Házi kenyér egy órán belül? Lehetséges és finom!

2018. augusztus 21. 07:40 - GReni

Az ember állandó rohanásban van, ezért keresi a lehetőséget, hogy minél gyorsabban végezzen a kötelező teendőkkel. De olyan is van, hogy épp előttünk bezár a bolt vagy ömlik az eső és nincs kedvünk elmenni a pékségbe. Ezekre a napokra (is) jól jön, ha van egy jó kis receptünk, hogy gyorsan a családi asztalra varázsoljunk egy kis kenyeret. Kíváncsi vagy hogyan süss magadnak gyorsan, dagasztás nélkül kenyeret? A következő recepttel sütőben készíthetünk 45 perc alatt finom, ropogós kenyeret.

wheat.jpg

Már hosszú ideje tervezgetem, hogy sütök kenyeret. Kenyérsütőm nincs, pici a konyha, esélytelen, hogy még azt is tároljam. Számos recepttel találkoztam, de mindig elrettentett a hosszú előkészület. Gyúrás, kelesztés, dagasztás, több órás pihentetés, stb. Aztán szembe jöttek velem a neten receptek, amik azt állították, hogy elkészíthető a kenyér egy óra alatt előkészülettel, sütéssel együtt. Kicsit szkeptikus voltam a dolog sikerét illetően. Ám amikor szakadó esőben jöttem haza és semmi kedvem nem volt még a pékségbe is bemenni, gondoltam eljött az ideje egy tesztkörnek.

Több weboldalon is találkoztam ugyanazzal a recepttel, így nekifutottam, hogy tegyek egy próbát. Először is jöjjön az öt hozzávaló:

3 bögre liszt
1 bögre víz
5 dkg élesztő vagy 1 csomag instant élesztő
2 evőkanál étolaj
2 teáskanál só

Az elkészítés rendkívül egyszerű. A hozzávalókat összekeverjük, átgyúrjuk. Ez nekem körülbelül 5 percet vett igénybe. Az elkészült tésztát szépen letakarjuk, meleg helyre tesszük és hagyjuk kelni 15 percet. Szépen becsomagoltam egy pokrócba a tálat és vártam.

Amikor letelt az idő kitettem egy tepsire. Bár sehol nem írták, én azért tettem alá egy teflon sütőlapot, megkentem a tetejét egy pici tejjel (ezt vízzel is lehet, de én a süteményeket is ezzel szoktam, így ez jött reflexszerűen). Közben előmelegítettem a sütőt 180 fokra légkeveréses programon és huss, már ment is be. Íme:

_20180723_172546.jpg

Ezután már nem volt más dolgom, mint kivárni 35 percet és kivenni a finom, ropogós kenyeret a sütőből. Én 2 és fél decis bögrét használtam, finomlisztet és 7 g-os instant élesztőt, így a végeredmény egész pontosan (persze, ha a mérlegem nem csal) 542 grammos kenyér lett. Kicsit tömörebb, mint a boltban vásárolt levegős kenyér, de finom lett. Ez hirtelen felindulásból jött, legközelebb készülök rá és veszek másfajta lisztet, ráadásul magvakkal is megspékelem. A fotón is látszik, hogy picit haloványabb a színe, mint a bolti kenyereknek, talán még pár percet pirulhatott volna, de szépen átsült és ez a lényeg.

20180723_191504.jpg

Végeredményben az árammal együtt maximum 100 Ft-ból kijött egy fél kilós cuki kis cipó, amely előkészületekkel, mosogatással együtt sem volt több 1 óránál. Életem első kenyérsütése, de biztosan nem az utolsó (Attól függetlenül, hogy ez nem az a tipikus kenyér, az íze kenyér, az állaga kenyér :D ).

Kövess minket Facebookon!

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr614131101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sZulamith 2018.08.22. 08:57:30

Sjütöm a kenyeret én is, az a baj vele, hogy egyre kevsbé szeretem a boltit:) A hozzávalók a fentiek szerint + cukor. 2x 10 percig pihentetem. A sütést fedett edénybe kezdem, és a végén veszem le a tetőt, igy sütöm még 10 percig.
Valahogy huzódóznak a háziasszonyok a sütéstől, pedig alig vesz energiát igénybe, és ize valóban isteni:)

b_cs 2018.08.22. 09:02:16

Kedves GReni!

Így az új kenyér ünnepe után egy kicsivel és pékként, elég rossz volt ezt a mindenféle hozzáértés nélkül cikket olvasni. A kenyér elkészítése nem véletlenül tart hosszú ideig, érési folyamatoknak kell lejátszódnia a tésztában, hogy utána a szervezet könnyen lebírja bontani. A megadott mennyiségek alapján te kb. 10-szer annyi élesztőt használtál fel mint egy ekkora kenyérbe kellene (arról nem is beszélve, hogy élesztő nélkül kovásszal készülnek a legjobb kenyerek!), szóval nem hiszem, hogy a gyomornak jót tesz egy éretlen, agyon élesztőzött tésztadarab, ezért senkinek nem javasolom, hogy a fenti "kenyeret" fogyassza.

Melange Úr 2018.08.22. 09:02:30

"Kíváncsi vagy hogyan süss magadnak gyorsan, dagasztás nélkül kenyeret?"
Hogyan?
"A hozzávalókat összekeverjük, átgyúrjuk."
Na ezt nevezzük dagasztásnak!
A 180 fok meg nagyon alacsony! Jobb lenne 230 fokon kezdeni, majd félidőben visszavenni 200 fokra.
Meg nem ártana egy kis gőz is a sütőben.

tmm 2018.08.22. 10:17:52

Nekem már ránézésre sem tűnik olyan kenyérnek, amit szívesen megennék. A kenyér, vagy annak valamilyen őse 10000 (tízezer) éve része a kultúránknak, az életünknek, alapvető élelmiszer, a történelem során minden nép kidolgozta a saját verzióját a kenyértésztára, sokkal több tiszteletet érdemel, minthogy ledegradáljuk egy gyorséttermi kaja szintjére. De lássuk részletesen. 15 perc alatt el sem indul a kelési folyamat. Ha 5 percig tart az összetevők kimérése, meg a keverés, ennyi idő alatt nem áll össze a tészta, főleg, ha először csinálod. Fél óra alatt 180 fokon egy kicsit megmelegszik ugyan a belseje, de megsülni nem fog. Örülök neki, hogy kipróbáltad, és ha a kezdeti sikeren felbuzdulva újabb kisérleteket teszel az otthoni kenyérsütésre, sok sikert kívánok, de ne érezd úgy, hogy mindent meg kell osztani másokkal.

Raketta25 2018.08.22. 11:15:45

Így van, ahogy felettem írták. Több, mint 2 éve sütöm otthon a kenyeret. Először én is így kezdtem, aztán elkezdtem utánaolvasni, tanulni és bő egy éve csak kovásszal sütök, ami jóval egészségesebb, mint az élesztő.
Az élesztő sem rossz dolog, viszont a rövid kelesztési idők kerülendőek. Kb. tizedennyi élesztőt használj, és jóval hosszabb kelesztési időket. Az első kelesztés 2-3 óra, a második (formázás utáni) pedig lehet akár egy éjszaka is (hűvös helyen, vagy hűtőben 8 fok körül), vagy 4-5 óra szobahőn.
Egyrészt finomabb kenyeret kapsz (nem lesz olyan erős élesztő íze), másrészt egészségesebb is, könnyebben lebontja a szervezeted azt.

HgGina 2018.08.22. 12:14:18

Amilyenek manapság a bolti kenyerek, ahhoz képest ez nyersen is jobban fest.
A boltit megveszem délután, de már a "reggeli sütés" is szottyadt, másnapra meg egy gusztustalan szivaccsal versenyképes az állaga.
Nemrég Erdélyben ettem olyan kenyeret, amit a háziasszony megcsinált rendesen. Nem szakavatott, képzett pék, hanem egy falusi öregasszony. Na az a kenyér 5 nap múlva is kenyér volt. Igaz, lehetett vagy 3,5 kilós.
A hazai pékek (a bolti kenyeret összetákolók) csak maradjanak csendben, amíg meg nem tanulnak tisztességes kenyeret sütni! Zsömlének látszó lufit már tudnak, az kétségtelen.

