Anna visszafordul a peronról

2017. október 20. 07:42 - Arthur Arthurus

Könyvajánló - Turi Tímea: Anna visszafordul

„A férjem, a szerelmem meg a szeretőm
néha egy, néha kettő, néha három férfi.
éppen úgy, ahogy néha én is több vagyok
annál, ami elviselhető:
elvált nő, hű családanya, éhes kamaszlány
egyszerre."

poetry-month1-e1442059772755-808x380.jpg

Kortárs, magyar, vers. Három olyan hívószó, ami egyszerre vonz és egyszerre riaszt. Három verseskötetet olvastam el viszonylag rövid idő alatt, abból kettő hatalmas nagy csalódás volt, pedig az egyiket nagyon vártam. Féltem belekezdeni ebbe, de hát... és ez lett a legjobb. 

Örülök, hogy végre nők írnak verseket nőkről, nőknek, és nem férfiak, akik csak a pozitív oldalát látják a női létnek. Egyik kedvenc verseskötet lett az utóbbi időben, ami azért nagy szó, jópár verseskötet górcső alá került az elmúlt hónapokban. Bevallom, némelyiket már nagyon megbántam. Azért, mert értelmetlen, számomra semmiféle értéket, semmi érdekességet nem közlő egymás után hányt szavak. De hát ki tudja, bizonyára ez a kortárs verselés, csak én vagyok kultúrbunkó. Aztán egyszer csak Anna Karenina visszafordul a peronról, Emma Bovary a tenyészvásáron a férfiakat méregeti, Solvejg megunja a várakozást, és elköltözik.
Turi Tímea (Valuska Gábor fotója)

Fontosabb dolgok

Ha elmosogatsz, használd a csöpögtetőt. 
Ha kidobod a szennyest, hajtsd fel előtte 
a szennyesláda tetejét. Egyáltalán: 
dobd ki a szennyest, és mosogass el 
magad után. Néha énutánam, ahogy én 
szoktam utánad. Ne kelljen mondjam: 
ne hagyj mindent egyedül csinálnom. 
Elvégre fogadalmat tettünk, hogy végignézzük, 
hogyan leszel az apád, én az anyám. 
Ha fáradt vagy, ha beteg, ha éppen gyógyulsz, 
engem nem zavar, hogy egyedül vackolsz 
a hálószobába, hosszan csöndben vagy, 
és leveleket írsz, isten tudja, kinek. 
Te és a te titkos lelki életed. 
Ez már nem zavar, mert ismerlek. 
Tudom, hogy vannak fontosabb dolgok, 
mint a szerelem.

A legjobb a fiktív hősnők ciklusa volt, Annáról, Tatjanáról főleg, de Elizabeth Bennet sem rossz. Annához egyébként is fura viszony fűz. Még nem vettem rá magam, hogy elolvassam az Anna Kareninát (nem volt anno kötelező). A Háború és békét nagyon szeretem (az sem volt kötelező). Az Anna Kareninát is filmben. De könyvben félek tőle. Ez a kötet adott egy kis lökést, hogy vegyem le a polcról mihamarabb Annát. Már csak ezért is megérte. De nem csak ezt adta: ezek a versek, noha a szigorú értelmükben számomra nem versek, mégis regélnek. A való életről, a nőkről, a férfiakról, a férjekről, az apákról, és közvetve a fiakról. Mert rajtad, az anyán is múlik, hogy milyen férfi lesz a fiad. Milyen férj. Milyen apa. Olvassátok ezt a kötetet, feleségek és anyák! És okulásként: olvassátok ti is, férjek és apák! 

Köszönöm a lehetőséget a Magvető Kiadónak! A borítóra kattintva elérhetitek a kötetet a kiadó forgalmazójától, kedvezményesen!

Mit válaszolnál, ha Hevesi Judit versben kéne meg, hogy holnap ne gyere?

Kövess minket Facebookon!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr5712826070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása