Az olvasás nem mer kimenni a divatból

2016. október 07. 07:37 - Carbonari

Olvasás Éjszakája 2016

olvasasejszakaja.jpg
Olyan embernek, mint én, borzasztóan nehéz felfogni, hogy az olvasást népszerűsíteni kell.

Szinte minden éjjel olvasok. Meg nappal is. Jóformán éjjel-nappal (na jó, túlzok). Mindenesetre emlékszem arra a betű éhségre, amely onnantól jelentkezett, amikor első osztályos korom végére simán olvasni tudtam. A szüleim szegények voltak (van ilyen), mifelénk könyv a házban sosem volt. Azon a nyáron, amikor sikerrel vettem az akadályt első általánosban, rettenetesen unatkoztam, és felmentem a padlásra bogarászni. Egy Bibliát találtam, amelybe megbűvölve "estem" bele (ne szórakozz: betűk!!), és a vaskos könyvet még a nyáron elolvastam, és amely történet jobban érdekelt, azt többször is. Vittek hittanra a következő tanévben, nálam jobban senki sem köpte a kánai menyegzőt, vagy Lótné pórul járását.
lanyolvas.jpgTizenegy-tizenkét éves koromra kinőttem falusi könyvtárunk gyermekszekcióját, hát beengedtek a felnőtt részbe. Akkor olvastam (szenvedtem végig) Walter Scott Rob Roy-át (azóta sem barátkoztunk össze, Walter Scott és én), Gorkij Az anyá-ját (azt is mérhetetlenül untam), míg végül a nyolcvanas években rákattantam Berkesi könyveire.
De sokat kikaptam otthon azért, mert mindig történt valami, amit az olvasás miatt nem észleltem.. például kitört a disznó az ólból, sorra ette a csirkékét, amíg én boldog békességben belesüppedtem egy könyvbe a szobában... a végén apám már rimánkodott, hogy "kislyányom', az udvaron is lehet olvasni, és közben tucc' figyelni, beavatkozni, ha baj van". Azt pedig ugye mondanom sem kell, hogy az augusztus közepén megvásárolt tankönyvekből a magyar irodalom és a történelem könyvek iskolakezdésre elejétől a végéig el voltak olvasva: általános iskolától a középiskola végéig.

Mielőtt idecitálnám az idei Olvasás Éjszakája rendezvényeit, néhány nagyon fontos tényt szeretnék leszögezni:

1) Olvasni öröm. Alap.
2) A magyar és nemzetközi irodalomnak számos értéke van. Alap.
3) Íróktól első kézből megkapni, mit miért írt, és miért úgy írt, és hogyan gondolkodik adott témában: kiváltság, amelyért sokan ölni is tudnának. Már pedig itt íródömping lesz.
4) Egy csomó könyves hely ezen a napon sokkal tovább lesz nyitva, máskor. Királyság!
5) Egy rakás könyvet ezen a napon sokkal olcsóbban vehetsz meg, mint máskor! Ne mondd, hogy nem érdekel, úgysem hiszem el.
6) Ha lehetőséged van rá: menj el, legyél ott! Figyelj, szemlélődj, hallgasd kedvenceid, kérdezz és kérdezz.
7) Remek lehetőség irodalomszerető rokonaiddal, barátaiddal szervezni erre az eseményre egy jó kis összejövetelt. A sok kiváló programon csak nem vesztek össze, hogy melyikre menjetek elsősorban.

Tehát Olvasás Éjszakája 2016. ismertetője
(behúzva az olvasasejszakaja.hu weblapról)

Időpont: 2016. október 8. 15.30-24.00
 
Helyszínek:
 

Alexandra Irodalmi Kávéház
Budapest VII., Károly körút 3/C.
(A Kiadó programjait itt láthatod)
 
Fókusz Könyváruház és Hátsó Kapu
Budapest VII., Rákóczi út 14. és Dohány utca 13.
 
Könyvmoly Pop Up Store
Budapest VI., Váci út 3.; Budapest XV., Szentmihályi u. 131..
 
Libri Könyvpalota
Budapest VII., Rákóczi út 12..
 
Örkény Könyvesbolt
Budapest XIII., Szent István körút 26.
 
Vidéken:
 
Alexandra Könyvesház
Székesfehérvár, Koronázó tér 5..
 
Géniusz Könyváruház
Miskolc, Szent István út 107.
 
Libri Győr Könyvesbolt
Győr, Baross Gábor u. 11-13.
 
Líra Könyváruház
Debrecen, Piac u. 57.
 

Milyen lesz az Olvasás Éjszakája 2016-ban? Néhol színes forgatag, hangos esztrád, máshol decens beszélgetős, elmélyülten okos – és mindenhol érdekes, izgalmas.

 
Ízelítő a programokból:

Gerlóczy Márton Elvonókúra című új könyve kapcsán Karafiáth Orsolyával beszélget
Két „primadonna” magánélete – Szentesi Éva Tóth Verával, Tóth Vera Szentesi Évával beszélget
Képzeletbeli utazás Fabricius Gáborral egy „más bolygóra”
Premier előtt – Amikor egy ismert író, közéleti személyiség az unokájával közösen ír könyvet. Lévai Katalin és Haszán Míra
Kékmanó a legjobb barátunk, egy igazi főnyeremény!
K. László Szilvi meseíró és Szőnyi Gergely grafikus mesematinéja ajándékokkal
Dolák-Saly Róbert zenével mutatja be az Én vagyok a kedvenc állatom című nagysikerű könyvét
Németh Gábor és a mormoták
Hattyúk dala – Vámos Miklós mesél új könyvéről és egy titokzatos kéziratról
Visszaszámlálás – kötetbe nem került versek, szerencsék, sütik Erdős Virággal
Magyar Íróválogatott – Válogatott irodalom és kortárs magyar foci
A szerelmes József Attila – Galkó Balázs előadóestje
Képek és szöveg – Szöllősi Mátyás
Amit még így sosem – Grecsó Krisztián műsora
Szécsi Noémi képes nőtörténeti előadása
Jakupcsek Gabriellával Mörk Leonóra beszélget új könyvének kulisszatitkairól
Csak semmi pánik, írók vagyunk. On Sait faggatja lebilincselő írói világáról,
műhelytitkokról és az írás-olvasás alkímiájáról Mihóczy Mercédesz
A idő – Tárlatvezetés és beszélgetés London Katalinnal, az IDŐ című kiállítás alkotójával
és portrésorozatának egyik szereplőjével, Bálint Györggyel a tárlat zárónapján
A Bunkerrajzoló – egy musical kulisszatitkai. Zenés beszélgetés a zenés élettörténetrekonstrukcióról
Géczi Jánossal, Likó Marcellel, Vándorfi Lászlóval és a Pannon Várszínház művészeivel
Olvéjsz Band – Vol.2.0 Az írókból álló alkalmi rock együttes legendás dalokat éleszt fel
(Bánó Attila, Benyák Zoltán, Bíró Szabolcs, Mucha Attila, Toroczkay András)
Amire nem számítottam Brazíliában – Soltész Béla úti beszámolója
Világok határán: az író születik előbb vagy az olvasó?
Helena Silence és Kemese Fanni beszélgetése meglepetés premierrel
Karaoke Show Kele Dóri vezetésével kifulladásig
Örökzöldek, nagy slágerek, különleges dalok – énekelj Te is!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr9611776309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása