Múlt század autócsodái?
Szereted őket.
Még nem szereted őket.
Még nem érdekelnek.
Más lehetőség kizárva.
Amikor a múlt század autócsodáiról és az emberek kapcsolatáról beszélünk, három lehetőség áll fenn: szereted őket, még nem szereted őket, még nem érdekelnek. Mindhárom esetben tökéletes ez a könyv számodra. Megvizsgálva ezeket a gyöngyszemeket, elolvasva a történetüket, biztos beleszeretsz ezekbe az álomautókba. Ha pedig szereted az autókat, ennek a könyvnek az otthonodban a helye!
Sebastiano Salvetti az 1900-as évek elejétől a ’60-as évek végéig olyan autók adatait gyűjtötte össze, amelyek korszakalkotóak. Ezek a klasszikusok történelmet írtak! Persze akadnak benne olyanok is, melyek szinte feledésbe merültek az elmúlt évtizedekben.
Legendákat, álomautókat tartalmaz főleg ez az album, amelyben az autók rabul ejtenek szépségükkel, harmóniájukkal, történetükkel. A könyv végigvezet minket a technológiai fejlődés fontos állomásain, megmutatja a mérnöki kreativitás csodáit.
Minden autóhoz rendkívül részletes műszaki leírás társul a motorról, az erőátvitelről, a méretekről, tömegről és a teljesítményről. Emellett izgalmas anekdoták, érdekességek színesítik az albumot.
Igazi autótörténeti kalauz, melyben a KimballStock és a Zumbrunn-Studio-CH fényképeinek köszönhetően szinte kézzel foghatóvá válnak ezek a mérnöki csodák.
’20-as évek: A technológia hajnala
Az ipari forradalom megalapozta a közlekedés jövőjét, a 20. század eleje gyökeres változást hozott. Megjelentek az első autóműhelyek, amelyek a legjobb szakembereket vonultatták fel. Kiváló formatervezők, műszerészek, merész vállalkozók dolgoztak együtt a jövőért, a haladásért.
„A gyorsaság egyre inkább a hétköznapok kívánalma lett, amitől megváltozott a tér, az idő és a távolság fogalma...”
Ekkor az autók még igazi luxuscikknek minősültek, csak a felsőbb körök, arisztokraták, uralkodók kiváltsága volt. Rendkívül drága volt megvételük és fenntartásuk is - még odébb volt a népautók kora.
A 20-as évek slágerei a nyitott túraautók voltak. Ekkor még a sorozatgyártás nem létezett, egyedileg, kézzel készített alkatrészek és karosszériaszobrászok alkották meg az évtized sztárjait. Nem egyszer apró eltérések voltak azonos típusok között az új tulajdonos óhajaihoz igazodva.
Az első sorozatgyártású amerikai autó a Cord L-29 volt, elsőkerék-meghajtással.
Az évtizedben olyan legendás autók kerültek a piacra, mint a Mercer ötödik szériás változata 1920-ban, mely T-fejű Otto-motorjának köszönhetően elérte a 140 km/h-s végsebességet is. Kivételes volt a Lancia Lambda is, melyet két évvel később, elsőként a világon önhordó karosszériával gyártottak. Akkor ez rendkívüli újdonságnak számított, de folyamatos továbbfejlesztésének köszönhetően máig fennmaradt. Fontos megemlíteni minden idők legdrágább olasz gyártmányát is, az Isotta Fraschini 8A-t. Az inflációkövető becslések alapján értéke több százezer dollárra tehető. És ne feledkezzünk el napjaink nagy gyártójáról sem, a Mercedes-Benz SSK, mely a közúti autók számára megrendezett hegyi futamokra született ’28-ban.
Számomra az évtized autója egy igazi legenda, a Rolls-Royce Phantom I, melyet Angliában és az Államokban is gyártottak. Kifinomult díszítettség és minőség jellemző rá. Mintegy 3500 darab készült belőle, mielőtt megérkezett a második széria. Gyönyörű!
'30-as évek és '40-es évek: A fénykor
Nem véletlenül nevezik az autógyártás fénykorának ezt a két évtizedet: pezsgő és a legtöbb újítást hozó évek voltak ezek. A gazdasági világválság véget vetett a pazar fogadásoknak, luxushajóknak és az álomautók aranykorának. Ezután úgy tűnt minden jobbra fordul, de aztán megérkezett a második világháború. A két időszak között viszont szárnyalt az autóipar. Formabontó járművek születtek, melyek szakítottak a múlttal mind technikailag, mind esztétikailag.
Ezekben az években született a luxuskivitelű Cadillac V16-os, mely az első sorozatgyártású 16 hengeres autó volt a világon. Legendás autók jellemezték ezt a korszakot, amelyek erőt és egyéniséget mutattak, igazi státusszimbólumok voltak. Ezért szolgálta Franklin Delano Roosevelt elnököt egy ’32-es Lincoln KB, vagy Hitlert egy Mercedes-Benz 540K Roadster.
Olyan anyagokat használtak, mint elefántcsont, diófa, bőr, mahagóni. Minden a gazdagságot szimbolizálta ezekben a műalkotásokban. Persze a kényelem sem szorult a háttérbe, ekkor jelentek meg az első félautomata váltók és a teleszkópos lengéscsillapítók.
Mivel az emberek ízlése folyamatosan változik, az autók kialakítása is változott. Lekerekedett idomok, pop-up fényszórók, hajófar.
Húsz év lázas izgalomban, melyet kioltott a háború, így az autógyártás helyét a haditermelés vette át.
A 30-as évek kedvence nálam a Delage D8-I20S, mely négy szóval jellemezhető: minőség, luxus, kifinomultság, sportosság. Összesen 100 példányt gyártottak belőle, sem a válság, sem a háború nem kedvezett ennek a különleges szépségnek, de egy kabriolet túlélte a korszakot és Charles de Gaulle gépkocsijává lépett elő.
A legtöbb embernek, ha azt mondanánk August Horch, vélhetően kérdőjellel nézne ránk, hogy ki is ő. Hiába áradoznánk a Horch 853A szép vonalairól, gazdag felszereltségéről, exkluzivitásáról. Ellenben, ha azt mondom Audi, na azt már tuti mindenki ismeri. Bizony, ezzel az autóval indult a világ egyik leghíresebb autógyárának története.
1938 sztárja a Bugatti 57SC Atlantic Coupe. Ez a könnycsepp alakú szépség megérte a pénzét, már a 200 km/h-t is elérte a végsebessége. Minden konvenciót nélkülözött, a tervező Jean Bugatti fittyet hányt mindenre és újat, egyedit alkotott. És igazán exkluzívat! Ez a szuperautó három példányban készült és történelmet írt.
„Röpült, mint a golyó: még 1000 kg-ot sem nyomott, és elképesztően rövid időn belül, 10 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra.”
Már el is értünk a 40-es évekhez, 1948-ban piacra dobták a Jaguar XK120-ast. Ezt nevezem én sportkocsinak! Az első 240 példány mindenben exkluzív volt, majd a nem várt népszerűség miatt sorozatgyártásakor költségcsökkentés céljából alumíniumkarosszéria helyett acélkonstrukcióval váltották fel. Az első „sztenderd” roadster Clark Gable garázsában landolt.
’50-es évek: A jólét időszaka
A II. világháború után szinte nulláról kellett indulni, mindent újra kellett építeni, a gyárakat vissza kellett állítani az autógyártáshoz. Ebben az évtizedben a fejlődésen volt a hangsúly, kiteljesedett a modernizmus, az áramvonalas formák.
Kísérleti jellegű, mégis zseniális megoldások születtek. Futurisztikus acélcső váz, a hagyományos karburátorokat felváltó közvetlen befecskendezés. Egyre inkább körvonalazódni kezdett az egyedi gyártás helyett a szabványosítás iránti igény.
Végre az autó már nem kiváltság volt, munkaeszközzé és szabadidős járművé alakult. Így lettek a mindennapok szerves részei az autómobilok.
