Adventi krimik Agatha Christie tollából

2020. december 13. 07:15 - Arthur Arthurus

A karácsonyi készülődés közepette a legjobb dolog egy forró itallal és egy klasszikus krimivel kikapcsolódni. Ebben segít ez a válogatás.

2_26.png

Bevallom, nem vagyok nagy AC-rajongó, 3-4 könyvét olvastam, és megállapítottam, hogy nem tetszik. A nyomozók bár zseniálisak, egy rakat idegesítő vonásuk van, a bűnügyek pedig és a nyomozások... nos, klasszikusak. Jobban szeretem a modernebb - véresebb is, de csavarosabb, ugyanakkor sokrétűbb, több létező problémára távilágító - krimi-thrillereket. A klasszikusokat vagy ahhoz hasonlókat filmben nagyon szeretem, de a könyv nem az én világom. Amikor azonban megláttam, hogy a Helikon Kiadó egy gyönyörű, keménykötéses AC-válogatással készül, amelyben kifejezetten téli, karácsonyi, adventi krimik vannak, tudtam, hogy ez a könyv kelleni fog. Már csak azért is, mert rövid novellák vannak benne, fellelhető Christie minden híres és kevésbé híres karaktere, hogy egy-egy rövid történet erejéig a téli időszakban, az ünnepi készülődés közepette nyomozzanak egy kicsit, és egymás, a többi szereplő, és az olvasó idegeire menjenek. Jó értelemben, amolyan kissé bosszantó, de mégis azért jó értelemben. :)

1_27.png

David Suchet, Poirot legikonikusabb megformálója a Poirot karácsonya c. filmben.

Az idő nem szünteti meg a problémát, csak más formában hozza újra elő.

Elvégre a karácsony mire is jó? Régi és újkeletű sérelmek felhozására, vitatkozásra a kedves családdal és rokonsággal az összejövetel alatt - és egy füst alatt el is tehetjük láb alól aki valamiért nagyon útban van. Elvégre vagyunk ott egy csomóan, meg egyébként is... de csak addig jó ez a terv, amíg fel nem bukkan a kissé modoros Poirot, a kotnyeles Miss Marple, a különös Mr. Quin, a segítőkész Parker Pyne, vagy épp Tommy és Tuppence Beresford párosa. Mert ha bármelyikük is beleüti az orrát az ügybe, az biztos, hogy a végére fény derül a tettes kilétére.

111_5.jpg

Egyik történetet sem ismertem korábban, sőt, Pyne és a Beresford házaspár teljesen ismeretlen volt előttem. Ahogy már írtam, az AC-féle krimik nem igazán az én világom, de ezeket a novellákat mégis jó volt olvasni - minden este egy történet -, mert épp azt adták, amit vártam, és megismerkedhettem más, kevésbé ismert szereplőivel is a krimi királynőjének. A könyv 13 történetet tartalmaz, ha jól tudom, mindegyik megjelent már korábban Magyarországon is más és más kötetekben, így tartalmilag egy igazi AC-rajongónak nem lesz újdonság, de mégis azt mondom, hogy érdemes megvenni magunknak vagy klasszikus krimit kedvelő ismerősnek, mert a Helikon most gyönyörű, ünnepi kiadásban, kemény kötéssel fűzte egybe ezeket a kriminovellákat, ami nem csak a polcnak lesz dísze, de forgatni is élvezetes. Sok kemény krimi-thrillert olvastam mostanság, és ezekből jó kikapcsolódás volt ez a határozottan ünnepi, de mégis fondorlatos-fordulatos, kicsit "békésebb", könnyedebb gyilkosságsorozat, ami egy meglepően ambivalens és paradox dolognak hangzik... :) És elmondhatom, hogy Agatha Christie sokkal jobban működik nálam novellákban, mint regényekben, noha azok sem túl hosszúak, mégis. 

Én csak abból a jól ismert alapelvből indultam ki, hogy a legkevésbé gyanús ember a leggyanúsabb.

A fordítók között olyan nevek vannak, mint Borbás Mária, Etédi Péter, Gy. Horváth László, Katona Tamás, Prekop Gabriella és Sipos Katalin - egytől egyig remek munkát végeztek ezeken a régebbi történeteken is. 

 Köszönöm a lehetőséget a Helikon Kiadónak! A borítóra kattintva elérhető a kötet kedvezményes áron.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr1216315780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása