Egy paradicsom életútja

2020. július 29. 07:24 - Arthur Arthurus

Hogyan lesz az apró magból paradicsomszósz?

9_13.jpg

Hosszú évek óta vettünk paradicsom, paprika, cukkini, uborka, meg ilyesmi palántákat minden évben, már kész növényként. Idén azonban úgy döntöttem, én keltetem őket már magkoruktól kezdve - legalábbis a paradicsomot és a paprikát. Februárban vetettem el őket, két 27 rekeszes keltetődobozba, az egyikbe kétféle paradicsomot, a másikba négyféle paprikát. Végül összesen 4 mag nem kelt ki, két paprika és két paradicsom, a többi szépen fejlődött. Az első magonc nagyjából egy héttel a vetés után jelent meg, el is neveztem Tádénak.

3_54.jpg

Ő itt Tádé.

Nem várattak sokat magukra a többiek sem, és csakhamar megjelent mind. Egy délnyugat felé néző, egész délután bőséges napot kapó ablakban nevelkedtek, pár naponta, amikor szükséges volt, kaptak vizet, a földjük kifejezetten palántaneveléshez jó keverék, amibe egy kis trágyát is kaptak, később pedig bio tápoldatot, és naponta-kétnaponta megfordítottam őket, mert nagyon dőltek a fény felé mindig. :) Majdnem egy hónapig növekedtek a rekeszükben, utána átültettem őket, némelyiket kisebb cserepekbe, némelyiket meg már a végső helyükre, nagyobb cserépbe. 6 paradicsom és 5 paprika került cserépbe, adtam pár palántát bátyáméknak is, a többi pedig az üvegházba, illetve a mellé, a kertbe költözött. 

2_95.jpg

Tádé a nagy cserepek közül az alsó sor második cserepében ül.

Március volt ekkor, még hűvös, az üvegházban is (nem teljesen zárt, az évek során néhány üveg kitört már, stb.), így a zárt teraszunkra kerültek, néhány hétig ott nevelkedtek. Hetente egyszer, maximum kétszer kaptak (és kapnak a mai napig) bio tápsót, minden nap, reggel és este is kapnak egy kevés vizet (ha szükséges, akkor kicsit többet). Nem szeretik a pangó vizet, de szeretik, ha nedves a földjük. 

A cserépben nevelkedők sokkal nagyobbra, erősebbre nőttek, és sokkal több termést is hoznak, valószínűleg a tápanyagdúsabb föld és a több tápoldat miatt, amit kapnak. A kiültetetteket is tápoldatozom rendszeresen, de arányaiban kevesebb jut nekik, és több esetleges kártevő is támadhatja meg őket. Mára a cserepesek elérték a két méteres magasságot, és egy növényen 6-7 fürtben nő fürtönként 7-8 paradicsom, némelyiket sokszorosan ki kellett kötni és támasztani, hogy az egymástól 15-20 cm-re lévő hatalmas fürtöket elbírja a szára. A fürtösökön rengeteg nő, a másik fajtán, ami egy barázdált, húsosabb gyümölcsöt hozó szardíniai zöldparadicsom (ami ha sokáig hagyjuk rajta, ugyanúgy bepirosodik, és sima paradicsom-íze lesz, de egyébként ezt szokták a képen is látható sötétzöld állapotában is szüretelni, rántani, sütni vagy savanyítani pl.), egyszerre kevesebb, de nagyobbak.

5_18.jpg

Ez lett Tádéból, az aprócska magoncocskából.

7_14.jpg

A többi paradicsom kb. 2 hónappal ezelőtt, május végén, közöttük egy Nagylánnyal, aki mindig jön segíteni nekem, és előszeretettel trágyázza meg a növényeket... :)

Paradicsom esetén fontos, hogy a fő szárról növő többi száracskát távolítsuk el, hogy az ún. hónaljhajtásokat leszedjük folyamatosan (a fő szár és egy-egy levélág találkozásánál növő új kis száracska), és a legjobb neki, ha sokszor átültetjük palánta korában, mindig egy kicsit nagyobb cserépbe. Én ezt nem tettem meg, és nem fogom jövőre sem, a folyamatos átültetgetést, egyszer vagy kétszer ültettem csak át őket. Amikor már erős a növény, az alul lévő leveleket is nyugodtan le lehet szedegetni. Ha cserépben neveljük, minimum egy 30x30 cm-es cserép kell neki, ebben a méretben már szépen terem. Több kertész megfigyelése szerint is bőségesebb a termés, ha számára egy picit szűk helyen van, így folyamatos, de enyhe stressznek van kitéve. Az én paradicsomaim 35x35-ös cserépben vannak, és mindegyik bőven 2 m-nél magasabbra nőtt, már levagdostam a tetejüket, hogy elég lesz már... Fontos, hogy a növény tetején lévő új hajtásokat csak akkor távolítsuk el, ha már nem akarjuk, hogy magasabbra nőjenek! A paprikával nincs ennyi gond, az csupán a hőmérsékletre háklis rettenetesen, ha nincs elég meleg, nem nő, ha túl meleg van, azt sem szereti. 

6_20.jpg

Kaliforniai paprika virágzáskor

Mostanra beérett egy nagyobb adag termés, ezért egy reggel leszedtem az érett paprikák és paradicsomok nagy részét, és az évek óta szokásos saját recept, bár néha változó fűszerezés szerinti szószomat főztem belőle. Mosva, vágva, a zöld szár-részétől megfosztva 8 kg lett a paradicsom, nagyjából 1,5-2 kg paprikával, csípős és édes vegyesen. A mai recept:

  • 8 kg paradicsom (sima fürtös és nagy, húsosabb)
  • 1,5 kg vöröshagyma
  • 1,5-2 kg paprika, vegyesen kaliforniai, sima sárga, hegyes erős, chilli, cayenne-i paprika
  • 1,5 nagy fej fokhagyma
  • 1-1,5 dl olívaolaj
  • 6-8 hosszú szál friss rozmaring
  • 6-8 hosszú szál friss oregano
  • 4-5 hosszú szál friss kakukkfű
  • egy nagy marék friss bazsalikomlevél
  • ízlés szerint só, bors (nagyjából 3-4 ek só és 1 csapott ek bors ment bele nálam)
  • 1 ek szárított borsikafű
  • 2 ek szárított zsálya
  • kb. 25 dkg méz

10_12.jpg

A paradicsomot, paprikát, hagymát, fokhagymát felvágtam, és egy nagy fazékban feltettem főni, beledobáltam a megmosott rozmaring, kakukkfű és oregano ágakat/szárakat, ráöntöttem az olajat. (A paprika először nem is fért rá mind, mert púposra lett pakolva a fazék, de ahogy kicsit összefőtt, már lett benne elég hely :)) Lefedtem. Amikor megpuhult minden, fűszereztem sóval, borssal, borsikafűvel, zsályával. Így főztem még, kóstoltam, most enyhén csípőset szerettem volna. Mivel én nagyon szeretem a csípőset és sokszor eszem csípős ételeket, főleg ilyenkor, amikor van friss paprika, ami másnak enyhén csípős, az nekem egyáltalán nem, ezért kóstolásban segítséget kértem a családtól is. Szerintük kicsikét csípős volt. Szerintem egyáltalán nem. Egy kevés cayenne-it azért vágtam még bele, aztán kiszedegettem a szárastul belerakott zöldfűszereket, amikről addigra a levelek nagy része le is főtt. Botmixerrel alaposan megdolgoztam, aztán főztem egy kicsit, hogy sűrűsödjön. A megmosott és megszárított bazsalikomleveleket apróra vágtam, egy szál rozmaringot kint hagytam, azt is felaprítottam, és csak a legvégén tettem bele a mézzel együtt, rövid kóstolás után pedig mehetett is üvegekbe, dunsztba. A végére az utóíznél éreztem valamit, mintha csípni akarna, de nem mer. :)

Ebből a mennyiségből nekem 21 db 330-360 ml-es üveg lett, plusz egy kevés :)

11_17.jpg

Felhasználható bármihez, amihez sűrített paradicsomot vagy paradicsomos szószt használnánk: tésztára, pizzára, bruschettára, ízesítésként pörköltekhez, lecsóhoz, vagy csak sültek mellé. Akár lakásban is érdemes paradicsomot, paprikát, vagy csak fűszernövényeket termeszteni, egy kis odafigyelés és megfelelő tápanyag, jó hely kell csak nekik, és nyáron lesz saját termésünk, aminek jobb az íze, mint a boltinak. Már csak azért is, mert saját. :)

Jövőre az a terv, hogy beszerzek még két keltetődobozt, félreteszek addig egy csomó kis cserepet meg nagyobb tejfölös dobozt, és több és többféle növénykét nevelek magról. Teszek el magot ezekből is. :)

Te mit termesztesz otthon?

