Anthem - Egy megosztó MMO-lövölde

2019. március 06. 07:57 - Tibitron79

Nemrégiben került ki egy új looter-shooter játék, amely igencsak felborzolta a kedélyeket a hazai és külföldi videósok berkeiben. Kipróbáltam.11_13.jpg

Ez persze nem egy teljes értékű teszt lesz, hanem inkább a véleményem, érzéseim leírása a játékról és a körülötte kialakult véleménycunamikról. Ma egy új játék 17-20 ezer forintba kerül, ezért persze kétszer is át kell gondolni, hogy mi az, amit megveszünk. Ebben nagy segítséget nyújthatnak a különféle kritikák, végigjátszások, videósok és a játékos szaklapok cikkíróinak véleménye. De követhetünk-e vakon egy-egy véleményt?

Néha úgy érzem, hogy ezek a vélemények nem teljesen szubjektívek, sok botrány volt ezekből: szándékosan lehúzott játékok, sokkal szigorúbb pontozás, stb. Ugyanezt érzem a poszt jelenlegi témájánál, az Anthemnél is. A játék kiadója, az EA ellen mostanában eléggé elharapózott a hadjárat, félig-meddig jogosan ugyan, de úgy érzem, hogy legfőképp ennek esett áldozatául az Anthem is. Mi is ez a játék?

Egy ún. looter-shooter MMORPG játék, (egyébként a fejlesztőknek, a BioWare vállalatnak az első ilyen típusú játéka, ők eddig mindig sztoriorientált játékot adtak ki), azaz annyi a dolgod a játékban, hogy feltápold magad, szintet lépj, és leküzdd társaiddal vagy egymagadban a játék egyre nehezedő kihívásait. De ehhez ott kell ülni és farmolni kell, ugyanazokat a küldetéseket végigcsinálni, legyilkolni a szörnyeket, begyűjteni az alapanyagokat, lecraftolni amit szeretnél, és ha kész van, elölről kezdeni az egészet. Két dolog tudja elviselhetővé tenni ezt a monotonitást. Az egyik az élvezhető játékmenet, tehát a látványos, dinamikus küzdelmek, a fegyverek és a felszerelés állandó balanszolása, a statok figyelése. A másik fontos tényező pedig az ún. endgame, tehát a játék célja, az, ami miatt hajlandóak vagyunk napokig küzdeni és csinálni, amit kell, hogy a végén legyőzzük a főellenséget, és az egész kihozzon egy szép, kerek történetet.

Az elsőben az Anthem jól teljesít, rendkívül szórakoztató vele játszani. A másodikban közepesen. A kritikusok szinte egyöntetűen lehúzzák a játékot, szerintük ez kevés, így nem adunk ki játékot, hogy ilyen kevés tartalom van benne, gyenge történettel. Ráadásul ott a Warframe, ami nagyjából ugyanezt tudja, és az ingyenes, az Anthem azonban 60 euró. Az Anthem bétatesztjén bőven voltak bugok, hibák, ami szintén nem tett jót a játék indulásának. Én úgy voltam vele, hogy nekem ez az egész röpködős, robotruhás nyílt világ tetszik, de valóban sokalltam érte a 60 eurót, ha ugyanezt megkaphatom ingyen is.

Aktiváltam az Origin fiókomat, és így megkaptam a free trialt, aminek a keretében 10 óra játékidőt eltölthettem az Anthem világában. Mondanom sem kell: engem beszippantott a játék. A közepes, nem éppen gamer gépemen is jól fut a játék, közepes grafikai beállításokkal. Persze amikor a csapattársak ellövik a támadásaikat, ha túl sok robbanás és mindenféle effekt van a képernyőn, akkor kicsit csökken az FPS, de ez még bőven a vállalható kategóriába esik. A küldetéseket gyorsan le lehet zavarni, nem túl bonyolultak, de a nehézségük jól skálázható. A free play módban lehet gyűjtögetni, alapanyagokat összeszedni, craftolni, fejlődni. Vannak ún. strongholdok, amelyek nehezebb szinteken komoly kihívást jelentenek, de egy összeszokott, együttműködő csapattal könnyen végig lehet csinálni őket. És ez a játék valódi lényege. Négy teljesen különböző karakter képességei és tulajdonságai megfelelően kihasználva őket jól kiegészítik egymást a harcokban. Oda kell figyelni, mit csinál a másik, kooperálni, összehangolni a támadásokat (pl. kombók, ultik) és ez, az ismeretlen emberekkel is közösen, jól játszható és fontos csapatjáték adja a játék legnagyobb pozitívumát.

