A bolíviai halálút és veszélyes társai

2017. április 28. 07:48 - GReni

A világ bővelkedik legendásan veszélyes útszakaszokban. Egyeseknek muszáj használniuk őket, mások az adrenalinért vágnak neki két vagy négy keréken dacolva a veszélyekkel, sokszor életüket kockáztatva. A következő öt út minden profi sofőrnek feladja a leckét. Murva, sár, hulló törmelék, temérdek víz, hó, jég, köd és még rengeteg nehezítő tényező vár azokra, akik elmerészkednek a pokol útjaira.

hotbook_41.jpgZoji La, India

Zoji La az egyik legfontosabb út a Himaláján. Nem irigylem azokat, akiknek itt kell vezetniük, nem éppen kellemes hétvégi autókázásra találták ki az biztos. Még a rutinos sofőröknek is meggyűlhet a baja ezzel a 3500 méter magasan fekvő, 9 km hosszú, két várost, Ladakh-ot és Kasmírt összekötő úttal. Több szakaszon keskeny utak jellemzik, melyek meredek sziklafalak peremén futnak, sok helyen kavicsos, laza talaj, máshol sáros, ahol könnyen beragadhat az autó. Télen a keményebb hónapokban, általában közel fél évre le is zárják az utat. A táj gyönyörű hágókon vezet keresztül, csodálatos medencék, gyönyörű hegyek ameddig a szem ellát. Ha egyszer eljutok erre a helyre, nagyon remélem nem kényszerülök a volán mögé!

Passage du Gois, Franciaország

Ennél az útszakasznál nagyon oda kell figyelni a megfelelő időzítésre. Franciaországban található egy 2,5 méter széles kockaköves töltés, amely Noirmoutier szigetét köti össze a szárazfölddel, Beauvoir sur Mer városával. Különlegességét a dagálynak köszönheti. Naponta kétszer teljesen elönti a tenger, így csak bizonyos időpontokban járható ez a 4,3 kilométer hosszú út és persze akkor sem egyszerű a közlekedés ezen a csúszós töltésen. A világhírű Tour de France versenyzői is érintik, bár egy évtizedre kikerült az útvonalból, miután ’99-ben a mezőny fele elesett a csúszós felületen, de végül 2011 óta újra az országúti kerékpárverseny szerves része, innen rajtol a mezőny az első szakaszban. 12 után már úgy tűnik nem volt olyan fontos, ha több tucat kerékpáros taknyol el a rajt utáni kilomotéreken.

Yungas, Bolívia

El Camino de la Muerte, azaz a halál útja. A helyiek csak így nevezik a világ legveszélyesebb útját. Nekem már a neve is elég lenne, hogy messziről elkerüljem, sajnos, sokan nem tehetik meg, hogy kikerülik ezt a La Pazt és Coroico-t összekötő közel 70 km-es útszakaszt. Nem ok nélkül kapta ez a „becenevet” a Yungas, átlagosan heti egy halálos baleset történt itt 2006-ig. Rettentő veszélyes, ráadásul csak egysávos. Egyik oldalán mély szakadék, másik oldalán függőleges sziklafal, az út sáros, csúszós, a köd pedig szinte állandóan nehezíti a sofőrök életét. Szinte száz méterenként keresztek emlékeztetik az arra járókat a rengeteg emberre, aki ott veszítette életét. Szerencsére mára csökkent a forgalom, ugyanis 2006-ban megépült egy kétsávos út, korláttal, járdával, de még így is sokan használják a régi utat, ráadásul sajnos bőven akad veszélyre éhes turista, aki a mai napig ellátogat a Yungasra.

Patiopoulo-Perdikaki út, Görögország

Ez a hegyvidéki út két várost köt össze, Patiopoulót és Perdikakit és Európa legveszélyesebbjei között tartják számon. Ez egy jelöletlen, laza, murvás burkolatú rendkívül keskeny út, melyet meredek lejtők és emelkedők tesznek még veszélyesebbé. Az autó kereke alig képes megtapadni az ilyen felületen, ha pedig ez még nem lenne elég, a rengeteg kátyú és a kerülgetni való gyalogos és állat sem segít, hogy kellemes legyen az autókázás. Sőt! Meredek szakadékok peremén kell haladni, persze korlát sehol, ami esetleg segíthetné a tájékozódást. A következő néhány perces videóban jól látható mi vár arra, aki oda merészkedik.

Dalton, Alaszka

Az alaszkai olajmezőkön keresztülhaladó utat érdemes elkerülni. Aki nekivág a Dalton Highway-nek egy 666 kilométeres vadregényes tundrán keresztül vezető elszigetelt, zord kirándulásra számítson, ahol összesen három településsel és kamionokkal fog csak találkozni. Nem mindenhová jutott aszfalt, sokfelé óriási kövek, kátyúk és sártól, de legtöbbször hótól, jégtől csúszós utak. Szigorú szabályokkal kell szembenéznie, aki ide téved, ugyanis kötelező a CB rádió, az üzemanyag tartalék, több pótkerék, étel, több réteg ruha. És nem árt, ha egy kicsit ért az ember a puskákhoz is, mert bizony medvékbe is könnyen bele lehet botlani. Sokat elárul az útról, hogy a bérelt autókra általában nem érvényes itt a biztosítás.

Mindegy, hogy kényszer vagy kalandvágy visz ezekre a helyekre, sose felejtsd el, hogy mindig van, aki hazavár!

Kövess minket a Facebookon is!

Ha az ijesztő, zord utak után egy kis napsütésről olvasnál, kattints! :) 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr1512450989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoli049 2017.04.30. 10:38:04

Mindről volt dokufilm már tv-k ben.
A bolíviait akarom egyszer bevállalni, nem gyenge 5X km. :-)
Már nem főút régóta, így lehet lassan menni rajta. Verdát szerezni nem történet kint, a többi sem, csak az oda-visszaút, ami kicsit drága.