Raketta25 2018.08.22. 14:05:44

@nonolet: Javaslom, hogy a kovászodhoz adj egy kis bolti élesztőt, és nézd meg, hogy mi történik 1 napon belül. Segítek: a bolti élesztő jóval virulensebb, mint a kovászban lévő, így "eleszi" a társai elől a tápanyagokat, és így a természetes élesztőgombák és a baktériumok kihalnak belőle. Úgyhogy igaz, amit írsz, de az is igaz, hogy a kovászban leginkább baktériumok vannak és kevesebb élesztőgomba.
Egyébként ha arra reagáltál, hogy kovásszal egészségesebb sütni, akkor ezzel nem mondtál ellent. Épp azt írtam, hogy a hosszú fermentálási idő is lényeges. tehát bolti élesztővel is lehet egészséges kenyeret sütni, de jóval kevesebb is elég, ha a kelesztési időt megnöveljük.

brigi0204 2018.08.22. 14:12:42

@b_cs: kedves b_cs, kaphatnánk igazi, jó levegős kenyérkére receptet? :)

Carbonari 2018.08.22. 14:39:13

Természetesen ez a kenyér nem az a kenyér, amit hosszú gyakorlással, alapos rákészüléssel lehet az asztalra tenni. Ez semmi több, mint az időhiányos háziasszony "hazajöttem, nincs itthon kenyér és zuhog az eső, a tököm se fog lemenni a kisboltba, dobjuk össze, mert egy óra múlva asztalra kell tenni" kenyér. Megvan minden előnye és hátránya is. Aki igazán jó kenyeret akar sütni, nézzen be Limara blogjába, ott aztán igazán hozzáértő recepteket talál kovászostól az élesztősig bármilyenre.

ételizésítő 2018.08.22. 15:15:27

Kár, hogy ennek semmi köze a házihoz.
Szóval a cikk címe inkább az lehetne: barkácskenyér.

@b_cs:
Nagyon egyetértek.

@HgGina:
Rossz helyen veszed a kenyeret.

Raketta25 2018.08.22. 15:42:01

@brigi0204: Kedves Brigi! Limara blogján sok jó recept van, kovászolóknak pedig: kovaszlabor.blog.hu/

Rwindx 2018.08.22. 19:45:07

Jóval kevesebb élesztő, jóval hosszabb kelesztés (8-12 óra), esetleg +egy kanál joghurt, hogy kerüljön bele tejsavbaktérium, továbbá magasabb induló hőmérséklet ahogy valaki fentebb írta. Sokkal jobb lesz a végeredmény.

Wod Meselo 2018.08.22. 20:32:27

Mondjuk az is megérdemli aki egy "Kultúra határok nélkül. Ne parázz, ha placcsan!" Blogtól várja a minőségi kenyér receptet :D

Persze azért jó ,hogy jöttek a hozzászólák. Ez tényleg egy rakás szar, akkor inkább a szakadó esőben állok sorba egy rendes pékségnél :)

Wod Meselo 2018.08.22. 20:32:48

@sZulamith: És ha valaki társasházban lakik, ott kell az egész lakóközösség, hozzájárulása, hogy levegyem a tetőt... :D
Az fedő te nyomorult.

ételizésítő 2018.08.22. 20:36:45

@nonolet:
"Pont ugyanannyi élesztőgombától kel meg a kenyér."
Ez nem igaz.
Az élesztőgombáknak ugyanis rengeteg fajtája van, és van, mi kenyér kelesztésére alkalmas, van, ami meg másra. Előbbiből kevesebb is elég, utóbbiból meg van olyan, amitől egyáltalán nem kel meg a kenyér.

eßemfaßom meg áll 2018.08.23. 09:32:36

@Raketta25:" és bő egy éve csak kovásszal sütök, ami jóval egészségesebb, mint az élesztő." Mert a kovász az valami varázslat, nem pedig élesztő :)

Raketta25 2018.08.23. 09:32:46

@nonolet:
"a kovászban leginkább baktériumok vannak és kevesebb élesztőgomba."

Ez NEM igaz...
Pont ugyanannyi élesztőgombától kel meg a kenyér.
Akár te neveled ki őket házilag a kovászból akár a gyárit öntöd a lisztbe a zacskóból.

Olvasd el kérlek még egyszer, amit írtam. A kovásznak és annak, hogy a kenyér kelesztéséhez mennyi élesztőgomba kell, semmi köze nincs egymáshoz. Tehát még egyszer: a kovászban élesztőgombák és baktériumok is vannak, és a baktériumok vannak többségben. Ezt az állítást nem cáfolod azzal, hogy mennyi élesztőgombától kel meg egy adott mennyiségű tészta.

Hogy klasszikusokhoz folyamodjak analógiáért: szép dolog az ál-tudomásnyos eszme.
De nem kell minden buta állítást beszopni...

"Pont ugyanannyi élesztőgombától kel meg a kenyér."
Pont mennyi? :) Oké, értem, hogy azt írod, hogy a mindegy, hogy kovászt vagy bolti élesztőt adunk a tésztához, a megkelt tésztában ugyanannyi lesz az élesztőgombák száma. Ez biztos igaz is. A lényeg az, hogy a kovászban kevesebb az élesztőgombák száma, így hosszabb idő kell, amíg a megfelelő számú kialakul, és megkel a kenyér. Persze ahogy írtam van abban más is, ami nem csak az ízben okoz különbséget, hanem a glutén előzetes lebontásában is.

Tehát a baj nem az élesztővel van (ezt is írtam már), hanem a mennyiségével. Sok élesztő megy a tésztába, ezzel gyorsan megkel a kenyér, de a glutén "nyersen" marad, aztán csodálkozunk, ha az enyhén gluténérzékeny nem eheti, szemben egy olyan kenyérrel, ami kevés élesztővel (vagy épp kovásszal) készült. Az meg már más kérdés, hogy a sok élesztőtől a kenyérnek is jellegzetes szaga/illata lesz, amitől könnyű elszokni.

ételizésítő 2018.08.23. 14:53:02

@Raketta25:
Az szép, hogy először leírod, hogy "Pont ugyanannyi élesztőgombától kel meg a kenyér.", aztán pár sorral lejjebb kigyúnyolod ugyanezt írva, betűről betűre.

Kissé röhejes.
Egyébként meg írtam fentebb, hogy nem, nem így van.

Raketta25 2018.08.23. 19:21:49

@ételizésítő: Tényleg, kérem, hogy olvassátok el, ami le van írva. Az első négy sor idézet volt nonolet hozzászólásából. És nem kigúnyoltam, hanem leírtam az én gondolataimat. Tehát a kommenteddel pont abba szálltál bele, aki veled egy véleményen van (hogy nehogy félreértsd: ez én vagyok.) :) Tényleg röhejes. Nem is kissé. :D

ételizésítő 2018.08.23. 19:33:14

@Raketta25:
Talán olvasd el te a saját hozzászólásodat, és rájössz, hogy mekkora hülyét csináltál magadból.

Tudod, az idézet itt arról ismerszik meg, hogy idézőjelek (tudod, ez az izé az: "idézőjel") közt van. Ami nem, az saját gondolatnak tekintendő.

Raketta25 2018.08.23. 20:38:17

@ételizésítő:
Tudod, ha valamit nem olvasol el figyelmesen, illetve csak olvasol, írsz de nem gondolkozol, akkor nem az csinál magából hülyét, akit Te nem értettél meg. Szerintem ezt már amúgy is túlbeszéltük, de azért még párszor lehülyézhetsz, ha neked jól esik. Engem nem zavar, mert tudod: a sas nem kapkod legyek után. :D

ételizésítő 2018.08.24. 08:25:58

@Raketta25:
Azt akartad írni: a fasz nem kapkod legyek után?
Tudom, persze, nehéz elismerni, hogy hülyeségeket írtál, önmagad egyik sorát cáfolva a másikkal.

Raketta25 2018.08.24. 09:34:08

@ételizésítő: Eddig azt hittem, hogy csak nem érted, amit olvasol, de látom, hogy egy igazi, tősgyökeres, személyeskedő bunkó vagy. Ilyenekkel nem érdemes vitázni, mert érv nincs, csak beszólogatás. Legyen szép napod!

Németh Inez 2020.11.10. 22:42:12

Életem legjobb kenyér receptje!!!!! Hihetetlenül finom lett!! Ropogós a héja, belül puha és szivacsos.... köszönöm!!!!!

Németh Inez 2020.11.20. 15:11:14

Szuper recept, most sütöm masodszorra...
süti beállítások módosítása