De persze nem fenékig tejfel a játék sem, nézzük a gyengeségeit:

A játék mellé beerőszakoltak egy történetet, ami nagyon messze áll a BioWare-től megszokott színvonaltól. Végig kell járkálni mindenkit, végig kell nyomkodni a beszélgetéseket, hogy haladjon a történet, és megnyíljanak új lehetőségek, küldetések. Akit ez nem érdekel, az Escape és az 1-es billentyű a segítségére siet, de ha odafigyelünk arra, hogy miket válaszolunk, nem csak továbbnyomjuk, akkor amellett, hogy megismerjük a játék történetét, még nőhet a loyality-nk is az adott frakcióval szemben. Ez így valóban elég gyenge, és én is szeretnék minél előbb túljutni ezeken, hogy mehessek tovább küldetésekre. A kérdés az, hogy egy ilyen típusú játék esetén szükséges-e, hogy komplexebb legyen ennél a történet?

A játékból egyelőre teljesen hiányzik a PVP, vagyis a játékosok elleni harc, de szerintem valamilyen formában idővel bele fog kerülni. Az Anthem lootrendszerére sokan panaszkodnak, hogy alig esik valami használható tárgy, ha egyáltalán kapnak valamit. Ez elég általános a hasonló játékoknál. Ha több hónapra, esetleg évre tervezünk, miért is kéne kiütni a legjobb cuccokat rögtön az első héten?

Másik negatívum a sűrűn felbukkanó töltőképernyők megjelenése, amelyek eléggé ki tudnak billenteni a játék ritmusából. Az utolsó komolyabb hiba pedig a különféle bugok, fagyások, és ehhez hasonlók. Szerencsére én nem nagyon találkoztam ilyenekkel, mások igen, gyanítom, ezeket minél előbb javítani fogják a fejlesztők.

Pár tipp a végére, ha kipróbálnád a játékot:
- a szerencsét nem érdemes 190 pont fölé vinni, mert 190-nél többet nem számol a játék, lehet rajta 210 is akár. 
- a harvestet érdemes tápolni, amíg elérjük az 5 amberös limitet, ez az egyik legértékesebb alapanyag a játékban
- a J billentyű lenyomásával bejutunk a journalbe, ahol a Challange-nél megtaláljuk a kihívások listáját. Ezek teljesítésével lehet feloldani bizonyos tárgyak, fegyverek tervrajzait.
- figyelni kell a fegyvereknél és felszereléseknél a különféle szimbólumokat, mert ezek mutatják, hogy mi mivel kombózik, vagy mire ad bónuszt, ami vonatkozhat magára a tárgyra, vagy az egész javelinre (ez a neve magának a páncélnak).

Sokkal többet nem érdemes mondani, mert ezt magunknak kell felfedezni, és az Anthemben bőven van mit. Közel sem tökéletes a játék, vannak szervergondok, bugok, crash, de folyamatosan javítják. Ez egy live-service játék, tehát noha kiadták már, folyamatos a fejlesztés, jönnek még új tartalmak. Pénzért komoly előnyökhöz nem juthatsz, maximum a farmolási időt lehet csökkenteni és a kinézetet változtatni. Az Anthemhez a következő hónapokban jönnek komolyabb bővítések, de szerintem addig is megéri belevágni annak, aki szereti az ilyen típusú játékokat. Sem az EA, sem a fejlesztők nem akarnak egy ötéves fejlesztést kidobni a kukába, tehát terveznek még hozzá tartalmat. Hogy meddig, az persze rajtunk is múlik.

Ha érdekel a véleményem a Titanfall 2-ről, kattints ide!

Kövess minket Facebookon!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr4114665517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lemon1975 2019.03.08. 12:36:37

A szerencsét nincs értelme 90 fölé vinni! A félreértés abból adódik, hogy a "luck" alapértéke 100, és a maximuma pedig 190.

www.reddit.com/r/AnthemTheGame/comments/avjfyr/official_word_on_luck_from_the_technical_design/ehgh0ir/?context=1000

Tibitron79 2019.03.08. 12:41:40

@lemon1975: Igen, igazad van, ez most már tisztázták.. Tehát csak 90 pontot kell összekapirgálni. De abban is vita van, hogy a luck mit is befolyásol. Tehát a jobb tárgyak esési valószínűségét vagy a tárgyak jobb statjait befolyásolja.