Váratlan fordulatok

2021. január 26. 07:49 - Arthur Arthurus

Könyvajánló - Jeffrey Archer: Váratlan fordulat

 Tizenkét fordulatos történet a 20. század világának nagy mesélőjétől, Jeffrey Archertől.
3_71.jpg

Egy férfi váratlanul meglátogatja szeretőjét és egy másik urat lát kilépni a lakásból. Hűtlenséggel vádolja a nőt és megüti. A nő meghal.
A gyilkos észrevételnül távozik, majd félreinformálja a rendőrséget, ami alapján a másik embert letartóztatják és vádat emelnek ellene. Sikerül-e vajon a tökéletes gyilkosság? Erről szól az első váratlan fordulat.
További történetek egy bizarr borkóstolóról, egy sakkjátszmáról a szexis idegennel, egy lármás veszekedésről a golfklub bárjában, egy félresikerült svájci síelésről…
Íme néhány Jeffrey Archer ravaszul kiagyalt, mozgalmas és szórakoztató, gyakran meghökkentő történetei közül.

12 érdekes és fordulatos történet, 12 novella kapott helyet ebben az eredetileg 1989-ben kiadott műben, Jeffrey Archer tollából. A méltán népszerű angol írótól a kedvencem egyértelműen a Clifton-krónika volt, de a Párbaj, az Első az egyenlők között és a Légvonalban épp annyira magával tudott ragadni. A novelláit kevésbé szeretem, egy másik novelláskötetét már olvastam korábban, de azért most kíváncsian vágtam bele ezekben a történetekbe, azért is, mert néhány évvel korábban még egyáltalán nem is szerettem a novellákat, mára viszont nagyon sok jó rövid történeten vagyok túl. Érdekelt, hogy az én ízlésem is változott-e annyit, vagy inkább az játszik ebben szerepet, hogy egyszerűen ezek a novellák jobban tetszenek, mint amiket korábban olvastam? Nos, a válasz valószínűleg az, hogy valahol mindkettő. Én is és a "könyvfogyasztási" szokásaim, ízlésem is változott kissé, és sikerült jobbakat is olvasnom azóta (ugyanis amiket régebben olvastam és nem szerettem, azokat most sem). 

Archer ebben a kötetben is hozza a kötelezőt, és a rá leginkább jellemző stílust és témákat. 20. század, gyilkosság, tárgyalás, étterem, banki, pénzügyi csatározások, háború, veteránok, fiatal tehetségek, ügyeskedők, ügyvédek, politikusok, egyszerű munkások - ezek és ők a könyveinek a szereplői, jómódú és kevésbé jómódú családok sarjai, bevándorlók és tős-gyökeres angolok/amerikaiak (már persze amennyiben a kaukázusi ember tekinthető tős-gyökeres amerikainak). Fordulatokban gazdag, élvezetesen megírt történetek, amiket nagyon szívesen olvastam.

2_138.jpg

Mégis egy kissé ambivalens vagyok Archerrel kapcsolatban. Továbbra is kedvenc szerzők között tartom számon, noha nagyon régóta érzem, hogy nem hoz, nem ad újat. Belesüppedt a számára leginkább kényelmes és az általa leginkább ismert témákba, korszakokba, és nagyon sok könyvének a szereplőinek az életét simán fel lehetne cserélni egymással, annyira hasonlóak. Persze ő ebben a legjobb, ebben volt mindig is a legjobb. És továbbra is nagyon élvezem a könyveit, mégis azt érzem, hogy nem újul meg. Aztán felmerül bennem a kérdés, vajon meg kell újulnia? Egyszerűen ő valamikor már a legelső könyvénél megtalálta a hangját, 40 évvel ezelőtt, és ezt azóta sem eresztette. Kiszámítható? Igen. De mégis élvezetes, szórakoztató, a karakterei bár ugyanazokra a sémákra épülnek, mégis sokfélék tudnak lenni, a párbeszédei okosak, és még ilyen rövid, 6-30 oldal közötti történetekben is kaptak némi egyedi hangot, akkor kell ennél több?

Talán nem. Mégis motoszkál bennem mindig ez, hogy jó ez, de ugyanezt csinálja negyven éve. Neki vajon nem igénye rá, hogy kipróbálja magát egy kicsit más témában is? Nem tudom, nekem biztosan lenne. Persze azzal is tisztában vagyok, hogy ezek a történetek immár 30 évesek elmúltak, szóval nem pont ezeken kéne számon kérnem a megújulás elmaradását - de a 2-3 évvel ezelőtt megjelentekre is éppúgy igazak a fentiek. És még egyszer kiemelném: még így is, még mindig a kedvencek között van. 

A kötet érdekessége, hogy a 12 novellából csupán 2, ami Archer saját elméjének szüleménye, a többi mind olyan történet, amit az utazásai során hallott, és kiszínezett, megváltoztatott, árírt.

Ez a tizenkét történet változatos és tényleg fordulatos volt, amolyan Archeri módon. Számomra ő már semmi újat nem tud mondani, és a fordulatai rendkívül kiszámíthatóak lettek, valószínűleg azért, mert majd' minden könyvét olvastam már. De így is azon kaptam magam, hogy bár pontosan tudom, hová fogja kifuttatni a sztorit, hogy melyik szereplővel mi történik, mégis élvezettel és szívesen olvastam. Kell ennél több egy könyvnél?

A fordítás Bart István és Bart Dániel munkája.

1_302.jpgKöszönöm a lehetőséget a General Press Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.

Párbaj

Majd az idő eldönti

Kövess minket Facebookon!

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr1116401630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása