J. K. Rowling meg a film, meg Cormoran magánnyomozó

2018. június 19. 00:37 - Carbonari

..és ami kevésbé fontos: meg én

cbstrike.jpg

Olvastad valamennyi J. K. Rowling művet? 
Mázlista. 
Nálam a történetekből készült filmek jöttek be, 
legyen az Harry Potter egytől sokadik epizódja 
vagy az Átmeneti üresedés, 
legutóbb pedig C. B. Strike sorozat az HBO-n. 

Emberek, a Cinemaxon most  megy egy sorozat, amely a szolgáltató filmtárába és az HBO GO-n is megtalálható: J. K. Rowling Kakukkszó, A selyemhernyó és a Gonosz pálya című művekből készült sorozat - és nagyon ott van! Tegnap bukkantam rá: akinek bármely szolgáltatónál van HBO előfizetése vagy simán HBO GO előfizetése, az külön díj nélkül megnézheti az adott filmet. Borsófejtés volt a téma, amely tevékenységet film nélkül végigcsinálni maga a halál. Megjegyzem, lehet, nem jó a címválasztás, ha nem megyek bele jobban a film menüjébe, simán túlhaladtam volna eme amúgy kiváló sorozat felett. Nagy kár lett volna!

A sorozat 7 részes, a BBC One a HBO-val együttműködve készítette a színvonalas feldolgozást. Háborús veterán, C. B. Strike (Tom Burke) áll a történet középpontjában, aki magánnyomozó és olyan bűnügyek feldolgozására szakosodik, amelyet az állami apparátus nem tud vagy nem akar megoldani, mert teszem azt, nincs embere és ideje rá.tom_1.jpg
Elöljáróban muszáj tisztázni: a  szerző könyvei nem érdekelnek, de amelyek megfilmesítésre kerültek belőlük, azok eddig még kivétel nélkül székhez szegeztek. Nem tudom, miért van ez így, valamikor így jártam a Gyűrűk urával is. Kislány koromban falusi kis könyvtárunkat rongyossá olvastam, a könyvtáros már nem tudott nekem mit adni, hát kezembe nyomta a fenti trilógiát. Sok embert elbűvölt Tolkien világa, na, engem meg sem érintett, egy darabig küzdöttem, aztán olvasatlanul vittem vissza. Pár évtized múlva újra kísérletet tettem a történet abszolválására, de akkor sem nyert nálam a szerző műve. Bezzeg a film! Bármikor újra meg tudom nézni.

Így jártam J. K. Rowling regényeivel is. Könyvben halálosan untam Harry Pottert, az Átmeneti üresedést is. Talán a Kakukkszóval jobban jártam, azt elejétől a végéig elolvastam, de A selyemhernyót megint harmadába hagytam, a Gonosz pályára sem emlékszem nagyon.  (Azt tudtad, ugye, hogy ezeket a műveket Robert Galbraith álnéven jelentette meg a kiadó?) Az Átmeneti üresedésbe bele sem kezdtem igazán, pár tucat oldal után letettem.

És akkor szembejöttek velem a televízióban! És valamennyi érdekelt, lekötött, a mai napig örömmel nézek meg bármilyen J. K. Rowling nevével fémjelzett filmet, neve garancia arra, hogy nem fogok unatkozni.

Idesüss, milyen jóképű is tud lenni ez a Tom Burke!tom.jpg
Jöjjön akkor Cormoran B. Strike és a sorozat. 
Erős felütéssel kezdődik: egy naivának látszó fiatal lány, Robin Ellacott (Holliday Grainger) közeleg egy ház felé, kezén óóóóriási eljegyzési gyűrűvel, miközben ahová tart, onnan óóóóriási hangzavar szűrődik ki, majd kivágódik az ajtó, egy nő elviharzik, csaknem fellökve Robint, pár pillanattal később utána rohan egy csapzott férfi, akinek már sikerült a naivánkat csaknem végzetesen elsodorni, de utána kap és mindenki megmenekül. holliday.jpg