Kövess minket Facebookon!

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr2416045832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mikulás Anna 2020.07.31. 00:37:03

Na, erről szól az élet! Ezt élmény volt olvasni.... Nekem chilim van az ablakban (magról). A karantén első napján vetettem el őket. Megmondtam nekik, hogy küldetésük van, ha kikelnek és megnőnek, mi is túléljük mindannyian. Kikeltek és megnőttek és egyelőre mind megvagyunk... Kár, hogy nem jutott nekem is eszembe nevet adni az elsőnek, amelyik kibújt... a Tádé olyan cuki...

(Csak zárójelben: nekem a szószban túl sok a fűszer! Ennyiféle közömbösíti egymást, nem lesz karakteres, egyedi... Pedig fontos, hogy tudja mindenki kinek a szószát eszi..... )

Élmény volt olvasni!

Arthur Arthurus 2020.07.31. 00:45:36

@Mikulás Anna:
Köszönöm, és gratulálok a kis chilihez! :)
Bele szoktam dobálni mindenféle fűszert, de a rozmaring, oregano és bazsalikom a leghangsúlyosabb, a többiből kevesebbet, bár a zsályát sosem hagyom ki, ha van épp itthon, olyan jó illata van :) Szeretem őket együtt.
Jövő héten esedékes egy másik adag befőzése, lehet, az sima ketchup lesz, majd meglátom. Megint tele a kert érett paradicsommal, pedig szinte minden nap az a vacsoránk, paradicsom, paprika valamivel. :)

Mikulás Anna 2020.07.31. 13:24:22

@Arthur Arthurus: Ketchup? Isten ments! Bele ne rakd! Viszont, ha ennyi termett, akkor érdemes zakuszkát is csinálnod, azt nagyon szereti majd a család! Pirítósra kenve, vagy ha csak a natúr sült csirke mellett megkened vele - fenséges! Dunsztolva, egy csipet tartósítóval télire is érdemes eltenni! Ide írom azt a receptet, ahogy én szoktam csinálni:
2 db közepes padlizsán
2 db szép, húsos pritamin paprika (ha nincs, lehet piros kaliforniai paprika is)
4 db szép, szintén húsos zöldpaprika
4 db paradicsom
2 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
1 babérlevél, kávéskanál lestyán, só, kis cukor (ízlés szerint)

A padlizsánt, a paprikákat alufóliába csavarva, sütőlemezen megsütöd. (Akkor jó, ha már újjal megnyomva érzed, hogy a padlizsán puha). Közben az apróra vágott hagymát megpirítod, a kockákra vágott paradicsomot rádobod, kis lángon rotyogtatod. Beleteszed a fokhagymát és a fűszereket is. A babérlevelet apróra törve. Sózod, picit cukrozod.
Ha a padlizsán megsült, lehúzod a héját (a paprikákét nem kell), botmixerrel összekutyulod és a paradicsomhoz adod. Leveszed a tűzről és azt is botmixerrel összekevered. Visszateszed, kicsit összefőzöd és kész.
Imádni fogják, bizti! Az enyémek odavannak érte! Próbáljátok ki! :) Fogyókúrás kajának is príma!

Arthur Arthurus 2020.07.31. 13:28:50

@Mikulás Anna: Jaj dehogy belerakni, csinálni, házit :D

Zakuszkát, padlizsánkrémet, cukkinikrémet nem szeretjük. Párszor főztem ötlet híján, megkóstoltam, mondom még nem elég rossz, valami hiányzik. Fuszereztem, kóstoltam, na, most ehetetlen, most tökéletes :D úgy is adtam oda néhány barátnak, hogy szerintünk bűnrossz. De nekik ízlett :D

Köszönöm a receptet :)
süti beállítások módosítása