Orbán Viktor és az Új honfoglalás

2017. április 03. 07:45 - Carbonari

Könyvajánló - Paul Lendvai: Új honfoglalás

orban.jpg
Paul Lendvai könyve, az új honfoglalás áttekintést ad a rendszerváltás hajnalától napjainkig történt politikai eseményekről, de mindenekelőtt Orbán Viktor és a Fidesz történetével foglalkozik. Minden más, mint szocialista kormányok, válságok és győzelmek, csak keretet adnak, és érintőlegesen vannak tárgyalva a kötetben.

Mielőtt bármilyen véleményt megfogalmaznék az áttanulmányozott művel kapcsolatban, le kell szögeznem egy tényt: én saját magam pártján állok. Megtanultam sorok és történetek között azt elolvasni, amit le sem írtak. Mostanában egyre ritkábban vállalok fel konfliktusokat politikai kérdésekben, mert attól függően, hogy adott témában kinek lépek a tyúkszemére, vagyok leorbánozva, vagy leliberálbolsevikozva. Sokszor pedig egyszerűen csak szakmai véleményt nyilvánítottam valamiben, amihez értek, és ami akkor, ott éppen át van politizálva.
És nem, ettől még nem középen állok. A legtisztább politika, amit el tudok fogadni, hogy a magam pártját fogom. Ennek fényében ereszd át szűrődön az Új honfoglalás című könyvről írt véleményemet.

Nem tisztem vitatkozni Paul Lendvaival arról, hogy milyen módozatokon keresztül lehet uralni egy országot. Jelenleg ő azt állítja, hogy Orbán Magyarország uraként viselkedik, aki „hivatalok és javadalmak osztogatása révén a hívek széles, a közigazgatás és a rendőrség, a titkosszolgálatok és a katonaság köreinél jóval szélesebb táborát gyűjti maga mellé.”
Ez így van.
Ugyanakkor ez nem pártállás kérdése, hogy ki hová csatlakozik.
Ez becsület kérdése.
Az emberek pedig szeretik sutba dobni a gerincüket, ha pénzről van szó.
Ha zsíros állásról van szó.
A becstelenség pártállástól független.
A kérdés az, hogy becstelen-e Orbán Viktor is?
Személyes meggyőződésem, hogy nem.
Nem tudom, hogy igazam van-e. Nem őriztünk együtt libát, és együtt sem diplomáztunk.
Lehet, hogy nincs igazam.
De attól én még így gondolom.

orban3.jpg

Orbán Viktor és Kövér László fiatalon
Fotó: MTI / Földi Imre

Megtalálható a könyvben Orbán Viktornak egy nyilatkozata Antall Józsefről. A szemére hányta, hogy az elhunyt miniszterelnök semmiféle kommunikációs vagy gazdasági bázist nem hagyott hátra egy eljövendő jobboldali-polgári kormányzat számára:

„Abban, hogy most itt vagyunk, neki felelőssége van. … Hogy pőrén, meztelen fenékkel vagyunk ellenzékben. … Nincs egy lap. A lapok egy részét ellopták – hagyta, hogy ellopják az orra elől -, más részét meg benn hagyta állami tulajdonban. Nincs se rádió, se tévécsatorna. Egy sincs. Szóval, erre nincs mentség.”
Hiányolta továbbá a személyes kapcsolatot a nagytőke képviselőivel: „ezt úgy kellett volna megcsinálni, hogy meg kellett volna találni azt a nyolc-tíz nagyvállalkozót, akik majd Magyarország nagytőkései lesznek. A bankok előtt világossá tenni, hogy ez a mi nyolc-tíz emberünk. … Esetleg fejlesztési forrásoknál, pályázatoknál lehetett volna valamit még segíteni. … Antall ezt elmulasztotta. Nem volt hajlandó foglalkozni ezekkel a dolgokkal. Szerinte ez nem tartozott a politika területére. Holott a politikának ezek adják a lényegét. … És őneki nem volt ehhez jó érzéke.”

Kérem, lehet darabokra szedni a citátumot.
Nekem az a véleményem erről, hogy pénz nélkül mulatni bajos. Aki azt hiszi akár a jobb, akár a baloldalról, hogy a két szép szeméért termet bérelhet kampányidőszakban, üdítőt, ásványvizet szolgáltathat fel, videófilmeket készíttethet, szórólapokat nyomtattathat, útiköltséget fizettethet, tanácsadókat bérelhet, az vagy naiv, vagy nem látja át a folyamatokat. A választási hadjáratot nem csak az átláthatóság, az ígéretek nyerik meg, hanem a pénz is. Hány helyre jutottál el kampányidőszakban, mennyire minőségi a papír, amire az ígéreteidet kiszedték, hány lakásba jut el az üzeneted, stb. Volt egy emlékezetes esetem. Engedélyért folyamodott az egyik ügyfelünk. Volt egy kis gubanc az egyik törvényi feltétel teljesülésével kapcsolatban. Az ügyfél próbálkozott, én sajnálattal széttártam a karjaimat, hogy bocs… mire keserűen kifakadt: tudtam, hogy még tíz "millát" bele kellett volna feccölnöm a választási hadjáratomba, és most nem szarakodnék itt ilyen pitiáner engedélykérésekkel…
Mégis, mit mondhattam volna neki?
Hogy én is tudom, a pártok nemcsak azokból a pénzekből gazdálkodnak, amit a törvénykezés biztosít számukra?

Ha egy pártnak nincs pénze, meghalt.
Ennyi.
És ez nemcsak Orbánra és Fideszre igaz.
Minden pártra.

Megszaporodtak Orbán mellett a pénzemberek.
Igen.
Mint minden éra vezetőpolitikusai mellett.

Ez a politikai elit egy kollégiumi szobában jött létre.
Van ilyen.
Jó időben voltak jó helyen.
Tudtak változni.
Élni a lehetőséggel, amit az akkor éppen változó idő, a változó kor eléjük dobott.
Nem kellett volna?
Akkor élt volna vele más.

orban4.jpg

Kézfogás a múltból

Orbán szereti a focit.
Én nem.
Vagyonokat költ a költségvetésből stadionokra.
Ugyanakkor elmarad a felsőoktatás, az egészségügy normális finanszírozása.
Tessék megállítani. Tessék alternatívát kínálni, nem pedig tényeket rögzíteni.
Ugyanakkor: én még nem láttam olyan költségvetést, amelyben valaha is elegendő pénzt szavaztak volna meg ezekre a területekre, de akár csak a rendvédelem számára (amit testközelből ismertem évtizedekig). Mindig és mindig forráshiányosak maradnak ezek a területek. Vajon miért kell(ett) füzetben vezetni a Teve utcai rendőrségi objektumban (figyelem! nem vidéki lepukkant őrsön) a fénymásolás, a mezei, nem titkos anyagokról való fénymásolás számait? Azért, mert mindenki saját magának másolt, és ennek kívántak gátat vetni, vagy azért, mert a papírral mindenáron takarékoskodni kellett? Vajon miért voltak időszakok, amikor egy métert sem mehetett a szolgálati gépkocsi, pedig mennie kellett volna? (Még mindig Teve utca!) Vajon miért küzdenek folyamatosan ember- és időhiánnyal a nyomozók? Kinek az érdeke, hogy egy nyomozó el legyen árasztva aktákkal, és csak arra legyen ereje, ami már-már a körmére ég? De szakadjunk el a rendvédelemtől. Miért nincsen mindenütt jó pedagógus? Jó orvos? Jó óvónő? Jó ápoló? És a jó jelzőn kívül a legfontosabb: megfelelő számban? Ki az, aki azt tudja mondani, hogy ez csakis Orbán hibája? Miért emlékszem én úgy, hogy ez rendszerektől és pártállástól független kérdés? Hogy ez rohadtul így van, mióta csak az eszemet tudom, és ehhez nem mai csirke vagyok az őszülő fejemmel.

Nem vagyok társadalomtudós. Nem vagyok politológus. Nem vagyok senki.
Legnagyobb fájdalmam a ketté szakadt ország.
Hogy senki sem mondhat valami jót senkiről, mert azt azonnal politikai szűrőn engedik át.
A rosszat viszont azonnal és kritika nélkül minden ellenérdekelt fél szajkózza.

orban1.jpg

Paul Lendvai
Fotó: Népszava

Paul Lendvai könyve komplexen foglalkozik a rendszerváltáskori, valamint a mai Magyarországgal, és ad az olvasónak olyan adalékokat az eltelt évtizedek politikájáról, amelyet érdemes elolvasni, párhuzamban képet festve a szerinte legtehetségesebb és egyben legveszélyesebb politikusunkról, Orbán Viktorról.

Van Spenglernek egy kb. 100 évvel ezelőtt írt munkája, A nyugat alkonya címmel. Abban írja le, hogy a becsületes értelmiségit már Nero császár sem tudta rábírni, hogy elmenjen szavazni.
Jelentem: itt tartok.
Undorodom.
Attól tartok, erről nem Orbán Viktor tehet, hanem mi, mindannyian.

Szeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre!

orban2.jpg

 

 

Tetszik, amit olvastál?

Akkor kövess minket a Facebookon is!

 

Kíváncsi vagy, hogyan zajlott a legutóbbi rendszerváltás a kulisszák mögött? Magántörténetek egy rendszerváltás margójára - kattints!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr8112374037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

E.Katolnai 2017.04.04. 10:13:17

Paul Lendvainak a saját népe 1947-48-ban lezajlott honfoglalásról kellene irnia, mikor elfoglalták a palesztin nép életterét. Ez a tróger nem magyar, sosem volt magyar, szülei, nagyszülei sem voltak magyarok, Mi a fenét foglalkozik velünk a saját népe helyett? Egy idegen kozmopolita, ám ugyanakkor szintén egy cionista disznó, aki ahol csak tehette ártott nemzetünknek, népünknek: kopjon le rólunk!

Fánkevő Fáncsi 2017.04.04. 10:13:36

Bocsi de ez szerintem nagyon gyengécske cikk, amolyan langyos víz semmi nincs benne. Talán egy kis olcsó moralizálás, a becstelenség párttól független, meg ilyesmi.
A másik meg azt hogy az emberek mindig ellentmondásosak, a kérdést nem lehet úgy feltenni hogy XY jó ember-e vagy nem. Mindenki az életében tett jót és rosszat. Egy miniszterelnököt meg aztán főleg az alapján kell megítélni, hogy mit tett, mi volt a hatása az országra. Hogy becstelen-e ? Ez hogy jön ide, mennyiben releváns ?
Azt teljesen jól látod, hogy az ország két részre szakadt. Az is világos, hogy Az elmúlt évtizedekben Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor regnálása volt a legnagyobb hatással az országra, és mindketten megosztó emberek voltak, még csak nem is próbáltak az egész ország miniszterelnöke lenni. Mindketten nagyon szar vezetői az országnak, messze nem államférfiak inkább kalandorok, zsarnokok, és mindketten határtalan és csillapíthatatlan hataloméhséggel és egóval rendelkeznek. Mindketten hülyítik az embereket kitűnő "agymosók", Gyurcsány nagyszerű szónok, nagymamák százai szerelmesek belé, Orbán, ha ma kitalál valami holnap már húsz birka viszhangozza teljes átéléssel. És ez még így is lesz sokáig, pedig már majd 30 év eltelt.
Mindketten a lehető legszarabb, legmocskosabb vezetők, mert szar ebben a lepusztult, szegény és korrupt országban élni, és ebben ennek a két embernak van a legnagyobb felelőssége, ez ilyen egyszerű. Az hogy Orbán vagy Gyurcsány jó ember-e vagy rossz ez kit érdekel, nem jó embernek kell lenni, hanem jó miniszterelnöknek.

