Laktató finomság a hétvégére: böszörményi parasztkifli

2019. szeptember 12. 07:51 - Arthur Arthurus

Szereted a lekváros buktát? Ha igen, ezt még jobban szeretni fogod!

2_9.png

A böszörményi parasztkifli receptje minden bizonnyal Hajdúböszörményről és környékéről származik, legalábbis a neve, és a tény, hogy több ottani civil egyesület honlapjának hagyományőrző és népi ételek szekciójában megtalálható. Eredete egyébként ismeretlen, mint a legtöbb finomságé, nagyszerűsége pedig egyszerűségében rejlik.

Hozzávalók:

  • 500 g finomliszt (lehet keverni rétesliszttel, én van, hogy felesben csinálom)
  • 2,5 dkg friss élesztő
  • 12 dkg vaj vagy margarin vagy zsír
  • 10 dkg cukor
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • egy csipet só
  • 250 ml tej
  • 1 tojás

A töltelékhez:

  • sűrű szilvalekvár, vagy bármilyen sűrű, sütésálló, házi vagy bolti lekvár

A tetejére:

  • 1 tojás
  • darabolt dió
  • cukor vagy jégcukor

Az élesztőt egy kevés langyos, cukros tejben felfuttatjuk. A zsiradék legyen puha, majdnem olvadt, könnyebb úgy vele dolgozni. Összedolgozzuk a tészta hozzávalóit. Akkor jó, ha puha, lágy tésztát kapunk, ez függ a liszttől, a tojás méretétől, a zsiradéktól is. Ha keményebb lesz a tészta, segíthetünk rajta egy kis tejföllel. Ha kész van, letakarjuk és duplájára kelesztjük. 1_11.png

A megkelt tésztát 3 részre osztjuk, mindegyiket kerekre nyújtjuk és 8 egyenlő cikkre vágjuk, majd megtöltjük lekvárral és feltekerjük. Egy negyed órát a tepsiben letakarva kelesztjük, majd lekenjük a felvert tojással, és megszórjuk a darabolt dióval, cukorral. 180°C-ra előmelegített sütőben készre sütjük.

Én diót nem tettem a tetejére, és nekem nem is hiányzott róla. (Azon egyszerű oknál fogva, hogy le kellett volna másznom érte a pincébe a hűtőládához. Lusta voltam, na. Meg így nem is kedvelem a diót. :)) Elsőre bolti sütésálló vegyesgyümölcsös lekvárral csináltam, másodjára kipróbálom a házilag eltett sütésálló barackot, vajon mennyire sütésálló :) A tésztába kevesebb cukrot tettem, és a tetejéről is lehagytam, így tálaláskor frissen megszórtam porcukorral - pont tökéletes lett. A lágy tésztával nehezebb dolgozni, és a kör alakra nyújtás nálam mindig csak nyomokban van meg, elméletben tudom ugyan, hogy kell, de nincs hozzá türelmem :) Jó lesz az girbe-gurba nyomvonalon haladva is, az ízén nem változtat. Az pedig nagyon jó!

Próbáljátok ki, nekem bejött!

Kövessetek minket Facebookon, hamarosan a 3. szülinapját ünnepli a blog, ez alkalomból nyereményjáték-sorozattal készülünk nektek. Szeptember 27-től több tucat könyv vár rátok!

2393820.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr6514996166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása