Megesz a tyúktetű? Tuti tipp a mellékhatások nélküli kezelésre

2018. július 27. 06:20 - Carbonari

Világmegváltás 5 percben

dscf0051.JPGTyúkos körökben a tyúktetű (madártetű atka)  fertőzés 
leküzdőjének aranyba foglalják a nevét. 
Ha ehhez még vegyszerek - de főleg! -, mellékhatások nélküli a módszer, 
a kezelés javaslattevője mennybe megy. 
Nos, van ilyen módszer, mégis kevesen ismerik: kovapor.  

Itt a nyár, akik pedig baromfit tartanak - és vele akaratlanul tyúktetűt is, ismételt fertőzés esetén cirka május vége óta küzdenek a problémával. Olyan élősködőről van szó, amely ősztől tavaszig eltűnik, télen áttelelnek a tojásai, a nagy nyári melegben pedig önmagát megsokszorozva tönkreteszik a baromfit. Először a jószág csak nyugtalan, vakaródzik, aztán lecsökken a tojáshozam és a testtömeg-gyarapodás, a baromfi általános legyengülése utat nyit egyéb kórokozóknak is, nagyon nagy fertőzés esetén pedig extrém esetben el is pusztulhat az állat.

A kártevő egy madártetű atka, Dermanyssus gallinae, ellene a védekezés nem is olyan egyszerű. Ha egyszer fertőzött állat került be a meglévő állományba, akár évekbe is telik, mire kiirtódik a gazdasági udvarról. Gyakran az is elég, hogy egy fertőzött vadmadár leszáll az udvarra, inni egyet. Ez ellen persze hatásos, ha fedett tetejű a kifutó, ugyanakkor a jelenlegi 13 tyúkomért biztos nem fogok ilyet felhúzni. Szeretem, ha kertben, gazdasági udvaron jönnek-mennek, és szedegetik a csigapetéket, rovarokat, zöldeket. Saját baromfiudvarom fertőzése miatt számtalan esszét áttanulmányoztam, jó pár vegyszert kipróbáltam, amelyet szakemberek javasoltak, de mind csak ideig-óráig védte madaraimat a bajtól, arról nem beszélve, hogy mindegyiknek mellékhatásai és élelmezés-egészségügyi várakozási ideje volt: a kezeléstől két-három hétig tartó időszakban se a tojást, se a húst nem lehetett fogyasztani.

atka.jpgMadártetű atka és kártétele (Fotó: bloedluis.be)

Persze, ahogy minden laikus minigazda, magam is előbb a környezetemben és internetes fórumokon tájékozódtam, ahol a ráolvasáson kívül ezernyi hasznosnak ítélt házi praktikát osztottak meg velem, úgy mint:

- perzseld fel az ólat
- meszeld ki gyakran az ólat
- gázolajjal kend le az ólat
- tegyél fahamut a tyúkok alá 
- tegyél diófalevelet a tyúkok alá
- tegyél ki fahamu fürdőt a tyúkoknak
- stb.

Nos, ezek egyéb hasznát elismerve, jelentem, hogy mindezeken csak röhögött a madártetű atka. Kicsit megszeppent ugyan, amikor szakemberrel való tanácskozás után vegyszeres nagyágyúkat vetettem be ellene, de mondhatom, hogy a Birodalom visszavágott és a Jedi visszatérésére hiába vártam. Szóval, sikertelen volt a beavatkozás, illetve a beavatkozások, többször, többféle szerrel. Teljes elkeseredésben vallattam tovább az internet bugyrait, amikor valaki valahol kiejtette a bűvös szót: kovapor.

dscf0003.JPGÍgy néz ki a kovapor

Ez volt nálam a fordulópont a madártetű atka elleni harcban. Megrendeltem, kiszórtam a tyúkólba, a tyúkokra nem is raktam, és vártam. Másnap a tyúkól aljzatára vastagon felhordott kovapor tetején fekete szigetek voltak láthatók. Közelebbről megvizsgálva megállapítást nyert, hogy ezek elpusztult madártetű atkák ezrei. Van isten, lélegeztem fel, és azonnal beszórtam a tyúkól környékét is, a tojóládákat, meg amit csak értem, mindent, ahol a tyúkok megfordultak. Ugyanis 9 naponta új nemzedék kel ki a résekbe, repedésekbe rakott tojásokból, az meg volt dögivel. Rés, repedés és tetűtojás is bőven. Egy hónapig vártam, mire újra be mertem engedni a tyúkokat a helyükre. (Mint később gyakorlatot szerezve az ügyben, kiderült, teljesen fölösleges volt az óvatosság, pár órán belül elpusztulnak a szörnyecskék kovaporral érintkezve.)

Megszűnt a madáratka invázió.

Még két évig kellett figyelnem (májustól szeptemberig), hogy a résekből kelnek-e ki eldugott, áttelt tojásokból ilyen apró kis szörnyecskék. Nagy melegben, ha éppen elkoszolódott, nagyon felhígult ürülékkel a kovapor, akkor pár darabot még láttam feltűnni, aztán eltűnni a frissen kiszórt kovaportól. Az idei év az első, amikor hiába figyelem őket: nincsenek. Én azért nem hagyok fel a kovapor kiszórásával, mert jobb félni, mint megijedni. 

Miért jobb a kovapor kisgazdaságban, mint a vegyszerek?
Nincs mellékhatása, nem alakul ki rezisztencia (hozzászokik a rovar és hatástalan marad a szer egy idő után, mint ahogy a folyton alkalmazott vegyszerek szinte mindegyikénél bekövetkezik ez, csak idő kérdése), nincs élelmezés-egészségügyi várakozási ideje, tojás, hús a módszer alkalmazása esetén is korlátozás nélkül fogyasztható, ami a vegyszeres védekezésről nem  mondható el. Nem stresszeli a tyúkokat a kezelés: valahányszor vegyszerrel kellett lefújnom, csöpögtetnem, fürdetnem, stb. őket, szinte azonnal beszüntették például a tojástermelést bő három hétre, jó hónapra. Kovaporral meg a kipucolt tyúkólat szépen beterítettem jó 5 centiméter vastagon, sarkokra külön ügyelve, falrésekbe beverve, és ennyi. A jószág ugyan először idegenkedett bemenni a csupa szürkés-fehéres poros helyiségbe, de miután szelíden noszogatva betereltem őket, másnap már nem volt bajuk vele és a tojáshozam vagy a testtömeg-gyarapodás volumene  sem tört meg.

dscf0034.JPGÜgyeletes egérirtási szakértők és egy tyúk, ahogy ellenőrzést végez a célterületen

Hogyan hat a kovapor? 
Pofonegyszerű a hatásmechanizmusa: olyan finomra van őrölve a kova, hogy a szervezetükbe bekerülve szilikózist kapnak a rovarok tőle, aztán pedig a vágások miatt kiszáradnak. Bármilyen rovarra hat, amely érintkezik vele, mászik benne, belélegzi. Emlősökre az anyag veszélytelen. Sajnos a homok és egyéb finom őrlemények nem ugyanazok ebben az esetben, mint a kovapor. Raktári rovarkártevők irtására (is) használják ezt a port a nagyiparban, gabona és egyéb termények beraktározásakor poroznak vele ellenük.

Mire jó még a tyúkólba kiszórt kovapor?
Amikor elhasználódik, szennyeződik ürülékkel a tyúkólba kiszórt kovapor, gondosan összeseprem, majd állatoktól és nedvességtől védett helyre gyűjtöm össze az így keletkezett trágyát. Ősszel, mielőtt felásatom a veteményest, gondosan adagolva kiszórom a földre, mert a tyúktrágya tavaszra szépen elbomlik a földben és tápanyagokkal gazdagítja a talajt, a kovapor pedig kiváló talajjavító segédanyag. Porhanyítja, javítja a talaj szerkezetét. Az én agyagos kertemben minden szemcse kincset ér!

Honnan lehet beszerezni a kovaport? 
Én innen rendelem, ha tudsz olcsóbb vagy jobb lelőhelyet, ne habozz velem megosztani! A cég 1 mázsán alul sajnos nem szállít, de akinek 40-100 tyúkja van, oda simán elfér ennyi, vagy tudja száraz helyen tárolni. A képre kattintva szakszerű magyarázatot kapsz hatásmechanizmusról, rendelési kontaktokról.ediafilt.png
Innen is lehet rendelni, itt kicsit drágább, de szállít kis mennyiségben is (ezt vagy 2 hete mutatta nekem egy ismerős, 2020. augusztusában: https://www.greengazda.com/diagro-kovafold-2-5kg.html

Úgy látod, hogy nem jól látom? 
Hallgatlak.

Kövess minket a Facebook-on is!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr7313871586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bea09 2020.08.18. 12:12:53

Kedves Szerző,

Szeretném megkérdezni, hogy az Ediafilttől, hogy rendelt, milyen mennyiségben? Mert írtam nekik a minap, viszont azt írták vissza, hogy postai úton 100 kg a minimum rendelhetőség, csak, ha személyesen veszem át, akkor adnak 25 kg-os kiszerelésben is.
Sajnos mi elég messze lakunk tőlük (Balaton környéke) és nem sok tyúkunk van (4 + 3 csibe), de sajnos észrevettük, hogy megjelent a tyúktetű és nagyon szeretnénk kovafölddel kezelni a területet. Finomszemcséset pedig alig találni pár kilós kiszerelésben, ami nekünk a legmegfelelőbb lenne. :/ Esetleg tudna valami megoldást rá, vagy másik helyet, ahol rendelhető kisebb kiszerelésben ilyen kovaföld?

Előre is köszönöm a választ!

Carbonari 2020.08.18. 13:27:22

www.greengazda.com/diagro-kovafold-2-5kg.html Nézd csak, nekem is úgy mutatták meg vagy 2 hete. Mindenesetre vagy 25 kg érdemes rendelni, az biztos. lehet, én is innen fogok legközelebb rendelni, mert egy mázsa nekem is sok, vagy 4 évig elég.

Carbonari 2020.08.18. 13:31:41

@Bea09: Bár, mondjuk, itt sokkal drágább kilóra kivetítve, az is igaz, majdnem kétszerese az erdőbényeinek. Viszont szállít kis kiszerelésben is. Meg kell fontolni, mi ér többet, hogy egyszerre sok (tárolható, nem romlik száraz helyen), vagy kevés, de sokkal drágábban. Az első kezeléshez az ólban érdemes jó vastagon szórni, utána már elég véknyabban is.

M0ncsa 2021.05.09. 19:46:20

Carbonari szia,

halas koszonet a tippert, valoszinuleg eletmentu (ha eleg gyorsak leszunk). Tortent ugyanis, hogy a kacsa kikeltett 5 csibet es 6 kiskacsat, es ezek par nap utan lathato serulesek jele nelkul elkezdtek hullani (tegnap 1 csirke es 2 kiskacsa pusztult el. Az utolsonal vegigkisertuk a folyamatot, az elozo este meg virgonc kiskacsa estere mar alig tudott a laban allni, estere mar a fejet sem tudta felemelni, egy oran belul mar nem elt szegeny). Atkara gyanakszom. Viszont, mivel kacsak es libak is vannak koztuk, a tyukol kornyeke allandoan vizes-saras. Ha jol ertem, a kovafold csak szarazon mukodik. Otlet, hogy lehetne a problemat megoldani?
süti beállítások módosítása