HaD 2017.04.04. 10:13:46

Az idézet(már ha igaz) mely szerint meg kellett volna találnia Antalnak 8-10 nagyvállalkozót,és azokat támogatni már önmagában is jelzi hogy miféle banda ez.Mégis minek támogatni 8-10 nagyvállalkozót? Mi a cél? Hogy 8-10 ember még többre vigye? Derék. Miért ép AZ a 8-10 ember. Itt kezdődik a komcsi beidegződés melyet szépen hoztak magukkal,illetve sorogyuri bácsi pénzén kikupálódva meg stumpf és pozsgai tervei szerint felkészítve jelenleg is vidáman csiszolgatnak. A cikk író szerint orbán nem tisztességtelen. Akkor miért nem teszi fel önmagának a kérdést hogy mire kellett volna a 8-10 kiemelt vállalkozó(most láthatja élesben hogy mire kell kérdés nélkül is)? A protekcionizmus eleve torz morális alapokon áll a gazdasági kárairól nem beszélve(lásd még a nagy ideológusaikat marxengels mesterműveit) az pedig hogy a protekció ellentételezése a hatalom támogatása az nettó meglopása a többieknek akik próbálkoznak nem sógor-koma alapon érvényesülni. Ez az üzenet aztán eljut a fiatal nemzedékhez akik vagy beállnak a sorba vagy elkezdenek szélsőségesek lenni(hiába a tehetség ha egy kör védett velük szemben alapon) a tömeg meg ül otthon és bámulja a fehér fal elé betolt tv-t benne az egyre jobban letompító műsorokkal. Ezért tapsoljunk orbángyurcsány-féléknek? Tapsoljon a cikkíró!!!! Meg lendvai,neki legalább a fajtája ez a banda....

Jakab.gipsz 2017.04.04. 10:14:00

Egy tisztességes elemzéshez, tisztességes válasz csak egy kérdés felvetés formájában adható meg. Mit akarhatnak tőlünk a magyaroktól Paul Lendvai, Soros, és a többi magyar szak-értő?

inebhedj - szerintem 2017.04.04. 10:14:21

"én még nem láttam olyan költségvetést, amelyben valaha is elegendő pénzt szavaztak volna meg ezekre a területekre" (ti. egészségügy, oktatás)

Igazából nem lehet tudni, hogy mennyi az elengendő pénz (tessenek csak megnézni a TB-életutakban megjelenő, gyakorlatilag virtuális költségeket). Mindkét terület teljes mértékben nélkülözi a menedzsmentet, átláthatatlanul, pazarlóan működget, sok esetben átszövi a korrupció, a teljes költségvetéséhez képest pedig rendkívül alacsony hatékonysággal dolgozik. Mindez hagyományosnak tekinthető (már 1990-ben és előtte is így volt), nem nagyon látni az elmúlt 27 évből szakmai programokat a területek újra alkotására (konkrétan egy sem jut eszembe, a reformálásnak meg semmi értelme, már az alapok is rosszak), ráadásul az emberek azt a képet társítják a problémához, hogy szakmán belüli tótumfaktumok egzisztenciái múlnak a jelen állapotok fenntartásán. (És akkor még bele se mentünk az oktatási anyagokba, tantervekbe, tanmenetekbe, betegellenes betegellátás-szervezésbe, amik a gyakorlatban már legalább 40 éve érintetlenek, és akkor is kétségbeejtőek voltak.)

Kórház, iskola konszolidáció történt a regnáló érában is (tehát időről időre elég lett a pénz), azonban magának a rendszernek a "működése" teremti meg a pénzhiányt. Mindaddig, amíg komplex szakmai alternatívák nincsenek, amíg gazdálkodás, menedzsment nincs, amíg a Parlamenttől, kormánytól várja a megoldást a két terület (Monnyon le! Több pénzt!), addig nem lesz változás, viszont nem lehet kijelenteni, hogy kevés pénzt áldoz erre a költségvetés - ti. vagy igen, vagy nem, afféle Schrödinger macskája ez, csak nem nyitjuk ki az ólomdobozt.

Egyébként meg Paul Lendvai mit sem különbözik Orbán Viktortól, de ez már csak így van.

magyarparaszt 2017.04.04. 10:14:39

Azért nem egészen. egyáltalán nem volt benne a pakliban egy ennyire undorító, cinikus kurzus. És, tetszik tudni, kedves cikkíró, aki nem tartja be a játékszabályokat, az rosszabb mindenkinél, aki meg igen. Vagy vitatkozik ezzel az állítással? Nem rosszabb azoknál, akik legalább a látszatra ügyelnek? Aki pedig rosszabb a többinél, az mit keres ott?
süti beállítások módosítása