Bálint György, Bródy János, Csányi Vilmos, Vitray Tamás - mi a közös bennük?

2018. augusztus 26. 06:58 - Carbonari

Könyvajánló - László Ágnes: Értékteremtők 2018

hazam_1.jpgAz a közös bennük, hogy 2017-ben ők is Hazám-díjasok lettek, amikor ismételten átadásra került e díj a XXI. Század Társaság kuratóriumának döntése alapján hét kiváló személyiségnek. A 2001. október 31-én alapított díjat József Attila szonettsorozatának címéről a Hazám-ról nevezték el. A díjazottakról hosszú ideje óta a Kossuth Kiadó minden évben mélyinterjúkat készíttet és azokat kötetbe foglalja.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy idén egy név kivételével valamennyi Hazám-díjjal elismert személy mélyebben ismert az én részemről is. Bálint György könyvein keresztül tanultam meg újra kertészkedni, az ő hangja kísért el az Ablak című közszolgálati műsorban, gyakran nyúlok ma is sok évtizedes tapasztalataihoz, ha lisztharmatos a szőlő és levéltetű eszi (zabálja) az almafám csúcsleveleit. Bródy János hangja, "filléres emlékei" elkísérnek halálomig, Csányi Vilmos könyveit meg egyszerűen falom, írjon bár szőrös gyerekekről, vagy arról, hogy Íme, az ember. Jordán Tamás? Ne vicceljünk, kérem, aki nem hallotta még József Attilát interpretálni, az nem hallott semmit a témában. Rakovszky Zsuzsa érzékeny versei, novellái mai napig emlékezetesek számomra. Vitray Tamás, a művelt, elegáns, óriási tartással rendelkező műsorvezető, riporter, aki nem átallott kisszékre állni egy riportalanyával szemben vagy táncot ropni az isteni Lollóval, és még ezeket is képes volt úriemberként véghez vinni. Máson röhögtek volna. Őrajta viszont csak meghökkentek és mosolyogva azt mondták: hja, hacsak úgy nem. Egyedül Egyed Ákos munkásságát nem tudtam hová tenni, ezért aztán szépen elnavigáltam a kötet 115. oldalára, ahol megértettem, hogy a nem ismerek valakit nem jelenti azt, hogy nem is érdemes megismernem az illetőt.hazam_2.jpgA 2017. évi díjazottak

Bálint Györgybalint.jpg
A Kertész, aki mindig is kertész vagy gazda tudott maradni. "A szakmunkástól a kandidátusi tudományos fokozatig bezáróan, kertész." Kertészeti néptanító.

"Mielőtt bármit s kérdezne, szeretném elmondani, hogy engem mostanában leginkább az foglalkoztat, miként tudnám a közvélemény figyelmét felhívni arra, mennyire fontos lenne, hogy a városi, családi házak körüli kertekben, a hobbikertekben, az üdülőket körülvevő kertekben a mostaninál sokkal aktívabbá váljon a gyümölcsök, zöldségek termesztése."
"Igen, én minden szempontból elégedett vagyok az életemmel, és ha okom volna is panaszkodni, jogom nincsen hozzá!"

Bródy Jánosbrody.jpg
Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas énekes, zeneszerző és szövegíró.

"- Még mindig hiszel a dalok erejében?
- Szeretnék hinni. De már rezignált nyuggernek tekintem magam, aki jól tudja, milyen volt az a régi maszkabál, és ezt is, ami most van, látta már. "

Csányi Vilmoscsanyi.JPG
Széchényi-díjas akadémikus, biológus, számos foglalkozás művelője, szépíró, társadalomkritikus.

"...engem mindig érdekelt valami, és csak azt csináltam, ami érdekel. ...Nekem is a szabadság a legfontosabb, de a szabadság az én fejemben van. Nem vagyok lázadó. ... Ha engem valami akadályoz a szabadságomban, akkor megkerülöm azt az akadályt, mert nem akarok csupán azért harcolni, mert az akadály valamiért jogtalan. ... Engem az ilyesmi nem érdekel. Sajnálom rá az időt."

egyed.jpgEgyed Ákos
Történész, az Erdélyi Múzeum Egyesület (az ottani tudományos akadémia) volt elnöke. Nagy monográfiája - "Erdély 1848-1849-ben" - a forradalom és szabadságharc 150. évfordulójára jelent meg.

"A könyveknek megvan a saját történetük, életük. A történelmet forrásokból, a lehető legreálisabban írjuk. Nem lehet a történelmet légből kapott állítások, megalapozatlan elméletek alapján írni, megírni. Ezzel Erdélyben állandóan szembesülünk. Sok tekintetben más álláspontot képvisel a magyar, illetve a román történetírás."

"Egyed Ákoshoz közel áll az irónia és a székely humor. Az általam ismert kedves történetekből csak egyet idézek, jellemzésül arra is, hogy a forradalomról miként lehet - pátosz nélküli büszkeséggel -, vidáman szólni.
>>Egyik ősöm - meséli - egy kardot vitt haza a ......48-as mozgalmakból. Tanító nagyapám viszont ennek a kardnak az éléből csináltatott négy konyhakést. Ez igazán nem volt szép dolog tőle, de neki nem volt annyira fontos ...48. Adott a három lányának egy-egy húsvágó kést, egyet megtartott, és amikor ezt édeasanyám elővette, azt mondta: ez Nagy Áronnak a kardjából van.<<"

Részlet Varga Gyula professor, emeritus laudációjából  a Hazám-díj átadásán

Jordán Tamásjordan_2.jpg
Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színész, rendező, színigazgató, főiskolai docens, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.

"Számomra néhány barátom véleménye fontos, a médiumok fontosak, de csak azért, hogy erőt adjanak a továbbiakhoz.Ha elkezdek József Attilát mondani, nem vagyok másra kíváncsi, csak és kizárólag arra, hogy én rendben vagyok-e? Igazat mondok-e vagy sem? Nem érdekel, hogy mit szólnak hozzá, mert ha jól mondom, biztosan hatással leszek a hallgatóságra, de amit ők nem tudnak megállapítani, hogy az igazat úgy mondtam-e vagy sem. Sokszor eszembe jut József Attila Thomas Mann üdvözléséből, hogy >>az igazat mondd, ne csak a valót<<. És sokszor tetten is érem magam, hogy most csak a valót mondom, nem az igazat, és ezt csak én tudom, mert a közönség nem veszi észre."  

rakovszky.jpgRakovszky Zsuzsa
Kossuth-díja költő, író, műfordító.

"...az ember sokszor megfogadja, hogy változtatni fog az életén, aztán mindig ugyanabban a gödörben botlik meg, mert így van bejáratva lelkileg. Meg az igazán erős kapcsolatai azok az első kapcsolatainak az ismétlődései egy másik szereplővel és később az is ugyanúgy folytatódik. Új kés sajog a régi sebben, azaz ugyanazt a szituációt élem meg, csak valaki mással."

Vitray Tamásvitray_1.jpg
Kossuth-díjas és Prima Primissima-díjas újságíró

"A sikerhez szerencse is kell. ... Kaptam egy esélyt, és nem kis elszántság kellett ahhoz, hogy rávágjam: oké, megyek tanítani a Színművészetire. Oda, ahonnan hajdanán többször kirugdostak. ... fel- és elismertem, a hiányom ma már jobban hat, mint a jelenlétem. Ha én még mindig arra ácsingóznék, hogy rendszeresen mutatkozzam a képernyőn, akkor a nézők azt mondanák: Helyes, nagyon ügyes volt, meg szerettük is, de azért fölötte is múlnak az évek. Így meg, ha bárhol felismernek, azt hallom: Jaj, de szerettük a műsorait, oh, de hiányzik, miért nem látjuk többet? Ilyenkor magamban azt mondom: ez így van jól."

Hét közismert vagy fontos személyiség, akik letették a magukét az asztalra, és munkabírásuk, világnézetük vagy akaratuk szerint tesznek vagy nem tesznek, szemlélőlednek, és ha kérdezik őket, szemérmesen vallanak. Merre tart az ország, és hol a helye benne egyéni sorsuknak, s ha van, mi a tanulság gazdag életükből a feltörekvő nemzedék számára. A kötetet írta és összeállította László Ágnes.

laszlo_1.jpgLászló Ágnes
Újságíró, a Kossuth Kiadó kommunikációs vezetője, a mélyinterjúk, a beszélgetésekből kirajzolódó emberi portrék mestere. Sok olyan élettörténetet írt meg, amelyek segítik megérteni a kort, amelyben éltünk, élünk. Csak kérdez, és kérdez fáradhatatlanul. Nem adja riportalanyai szájába a szót, nem végszavaz és nem hízeleg. "Csak" kérdez, és aki műveli ezt a hivatást, tudja, mit jelent az, hogy "csak" kérdezni. 2014 óta készíti a Hazám-díjazottakról szóló mélyinterjúkat.

Szeretnél többet tudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel beszerezheted!

ertek.jpg

 

 

 

Köszönjük, Kossuth Kiadó!

 

Érdekelnek a könyvújdonságok? Hogy mit olvass és mit ne? Kövess bennünket Facebookon!

 

Egyenlőtlenségek, avagy miből lesz nyugdíj harminc év múlva? Érdekel? Kattints! 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr1614121917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása