhelyezett biciklikormánnyal tudunk manőverezni. Itt is, akárcsak a vitorlázásnál, a sofőr testsúlyával is segítheti a kanyarodást. De nagyon kell figyelni, ha túl nagy sebességgel akar az ember kanyarodni, könnyen alákap a levegő és már fel is borította a járművet.
A légpárnás hajó szülőatyja Christopher Cockerell brit mérnök volt, aki hovercraftnak nevezte találmányát. A szabadolom 1955-ben született. Hihetetlen mérnöki munka volt, képes volt akár a 150 km/órás sebességre is.
Így néz ki a légpárnással való száguldás egy versenyen:
És persze ez a sport sem csak a kellemes tavaszé és nyáré. Bizony télen is tökéletesen űzhető, ha van megfelelő emberi bójáktól mentes havas vidék, ahova kimehet az ember száguldozni. Az alábbi felvétel az Első Tarvisio-i téli játékokon készült, már nézni is élmény. Biztos klassz lehet így szántani a havat.
Aztán az elmúlt években volt pár őrült, aki nem elégedett meg azzal, hogy ez a járgány kétéltű és gondolta felturbózza a gépet. Ha már megvan a föld és a víz csak akkor lesz teljes a kép, ha a levegő is felkerül a listára. Egy Új-Zélandi szerelő, Rudy Heeman 1999-ben úgy döntött saját garázsában építi meg a repülő légpárnás hajóját. 11 évi kemény munka és sok-sok pénz árán el is készült a Hoverwing prototípusa, mely a vízen 70 km/órás sebességgel képes száguldani és különleges szárnyai segítségével el tud emelkedni a vízről néhány méteres magasságig. Azóta már fejlődött a technológia, azóta nagyon profi gépek is vannak.
Kövess minket Facebookon is!