Az amerikai és az európai piac megosztott volt. Míg az Egyesült Államokban a merész vonalvezetés, harsány színek, feltűnő járművek volt az uralkodóak, Európában a könnyed autók iránti kereslet volt erős. Két példa a hatalmas különbségekre: a Morgan Plus 4 mindössze 3,5 méter hosszú volt és 810 kg, a Cadillac Eldorado Convertible 5,6 méter hosszú és 2260 kg volt. Utóbbi elég termetes darab és brutális a különbség.
Persze egyből meglátták ebben a lehetőséget a gyártók, így kerülhetett az USA-ba az 1954-es Porsche 550 Spyder is. Egy ilyen autóval szenvedett James Dean halálos balesetet.
Az 50-es éveket a Morgan Plus 4 nyitotta. Ez az egyszerű és könnyű roadster volt valamennyi angol spider előfutára.
Az európai gyártmányok sikere felrázta az amerikai piacot és a gyártóknak is reagálniuk kellett rá. Így született meg a Chevrolet Corvette, ami azóta is élő legenda. Sokak szerint ez az amerikai sportkocsik etalonja. A General Motors kitett magáért és örökre szólót alkotott.
Az Alfa Romeo kupéváltozata komoly piaci sikereket ért el, ezzel jogosan szerepel a legendás autók listáján a Giuletta Spider. 75 lóerős motorjának köszönhetően végsebessége 182 km/h volt. Kettős felülfekvő vezérműtengelye rendkívül korszerű megoldásnak számított 1955-ben.
Enzo Ferrari sem akart lemaradni az amerikai piacról, így került a gyártósorra a kifejezetten Kaliforniába szánt egyik legvonzóbb spidere. Ez nem más, mint a Ferrari 250 California LWB 1957-ből. Pop-up reflektora és markáns sárhányója fő külső védjegyei.
Ha már sportkocsikról beszélünk, akkor a Maseratit nem kell nagyon bemutatni. A GCS/53-as típust a Sportautók Világbajnokságára szánták. Nem véletlen hát, hogy végsebessége kiemelkedő volt a maga korában, elérte a 240 km/h-t.
’60-as évek: A legendák
Na ez volt a robbanás évtizede! Korszakos modellek, meglepő, innovatív formatervek, hihetetlen műszaki fejlődés. Az összes korabeli technológiát tartalmazzák az autók. Dupla keresztlengőkaros felfüggesztés, mechanikus befecskendezés, hűtőbordás tárcsafék, fogasléces kormánymű és szuperkönnyű karosszéria.
A fejlődésre jó példa az 1961-es Jaguar E-Type, melyről Enzo Ferrari így nyilatkozott:
„...minden idők legszebb autója...”
Szerintem ezzel a mai napig rengetegen értenek egyet.
Megjelentek az igazi úttörők, az autógyártás mérföldkövei. Ebben az évtizedben jelent meg a Ferrari 250 GTO eszméletlen jó külsővel, ami a legvonzóbb Ferrarik egyike. Sebességimádók előnyben! Végsebessége már eléri a 280 km/h-t.
Szintén érkezett egy igazi legenda, a Porsche 911-es is, mely forradalmi új műszaki megoldásait a mai napig hasznosítják. De nemcsak a motorháztető alatt kiváló, megjelenése is tökéletesre sikerült.
És persze ne feledkezzünk meg James Bond felejthetetlen autójáról, az Aston Martin DB5-ről sem. A Goldfinger című film hozta meg neki az igazi halhatatlanságot, de ez semmit nem von le az értékeiből. Erős szerkezet, ötfokozatú váltó, három SU karburátor, lenyűgöző dizájn.
Utoljára, de nem utolsó sorban az amerikai autók történetében a legsikeresebb jármű: Ford Mustang. A ’64-es Világkiállítás óta hatalmas népszerűségnek örvend a mai napig. Mára a hatodik generációnál jár az autó. Az örök klasszikus, a halhatatlan legenda és a személyes kedvencem.
Többet szeretnél megtudni a könyvről? Kattints a képre!
A könyvet a Corvina Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, amelyet itt is köszönünk!
Ha tetszett az összeállítás, kövess minket a Facebook-on is!