Amikor rendezik a sorokat, kiderül, hogy Robin egy szervezeten keresztül ideiglenes jelleggel került oda asszisztensként. A férfi ugyan korábban lemondta az alkalmazást, de ez nem jutott el oda, ahonnan Robint küldték - tehát marad és megpróbál abból a kuplerájból, ami jelenleg Cormorán B. Strike székhelye (a férfi pedig, aki fellökte, maga Cormoran), valami  irodaféle formát kihozni. Kisvártatva pedig befut egy ügyfél, aki megbízást ad egy topmodell meggyilkolásának felderítése ügyében.

A nyomozás elindul, Cormoranról kiderül, hogy rettenetesen sok baja van, és azokból az, hogy teljesen le van égve, csak sokadik a listán: ott hagyta a komoly barátnője, a családi ügyei is zavarosak, és mellesleg fél lába van csak, a másik csonkolt lábszárból, mindennapi fájdalmakat okozva neki. 

Robin Ellacottról lehámlik az első látásra megszavazott naiva álca, csak úgy néz ki, de nagyon is helyén van a szíve és az esze. Bár a szíve... egyre inkább az derül ki, hogy a kényszeresen mindent eltervező vőlegényével előbb-utóbb bajszot fog akasztani. Robin ugyanis imádja a Cormoran melletti munkát, talpraesett és találékony, mintha az isten is magánnyomozónak teremtette volna (mellesleg a magánnyomozó iroda miatt lemondott egy komoly fizetéssel is kecsegtető álláslehetőséget), a vőlegénye azonban sokkal földhözragadtabb, és nem mellesleg szívből utálja Cormorant meg az egész nyomozósdit is. Hogy ebből robbanás lesz, ahhoz nem kell jóstehetségnek lenni.

Ahogy írtam, a nyomozás elindul, és sok humorral, keserédes jelenettel, pörgő párbeszédekkel, kiderül, aminek ki kell derülnie, és hiába olvastam végig a Kakukkszót, már nem emlékeztem, ki lesz a gyilkos, és miért ölt. Mondjuk, azt nem nagyon vágtam, hogy a végét miért kellett úgy megcsinálnia az írónak, ahogy megcsinálta, józan paraszt ész is van a világon, és Cormorannak meg abból jutott ám bőven, és a végére meg mintha elfogyott volna neki, de így is élveztem a három epizódot, amelyben feldolgozásra került a bekezdésben említett regény. sbstrike.jpgMost pedig jöhet A selyemhernyó, meg hogy mi lesz Robinnal és Cormorannal... a bűnügy meg? Ja, hogy az is érdekes? (jól van na, viccelek) A cselekmény szerint egy írót a sokakat kibeszélő (és emiatt személyét, biztonságát sokak által fenyegető) regénye szerinti módszerrel kivégzik, a rendőrség szerint a feleség lesz az első számú gyanúsított, de Cormoran nem úgy gondolja... az első ezzel foglalkozó részt megnéztem, és nagyon - nagyon várom, hogy időm legyen a folytatásának számító másik megnézésére is. A Gonosz pálya ezután következő két részéről nem is beszélve. (Közben megnéztem mindet! és teljesen kivagyok, hogy Robin csak férjhez ment ahhoz a faszari, savanyú vőlegényéhez...)

Szóval, ha van időd, kedved és lehetőséged is, ne hagyd ki ezt a sorozatot! Megismétlem: C. B. Strike a sorozat címe, jelenleg a Cinemaxon és az HBO GO-n megy. Valaki megmondaná, lesz-e folytatása a sorozatnak? Kell, hogy legyen! (és közben megtudtam: már készen is van. Oké: mikor jelenik meg nálunk? És film mikor lesz belőle? Mindezen információk birtokában ezután már csak egy kávét legyetek kedvesek abszolválni...

Kövess minket a Facebookon is!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr2814047384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása