Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Szexuális kultúra a középkorban

2017. január 14. 00:04 - Tibitron79

A szexualitás története 2. rész

Fontosnak érzem megjegyezni, hogy az itt leírtak egy része személyes vélemény, és semmilyen, vagy csak kevéssé megerősített kutatás támasztja alá. Tehát nem feltétlenül csak tényeket fog olvasni a kedves olvasó, hanem az én személyes gondolataimat, következtetéseimet is. A másik, hogy nem vettem sorra mindent és mindenkit, akinek szerepe volt a szexualitás alakulásában. Természetesen más korokat is érintek, mint a középkor, de zömében ez a fő témakör. Ez amolyan összesítő, átfogó írás lett. Kéretik így hozzáállni a poszthoz. Köszönöm!

 

A római birodalom bukása után alakult új államok hivatalos vallása a kereszténység lett. A vallás vezetői emlékezhettek arra, hogy többek között a szabados szexuális kicsapongások is hozzájárultak a birodalom bukásához, ezért úgy dönthettek, hogy minden ilyen fajta tévelygést tűzzel-vassal fognak irtani. Talán úgy gondolták, hogy ha kizárják ezeket az általuk erkölcstelennek vélt  dolgokat, az ő „birodalmuk” tovább fennmarad, mint a római. Egyelőre a tények őket igazolják. De mint minden túlzó tiltás, ez is megszülte a szélsőséges ellenállását. Hihetetlen perverzió és kéjvágy uralkodott el a középkor emberein. Burkolt szexualitás ütötte fel a fejét mindenhol. Szobrokon, festményeken, pajzán versekben, történetekben. A legjelentősebb szexuális változást a keresztes hadjáratok jelentették, melyekhez egykettőre prostituáltak kisebb seregei csapódtak. Külön szolgálták a nemeseket és a közkatonákat, és idővel kisebb prostituált céhféleségek is kialakultak. A keresztesek szinte minden bűn alól feloldozást kaptak, így szabadon élhettek akár a perverziók élvezetével is. A prostituáltak szinte mindenre hajlandóak voltak, így a megszokott úri pózok (misszionárius) mellett többfélét is kipróbálhattak a derék keresztesek. Nem beszélve arról, hogy amikor találkoztak a keleti kultúrákkal, ott is egy egészen másfajta szexualitást tapasztalhattak meg. Ezeket aztán visszahozták Európába, és többek között így is terjedtek el a különféle bűnös technikák, pozitúrák.

 

A középkori ember zömében egy életre választott vagy kapott párt magának. Ott nem létezett több éves „járás”, próbaházasság, ha valaki összeállt valakivel, az egy életre szólt. Az egyház a házastársaknak is komoly kikötéseket tett a szexuális életre vonatkozóan. Maga a klasszikus élvezkedés, örömszerzés bűnnek számított, miképp az orális és homoszexuális szex is. Az utódnemzés volt az egyetlen célja az aktusnak, minden más az ördög játéka volt. Persze a vágyakat nem lehetett akkor sem kordában tartani, az egyház is belátta ezt, ezért a bordélyházak és utcai mulatságok, karneválok engedélyezettek voltak. Ezeken a karneválokon szinte antikvilág-szerű mulatozások zajlottak, leplezetlenül és tabuk nélkül. A meztelenség, ami még házastársak között is tabu volt, itt teljesen szabad volt, a fedetlen mellek és a pénisz látványa szinte bevadította a középkor embereit. Hihetetlen bevételek folytak be a prostitúcióból mind a királyi, mind az egyházi kasszákba.

Az emberek beleszőtték a hétköznapjaikba is a szexualitást. A pénisz méretével már akkor is sokat foglalkoztak, erőt, nemzőképességet tulajdonítottak a nagyobb hímtagú embereknek. Ennek lett egy ismert jelképe, a nadrág elejére kötött bőrzacskó, melynek a mérete utalt a valódi „szerszám” méreteire. De a hosszú, felkunkorodó cipőorr is hasonló jelentéssel bírt.

Az egyszerű ember általában megelégedett a szokásos misszionárius pózzal, mert ez bele is illett a világképébe. A férfi van felül, a nő alul, és ha épp rájött a vágy, a csűrben, a szénában, vagy bárhol magáévá tette az asszonyt.

Volt pár engedmény, amikor nem volt bűn a más pozíció. Ilyen volt az, amikor a hasak mérete miatt nem tudott behatolni a férfi a szokásos pózban. Ilyenkor engedett volt a hátulról, vagy oldalról történő behatolás. De hasonló „kedvezmény” járt a hasukon sérült nők esetében is.

Nem figyeltek a minőségre, az érzelmekre, általában a nő számára ezek az aktusok fájdalmasak, de szerencsére rövidek is voltak. A keleti szexuális kultúra sokáig nem volt jellemző Európában, esetleg trubadúrok, vagy a keletet megjárt utazók rendelkeztek ilyen tapasztalásokkal. A nemes úri hölgyek szívesen tartottak ilyen szeretőket, akik a szokásos pózokon túl mást is megmutattak nekik.

De azért sok időnek kellett eltelnie, hogy a szexualitás ne tiltott, hanem épp ellenkezőleg, túlontúl fontos dologgá váljon a nyugati ember életében.

 

Az újkor szexualitása Európában

Főképp a reneszánsz és a felvilágosodás hozta el a legnagyobb változást a szexuális életben. Az orális szex például annyira közkedvelté vált Franciaországban, hogy gyakorlatilag így is nevezték el az aktust. Persze ez ellenkezett a közfelfogással, de azért ez nem gátolta az embereket a gyakorlásukban. François Rabelais, akit Villon méltó örökösének tartanak, nyíltan ír a feleségével folytatott orális játékairól. Ami leginkább tetszett ebben az aktusban az embereknek, az két fontos dolog volt. Egyrészt a férfi dominanciát is gyakorolt a pénisze szájba adásával, másrészt egyfajta bizalmat is mutatott a nő felé, hisz azért mégiscsak a fogai közé vette a legérzékenyebb részét. Néhány feljegyzés beszámol arról, hogy sok erőszakoskodó vesztette el hímtagját, miután megpróbálta beleerőszakolni azt egy nő szájába. Ezért ez a fajta aktus szigorúan önkéntes alapon működött, és az egyik legkéjesebb gyönyörszerzésnek számított. Az említett François Rabelais leírja, hogy a még ernyedt pénisze miképp keményedett meg felesége szájában, és ezt mind ő, mind az asszony igen élvezetesnek találta.

Itália is komolyan kezdte venni a testiséget, bár főképp a szodómia terjedt futótűzként akkoriban. A szó eredetileg az állatokkal való közösülést jelentette, de akkortájt használták homoszexuális aktusokra, esetleg nem elfogadott pozíciókra is. Itáliában a korosabb férfiak azzal avatták férfivá fiatalabb társaikat, hogy közösültek velük. A fiatal, éretlen fiútestek csodálata begyűrűzött a művészetekbe is, elég csak Donatello Dávidjára gondolnunk. Leonardo da Vincit is megvádolták szodómiával, de Michelangelo sem úszta meg a vádakat. A hatalom is komoly veszélyt látott ebben, ezért erőteljesen kezdték el támogatni a prostitúciót, és a női testet kezdték visszahelyezni az érdeklődés középpontjába.

Megjelentek a művelt, olvasott úri szeretők, az úgynevezett kurtizánok. Ezek a nők nem voltak hagyományos prostituáltak, kegyeiket nem osztogatták bárkinek, sőt, elég drágák is voltak a hétköznapi embernek. A leghíresebb kurtizánok királyok szeretői voltak, mint pl. Veronica Franco, aki III. Henriknek volt a szeretője.

Az 1500-es évek elején Giulio Romano egy komplett sorozatot készített különféle szexuális pozitúrákból. Kis túlzással amolyan európai káma szútraféleséget álmodott meg. Főképp a legjobban tiltott pózokat festette meg, tehát a nők voltak felül, a férfi hátulról közösül a partnerével. Természetesen botrány lett belőle, menekülnie kellett a törvény elől, de alkotásai megmaradtak metszetek formájában, amit széles körben terjesztettek is.

A felvilágosodással együtt a szexuális kultúra is szinte teljesen felszabadult. Isten helyére az ember került, és az ember elfojtott vágyai előtérbe kerülhettek. A szerelem, a testi vágyak kiélése pótolta isten elvesztését, de mint a túlbuzgó hit, úgy a túlhajtott testiség is káros méreteket öltött. Ennek a kornak a szülötte De Sade marki, aki új szintre emelte a perverzitást. Igaz ő nem csak a szexualitást csavarta ki, hanem a fájdalom és a kínok élvezetét is gyakorolta. Nem túl hízelgő módon, de jogosan nevezték el róla a szadizmus kifejezést.

A nyugati világ erkölcsi válsága a szexualitás túlzott előtérbe kerülésével is magyarázható. A keleti kultúra teljesen máshogy állt hozzá ehhez a kérdéshez, és több ezer évvel megelőzte a mi szexuális felvilágosodásunkat.

 

A keleti világ érzékisége

A legfontosabb különbség a keleti és a nyugati felfogás között az, hogy a keleti ember szerint a test és a lélek nem különül el, ha azt akarjuk, hogy teljes életünk legyen, mindkettőnek meg kell kapnia a maga örömforrásait. Egész könyvek íródtak a középkor hajnalán az örömszerzés különféle módjairól. Ameddig itt nyugaton tilos volt még a meztelen feleségünk látványa is, addig az arab világban, vagy a Távol-Keleten arról írtak, hogy az ujjainkkal miképp izgassuk a partnerünket, hogyan juttassuk el a gyönyör legmagasabb fokaira. Persze az egyik legrégebbi és egyben legjobban összeszedett keleti gyűjtemény az indiai Káma Szútra, ami a mai napig az alapja a szexuális kultúrának.

A Káma Szútra nem csak egy képes oktatóanyag a testi örömökhöz, hanem komoly lelki tanításokkal is bír. Verses formában tanít az életre magára, és bevezet a testi és lelki élvezetek birodalmába. Kitér a különféle szerelmi gyönyörök osztályozására, az udvarlás mikéntjére, a lányok ajánlott képességeinek a fejlesztésre. De persze a különféle pózok, aktusok képei is ott vannak, hogy bemutassák a szex testi mivoltát is. Külön foglalkozik például az öleléssel, a csókkal, de a karmolást, nyomást, csípést is alaposan kitárgyalja, mint fontos részeit a szeretkezésnek. De előkerülnek a különféle vágyfokozó szerek, a szexuális játékszerek és segédeszközök is. Például a fából készült gyűrűk, amihez hozzáteszik, hogy óvatosan kell bánni velük, mert lehet ép az ellenkező hatást érik el velük. Tehát jól látható, hogy a nyugati embertől eltérően a szex nem csak, sőt inkább zömében nem a szaporodás eszköze volt a keleti felfogásban. Pár tanító azt vallotta, hogy a szex mesterei istenekké, istennőkké válhatnak, és olyan lelki mélységeket érhetnek el, amit egyedül sosem.

Mind az arab világ, mind Kína, India és a többi ősi kultúra számtalan praktikát talált ki arra, hogy a vágyat fokozzák, a gyönyört elnyújtsák, és a beteljesedést katartikussá tegyék. Ezért fókuszáltak elég komoly szinten az előjátékra, ami az európai szexualitásból sokáig hiányzott.

A legfőbb technikák arra koncentráltak, hogy maga az aktus kilépjen az állati, ösztönvilágból, és ne csak egyszerű közösülés legyen, hanem valami több. Például az időhúzásos módszer konkrétan addig tolta az előjátékot, amíg a férfi már nem bírt magával. Az izgató nő nem adta oda magát könnyen, idomait takarta, sejtelmes, átlátszó selyemmel borította. Fokozatosan szabadult meg ruháitól, közben ingerelte a férfit, simogatta az egyre keményebb péniszét. A férfi is gyakorolhatta az önfegyelmet, ami az életben is nagy erény. Egy ilyen játék végén maga az aktus, és az orgazmus is fokozott gyönyörrel párosult, és sokáig fenntartotta az érdeklődést a partner iránt.

Magát az orális szexet is komolyan vették, külön felhívták a nők figyelmét, hogy ne vessék rá magukat azonnal a péniszre, ne vegyék teljesen a szájukba, inkább óvatosan rágcsálják a makkot, mint a datolyát.

A tantrikus szex Nepál és Tibet tájain terjedt el, és eredetileg nem kifejezetten a szexre fókuszált, sokkal inkább filozófiai tanítás volt, és a harmóniát kereste az élet különböző területein. Aztán beleültették az erotikába, és igen hatásos eredményeket értek el vele. A test, a lélek összhangja, a vágyak beteljesítése mind-mind belépő egy teljesebb világba.

 

Kína sem maradt ki a szexuális praktikák tökéletesítésében. Természetesen belevonta a saját ősi, jól bevált módszereit. Főképp a Tao tanításai voltak bátrabbak az erotikus élet kifejtésében és tanácsaiban. Az akupresszúrát és a helyes légzési technikákat vezették be leginkább a szerelmi játékokba. Az egyik leghatásosabb pont a herék és a végbélnyílás között helyezkedik el, ingerlésével komoly szinten lehet fokozni a vágyat. De a masszázsok, különféle olajok, sőt, az ecsettel való simogatás is fontos része volt a tökéletes együttlétnek.

Japánban főképp a gésák jelentették a szexuális kultúra magas fokát. Elég univerzálisan bevethetőek voltak, ha kellett kémek, ha kellett kéjnők, ha pedig az kellett, orvgyilkosokká váltak. Az egyik legfőbb praktikájuk volt az, hogy a túl hamar elélvező partnerrel a végletekig tudták húzni az aktust. A lényege, hogy a makkot finoman ingerelték a szeméremajkaikkal, de sosem engedték, hogy teljesen elmerüljön a gyönyörben a férfi. Rövid időre behatolhatott, de aztán újra kezdődött a játék. A műpénisz (harikata) is elég elterjedt volt, előszeretettel használták különféle technikákhoz.

 

Egy közös pont van az összes keleti szexuális játékban. A teljes harmóniára való törekvés a test és a lélek szempontjából. Ha bármelyik is hiányt szenved, akkor az együttlét nem lesz teljes, nem lesz kielégítő. És ez az, amit mi itt nyugaton elfelejtünk.

A befejező részben a modern kor szexualitását vesézzük ki, a szerepét a hétköznapokban, a művészetekben, párkapcsolatokban. Valóban egy új Róma alakul ki lassan a szexuális forradalomból? Valóban minden lelki bajunk visszavezethető a szexre? Hazugság volt-e a szex, mint az új ember megváltó eszméje? Ezekre keressük majd a választ.

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr9112123025

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Béranyaság és Liberalizmus 2017.01.14. 12:47:26

SzűzMariska ókori Béranyaság és Liberalizmus kitalált személy szimbóluma. A sperma donorsággal, vagy klónozással született gyerekének két apja volt, Jahve és József.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.01.14. 14:45:15

Érdekes gondolatmenet, de én élnék pár ellenvetéssel.

1. Valóban életreszóló házasságokat kötöttek, de a magas halandóság miatt a 40-50-es éveit megélő középkori egyének között elég gyakori a 2-3 házasság. A nők a terhességgel, szüléssel kapcsolatos kockázatok miatt haltak meg korán, a férfiak a gyenge közbiztonság, háborúk, vadászatok kockázata miatt, mindkét nemet egyformán sújtották a járványok és az éhínségek. A középkori világképben a család fontosabb volt az egyénnél, biztonságosabb is volt egy család tagjaként élni, ezért igyekeztek gyorsan újraházasodni az özvegyek.

2. Nem igaz az, hogy ne figyeltek volna a nők örömére, eleve élt egy olyan hit, hogy a teherbe eséshez kell a női orgazmus. Másrészről az emberek nem állati szinten tengődtek, igenis érzelemteli kapcsolatokban éltek, tehát nem lehet általánosítani, hogy a nők számára fájdalmas és rövid aktusok voltak. Az emberek természete nemigen változik, ezer éve is voltak sármőrök és bunkók, figyelmesek és önzők, maximum az ágybéli repertoár volt szegényesebb a fent leírt okok miatt.

Tibitron79 2017.01.14. 15:06:25

@nemorino: A házasság szakrális dolog volt, az isten, és a hozzá kötött erkölcsök erősebben voltak jelen akkor, mint most. A föld is szakrális erővel bírt. Én sem gondolom, hogy állatként közösültek volna a középkori emberek, csak azt, hogy nem volt olyan kultúrája az erotikának, az örömszerzésnek, mint keleten például. Én a nagy átlagról írtam, nyilván voltak bőven kivételek.
De az egyszerű, sötét középkori jobbágy, vagy paraszt szerelmi életét nem tudom elképzelni valamilyen mélységesen gyengéd, gyönyörökben gazdag valaminek. De ahogy ittam ,ezek személyes sejtések, a tévedés lehetőségével:)

gregaba 2017.01.14. 15:07:00

"Az emberek természete nemigen változik, ezer éve is voltak sármőrök és bunkók, figyelmesek és önzők"

Sőt már kétezer éve is, például az Újszövetség is tele van zaftosabb részletekkel.

alien 2017.01.14. 16:20:27

@nemorino: pontosan a középkori ember olyan volt mint mink csak mas világképpel de az isteni színjáték es a dekameron azert eleg jo képet ad az egészről.

alien 2017.01.14. 16:21:00

@Tibitron79: mondjuk ha minden nap megkínozta a feleséget akkor nem volt nepszeru. A feleség az feleség a barlan óta, ha boldogtalan nem lesz a férjre sem jo világ.

csakférfi 2017.01.14. 17:48:08

. Valóban egy új Róma alakul ki lassan a szexuális forradalomból?......igen

Valóban minden lelki bajunk visszavezethető a szexre?..........nem

Hazugság volt-e a szex, mint az új ember megváltó eszméje........igen

:)

gigabursch 2017.01.14. 18:49:50

No, azért elolvasva Janus Pannonius költészetét, hááát, nem kellett őket félteni...

gigabursch 2017.01.14. 18:51:01

Egyébként is minden esemény a nőkre vezethető vissza.
Ezt anno a Sopronban forgatott 2002-es Drukk c. tv-s műsorban a soproni egyetemista csapat nagyon szépen levezette.
(az akkor épp aktuális Gyűrűk Ura, nomeg az István a király c. művek behatásai csak a véletlen egybeesésnek tekinthetők, vagy mi a szösz...)

www.youtube.com/watch?v=87oAfyrVCV4

:-)))))))

2017.01.14. 19:12:11

@Tibitron79: Még az értelmi fogyatékosok egy része is képes boldog és gyengéd párkapcsolatban élni, én nem vonnám kétségbe a középkori parasztok alkalmasságát erre. Szerintem általánosságban alábecsülik a középkori parasztság kultúráját, értelmi képességét, higiéniáját. Bizonyára nem trubadúrdalokat hallgattak és antik szerzőket olvasgattak, de feltételezem, hogy volt szépérzékük, képesek voltak a szeretetre és minden bizonnyal jót akartak tenni azokkal, akiket szerettek.

Tibitron79 2017.01.14. 19:27:13

@nemorino: Természetesen senki nem volta kétségbe a középkori parasztok érzelmi szintjét, hisz én magam írtam, hogy igen magas szakrális értékekkel bírtak. De az tény, hogy a legtöbbször durva állapotok nem tettek jót a kapcsolatoknak. A higiéniát viszont kétségbe vonom, hisz még az 1900-as években is komoly fertőzések voltak, és sokan haltak meg elégtelen higiéniás körülményektől. A vidéki ember mindig is pajzán volt. Sok gyermeknótánk ( Hej jancsika, Jancsika, Érik a szőlő, és társaik) komoly szexuális tartalommal bírtak. De még a nagyszüleim is arról meséltek, hogy bizony nem variálták túl a dolgokat, csak "kupakoltak", és kész. Persze bálok, szüret, és egyéb ünnepek alatt volt idejük jobban elmerülni egymásban, de szerintem a hétköznapokban, nem volt erre sok energiájuk. Ez persze hamar megváltozott, én itt a korai, sötét középkorra gondolok ekkor. A vágy megvolt bennük, de a körülményeik nem tették ideálissá a helyzetet számukra. És mégis úgy vélem, hogy jobban tisztelték akkor egymást, több érzelmi, lelki kötődés volt köztük, mint manapság egy buliban összekeveredett párban. Tehát semmi nem zár ki semmit, ma is lehet mély lelki kapcsolat, ahogy régebben is lehetett erőszakos, és fordítva. Csak a szex akkor nem volt központi téma, így nem is művelték túl magas szinten. Legalábbis itt nyugaton.

gigabursch 2017.01.14. 19:48:54

@nemorino:

Ha csak az ember belemélyed a népdalok sokaságába, nomeg elnézeget némely hímzéseket, vagy csak elegendő gótikus ablakrózsát néz, kőkeményen szembe találja magát az erotikával,
Mondjuk ez utóbbihoz felül kell emelkedni a nonfiguratív szinten és rögtön látható lesz.

Elég komolyan ment az erotika.

Évszázados szokás volt, hogy az agglegények kalapjában ott van a darutoll.
Ez pedi azt jelenti, hogy a férfi az még bizony meg tudja még hajtani a varrógépet.
Ez pedig a pont kikacsingató asszonynépnek volt fontos információ.

csakférfi 2017.01.14. 21:43:29

@Tibitron79: némi nosztalgia kiérződik az írásaidból és a válaszaidból.
Nos a sexualitás és boldogság túldimenzionált a nyugati kultúrában mint kapcsolat. Ok okozat.
Akkora kapcsolat nincs a két "dolog"között mint moszanság hisszük. Ez vonatkozik a pénz egzisztencia tekintetében kultúráltnak kikiáltott nyugati tipusú demokráciára.
Annyra azért nem vagyunk kultúráltak mint hisszük. Mintahogy az sem állja meg a helyét hogy bizonyos esőerdei népek kultúrálatlanok lennének.
:)

Tibitron79 2017.01.14. 22:27:15

@csakférfi: Nosztalgia alatt mire gondolsz? Hogy visszaemlékszem előző életemre, ahol középkori paraszt voltam?:) Egyébként egyet értek azzal amit írtál.

csakférfi 2017.01.14. 22:50:18

@Tibitron79:
Igen. Csak sajna nincs reinkarnáció.
:)
Csak jelzésképp mondom tetszik a gondolkodásmente a posztnak.Meg a hangneme.
A Káma Szutra könyvhöz annyit hozzátennék hogy valszeg egy öt vagy hat ilyen könyv volt iránymutatásként azakkori ember teljes életéhez. Az egyik a Káma Szutra. A többi ami még kell a teljes élethez mint tevékenység az elveszett.
Nem mellesleg a párterepauták ,pszichológusok,life coachok.....stb.
tényként említik hogy a boldog kapcsolatokban a sex csak 20 azaz húsz százalék súlyú.
Viszont ha rossz a kapcsolat akkor már 80 azaz nyolcvan százalék súlyú ha nem harmonikus a sex.
:)

Tibitron79 2017.01.14. 23:03:19

@csakférfi: Az a gond, hogy a kapcsolati egyensúly felborult. Egy jól kereső férfi, vagy nő, dominánsabbá válik egy kapcsolatban.A másik pedig vagy őrlődik emiatt, vagy kompenzálni igyekszik. A domináns fél érzelmei csökkennek, ezzel arányosan nőni fognak a másik érzelmei. Tehát egy folyamatos inga leng ide-oda, így a harmónia elérése közel lehetetlen. És természetesen ez a szexben is megmutatkozik. A megfelelési kényszer, a szexlapok, a porno stb olyan terhet ró mindkét nemre, amit nem tudnak megugrani. Na és persze az egzisztencia. Ezek tovább növelik a frusztrációt, nő a feszültség, a szakadék. És már el is értünk korunk jellemző párkapcsolati válságaihoz. De erről a befejezőrészben szeretnék írni:)

csakférfi 2017.01.14. 23:44:22

@Tibitron79:
Előtte olvasd el ezt a cikket.
:)
utajovobe.eu/hirek/eu-tarsadalom-es-jog/3851-az-elveszett-boldogsag-nyomaban
Azért felteszi a "lécet".
Mivel az ember képes a hallucinációk és illúziók erdejében tévelyegni.
Ha és ismétlem ha, más az elvárás.
:)

kovácspéterke 2017.01.15. 11:24:25

@Tibitron79: minden korban a városokban okozott problémát a higiénia hiánya, nem vidéken, nem véletlen, hogy a pestis első jelére VIII Henrik elhúzott Londonból valahova vidékre. Szóval a parasztság valószínűleg számunkra elfogadhatóbb környezetben élt, mint egy városi ember.

Ahogy fent is írták, a női orgazmust kifejezetten kívánatosnak tartották, és elég sok gúgyvers és történet szólt olyan férjekről, akik nem tettek eleget férji kötelességeiknek, és ezalatt sokszor nem az impotenciát értették.

Tibitron79 2017.01.15. 11:34:55

@kovácspéterke: A higiénia teljes hiánya jellemző volt mindenre akkoriban. Az igaz ,hogy városokban összezsúfolódtak, az utcára öntötték az ürüléket stb. Én nem írtam, hogy nem volt kívánatos, csak azt, hogy nem történt meg a legtöbb esetben, ahogy ma sem sokszor. És akkor kevesebben törődtek ezzel, mert voltak sokkal fontosabb, valóban az életüket befolyásoló dolgok. A mai ember élete azért nincs veszélyben annyira, így jobban tud foglalkozni a testiséggel, és minden hozadékával. A kapcsolat lelki oldala volt erősebb. és nem a testi. Keleten is ezért lett halálos bűn a házasságtörés, hogy halál járt érte. Persze ez főként nőket sújtotta, mert a törvényeket a férfiak hozták, a saját utódlásuk biztosítása érdekében. Az egyház ezért nem bont házasságot, mert isteni dolognak tartja. Tehát a testiséggel való foglalkozás nem volt kardinális kérdés, semmiképpen nem annyira mint most. Persze jelen volt, és izgatta az embereket, de véleményem szerint nem merültek el benne annyira, mint manapság.

kovácspéterke 2017.01.15. 14:03:55

@Tibitron79: hát, a lelki oldal nem hiszem, hogy egyáltalán megjelent, maximum marginálisan, a házasság alapvetően gazdasági döntés volt, nem valami romantikus izé. Nem volt kívánalom, hogy lelkileg passzoljanak az emberek. Nem gonolkoztak a lelki oldalon, nem kellett kötődni ahhoz, hogy a házasság sokáig tartson, az volt és kész. Elég arra gondolni, hogy bántak a gyerekekkel, mit gondoltak róluk. Lehet, hogy kialakultak jó kapcsolatok, jó házasságok, de ez szinte a véletlennek volt köszönhető.

Elég sok olyan írás született, amiből kiviláglik, hogy a szex hasonlóan fontos volt, mint most, írtak róla épp eleget, mondhatni érzékletesen. Arról nem is beszélve, hogy a fiatalok kipróbálhatták egymást, ezt hívták próbaájszakának, az eljegyzés után volt lehetőség arra, hogy testileg is megismerjék egymást, és mondhatták, hogy bocs, de nem, nem közösítette ki őket senki.

Te mostad össze a vidéket meg a várost feljebb, amikor az 1900-as évekről beszéltél. Nem gondolom, hogy a higiénia magas fokú lett volna, de vidéken jobb volt, mint a városban, az tuti.

Tibitron79 2017.01.15. 14:12:52

@kovácspéterke: A szakralitás nem csak a szerelmet, meg a lelket jelenti. Hanem valami többet. Egy középkori paraszt család közelebb állt egymáshoz, mint most bármelyik nagycsalád. Ez nem zárja ki a gazdasági megfontolásokat. Valakinek volt földje, valakinek voltak állatai, összeadták a két fiatalt, és mindenki jól járt. Ettől még a hétköznapjaikat megélhették magasabb szinten, még akkor is h esetleg a romantikus szerelem nem volt meg teljesen. A kipróbálás azért nem olyan volt mint a ma a járás. Itt évek telnek el, de senki nem akar felelősséget vállalni, inkább él egy lebegő állapotban, és ha nem tetszik valami, akkor nyugodtan odébbállhat. Egészen más volt az értékrendszer akkoriban. Ezt nem tudja a mai ember felfogni, elképzelni. Ha egy korabeli földműves belemarkolt a földbe, mást érzett, mintha egy mai ember markol bele. És ezt érezte ha a családjára nézett. Ez nem zárta ki a szexet, sőt talán mélyebb dologgá is tehette. De az mégis más volt mint ma. Talán pont emiatt. Én csak Ezt állítom.
A város-vidék higiéniájában igazad van, a városok mocskosabbak voltak, mint a vidéki falvak.

bbwd 2017.01.15. 15:01:58

@csakférfi: "Igen. Csak sajna nincs reinkarnáció."

ahogy te tévedsz :D

csakférfi 2017.01.15. 16:51:46

@bbwd: az emberi elme csodálatra méltó dolgokra képes.
Ha a feltétel az hogy a valóságot ami körülvesz jobb színben tüntesse fel.
Olvastam egy több személyiséggel rendelkező nőről aki vak volt.
Az egyik személyisége viszont látó volt. Igaz néhány tizedmásodpercre. Érthetetlen a jelen tudásunkkal az a mechanizmus .
:)

kovácspéterke 2017.01.15. 20:09:04

@Tibitron79: tök másról beszélünk. Én arról, hogy a szex nagyon is fontos volt. Nem tettem összehasonlítást a járás és a próbaéjszaka között, arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy fontos volt sok a helyen, hogy a fiatalok szexuálisan passzoljanak, magyarán számított a testiség. Te arról írsz lassan, hogy a középkori parasztság valami emelkedett lelki magasságban élte volna le az életét.
A szakralitást nem nagyon érdemes belekeverni, a középkori parasztság nagy része nem tudott olvasni, a Biblia latinul volt, a misék latinul voltak, szóval azon túl, hogy elmondták nekik, hogy mit nem szabad, a nagy részük tett rá, és ugyanúgy élte az életét. Igen, közelálltak egymáshoz, szoros egységet alkottak, ezt nem vitattam. Viszont a posztod a középkori szexről szólt, és vannak benne pontatlanságok.

Tibitron79 2017.01.15. 20:10:26

@kovácspéterke: pont ez a lényege a szakralitásnak ,hogy nem függ a vallástól, bibliától. Fontos volt, nem vitatom. De más, mint ma. És a ami emberhez képest szerintem közelebb állt a lelki magassághoz.

csakférfi 2017.01.15. 20:36:36

@Tibitron79:
Idealizálsz egy régmúlt dolgot. Kort. Élethelyzetet.

Mivel a "mai" állapotok nem ezek.
:)
Ez nem probléma. Sőt egyenesen kötelező manapság. A '79 gondolom a születési éved. Tehát van tapasztalatod. Ami rossz.
Ne vedd sértésnek.

Tibitron79 2017.01.15. 20:39:29

@csakférfi: Miért lenne gond ha valaki úgy érzi nem jó korba született? Sok jó érzés is ért, de én lelki ember vagyok főképp, művészlélek. Azoknak pedig nem kedvez ez a felgyorsult, érzéketlen világ. Miért lenne rossz, ha van rossz tapasztalatom? Ezt nem értem nagyon...A tapasztalatok kellenek, a rosszak is a helyes önkép kialakításához. Szerintem.

csakférfi 2017.01.16. 07:29:02

@Tibitron79:
:)
"Ne egyetek a tudás fájáról"----tiltás
"Megtudták mi a jó és mi a rossz"
Ismerős?
Én nem hiszek isten vagy istenek létezésében.
Azért az intés elég világos. Aki a tudást előbbre valónak tartja a "szerelemnél"(nem a sexnél mert az nem ugyanaz) az kiűzetik a paradicsomból.
Éppen ez a "modern kor" racionalitása. Légy tudatos.
Na ez az igazi tévedés.
:)

Tibitron79 2017.01.16. 07:32:53

@csakférfi: Nem tudom Isten, mit személy hogy jött ide, én így nem hivatkoztak rá. Isten, (nem a kaporszakállú) szerintem az egységes egészet jelenti, így mi is a részei vagyunk, kvázi kis istendarabkák. A paradicsomból átvitt értelemben akkor űzettünk ki, amikor öntudatra ébredtünk, és megértettük a halál fogalmát. Az én olvasatomban nem zárjak i magát a hit, a szellemiség, a materializmus, a tudományok, és a szakralitás. Tehát a szex is része ennek az egységnek, hogy milyen fontossági sorrendben, az már egyéntől függ. Szerintem a középkorban ebben a sorrendben a szex hátrább volt, mint manapság.

csakférfi 2017.01.16. 11:05:50

Biblia=istenhit=vallás=ezotéria=misztikum....stb.
szakrális

1. isteni, szent;
2. természetfeletti eredetű
Amiről még nincsenek ismereteink az nem jelenti azt hogy természet feletti.
Csak annyit hogy nem ismerjük a természetét.
Magyarázatát.
Mellesleg egyetértünk.
Azért várom a következő posztodat.
"parasztgyerek" lévén.Vagy falusi,vidéki.Kinek hogyan tetszik.
:) :) :)

Tibitron79 2017.01.16. 12:01:57

@csakférfi: Az a baj, hogy a szakralitást a vallás "összeistenezte". Az isten szó is már eléggé tömjénszagúnak hangzik, pedig nem kell félni a szótól. Csak merni kell benézni a függöny mögé:) A héten ha igaz, jön a befejező cikk:)

csakférfi 2017.01.16. 15:01:17

@Tibitron79:
Nos, legyünk akkor istenek.
:) :) :)

gigabursch 2017.02.02. 20:23:48

No akkor egy kis adalék.

laudator.blog.hu/2017/02/01/felsegsertes_rovasirassal

Vastagon ment az orál 4 évszázaddal ezelőtt...

cardiobascuralis 2017.03.17. 23:09:45

@Tibitron79:
Ezekbe a nótákba csak belemagyaráz egy csomó idióta mindenféle faszságot.

cardiobascuralis 2017.03.18. 09:03:01

@gigabursch:
"Évszázados szokás volt, hogy az agglegények kalapjában ott van a darutoll.
Ez pedi azt jelenti, hogy a férfi az még bizony meg tudja még hajtani a varrógépet."

Ez megint csak egy utólag belemagyarázott baromság.
Másrészt az agglegények kalapjában nem volt ott a darutoll.

A linkről meg annyit, hogy ahol Dacia = Erdély, azt nem lehet kicsit sem komolyan venni.

@kovácspéterke:
"és ezalatt sokszor nem az impotenciát értették."
De, azt értették.
A női orgazmus kb. olyan volt akkor, mint az atomfizika. Lehet, hogy volt, aki már hallott róla, de a többség még csak azt sem. És a szex többnyire 1 perc alatt megvolt, mint a kutyáknál.
Persze mostanában egyre több idióta magyarázza azt is, hogy a nőstény kutyának is orgazmusa van, mert látszik az arcán. (Azt most hagyjuk, hogy arca csak az embernek van, a kutyának meg a többi állatnak pofája, a magyar nyelv már csak ilyen.)

@bbwd:
Bármennyire szar lehet is neked, de ebben te tévedsz.
Lélek nem létezik, ezért nem is vándorolhat.
De azt ugye már elismered, hogy a Föld nem lapos? Vagy még odáig sem jutottál el?

@Tibitron79:
"megértettük a halál fogalmát"
A halál fogalmát az állatok is értik.

Stenonis 2017.03.18. 09:03:10

@cardiobascuralis:

Pl. a zöld ágat és a nyitott aranykaput hogy lehet máshogy érteni? :)

És akkor a tényleg szókimondó népköltészetről nem is beszéltünk: Palya Bea előadott egy-két ilyen művet.

GMS 2017.03.18. 09:03:37

Emberek, mondjatok mar el, mi az a 'sex'?? A szexet azt tudom, nade a sex?? Vagy ezt csak a csakferfiak tudjak?:-D es akkor vajon ok is magyarok? Es ha mar leirni sem tudjak helyesen, akkor azert csinalni megis? Mert gurunak lenni az nagyon megy, azt latom:-D
Egyebkent a vita parttalan es celtalan, hiszen nincs ralatasotok a lozepkori emberek gondolataira. Ami ebbol irasban megjelent az egy szubjektiv paranyi szelet volt csak.

kávé53 2017.03.18. 09:04:00

moly.hu/konyvek/rath-vegh-istvan-szerelem-hazassag

ez egy könyv, találgatások és képzetek helyett ajánlom mindenki szíves figyelmébe.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.03.18. 10:31:28

@kovácspéterke: A higiénia mai szemmel meglévő hiánya vidéken is megmutatkozott.Míg a városokban a 19.század második felében-a pipereipar kifejlődésével párhuzamosan-már a mai mosdási szokások már megszokottak voltak, addig a vidékről felözönlő cselédlányokat hozzá kellet szoktatni asszonyuknak az alapvető higiéniához szükséges műveletekhez.Később ők terjesztették el vidéken, visszatérve szülőfalujukba..

Ledán M. István · http://laudator.blog.hu/ 2017.03.18. 10:31:39

@cardiobascuralis: ja, csakhogy az Erdély=Dacia nem földrajzi kérdés. Arról van szó, hogy humanista szóhasználatban, és későb is Dacia Erdélyt jelentette. Lásd pl itt: laudator.blog.hu/2012/09/11/ambulatio_cibiniensis

Aztán: a Dacus ugyan jelenthet románt is, lásd Brandolini: Dialogus de humanae vitae conditione, de tudtommal soha nem használták a román fejedelemségek megnevezésére.

Kontextus dönti el, mikor mivel oldható fel a Dacia. Lehet pl.- fogózz meg jól! - Dánia is (vagy egész Sakandinávia). :)

Talán nem ártana tájékozódni, mielőtt vitriolba mártjuk billentyűzetünket!

martineden 2017.03.18. 11:43:54

@nemorino:,, képesek voltak a szeretetre és minden bizonnyal jót akartak tenni azokkal, akiket szerettek.".......bizony, ezert hivott orvost a lohoz ,ha kolikas lett, az asszonyhoz meg nem, akarmilyen beteg volt, mert, hat a lu,az lu.

Duplaxiii 2017.03.18. 11:45:48

Kicsit sok dolgot gyúrtál itt össze, miközben az időt nem is vetted figyelembe.
(Arra a Római Birodalom bukása, kereszténység párosra azért gyúrjál még)
Szerinted mi a különbség egy régi, rabszolga-alapú szex és a mai, üzleti alapú között?
Mert ma nem korbáccsal és oroszlánnal tartod kordában a másikat?
Az állatvilágban is alap a másik falka nöstényeinek a megszerzése, a régi időkben is és a mai háborúkban is alap ez. Mert genetikailag kódolt a szaporodás, és ha győzni akarsz, akkor a másik falka legyűrése az út.
Hogy ebből adott korszakokban milyen cselekedetek jelentek meg, az arra következtethető csak és nem alaptézisek felállítására. Vajon mi az oka a görögök buzulásának? Az arabok kecskebszásának? A rómaiak mai szemmel is perverznek tartott szokásainak? És ezek hogyan viszonyulnak az uralkodók, vezérek, tehát a hatalom és a köz tekintetében.
Mondok egy példát!
Tekintsük a keleti szexkultúrát pozitívnak.
De ugye ott is galád módon éltek vissza a hatalmukkal az uralkodók! Japánban, Kínában is.
Míg a görög vagy római időkben ilyen pozitív "oktatóanyagokból" nem következtethetünk, míg ugyanazt tették, csak a kornak megfelelő stílusban. Vajon egy római polgár nem tette a ranszolganőjével azt, amit a császár? Dehogynem.
Tudod a valamikori Isaura sorozat is ezért volt idiotizmus. Volt egy fél országnyi birtokkal rendelkező birtokos és volr 5000 jobbnál jobb ranszolganője, akikkel azt csinál és akkor, amit akart! Erre nekiált egy fehérrel romantikázni?
Elhiszed, hogy a valóságban nem kötöztette ki és erőszakolta meg mindenki előtt?
Az ilyen romantikus források miatt torz a képünk, pedig csak napjainkból kell kiindúlni, aminél a múlt értelemszerűen sokkal sötétebb. Hiszen a nők alapjogai még ma sem minden országban működnek.
Olvastad az iraki nőt? Elvitte az ISIS szexrabszolgának, most kiszabadult, de nem mondhatja meg, mert akkor meg a családja kövezi meg... Gondolof, hogy a régi korban nem egyszerűen eljátszadoztak vele (tulajdon, értéktelen eszköz és nem egy ember), majd odadobták az oroszlánokna, És senki nem hullatott érte könnyeket.

2017.03.18. 15:12:57

@martineden: Sokat segítene, ha nem 19-20. századi székely viccekből szereznéd az értesüléseidet a középkorról.

@EU zászlót mindenhova!: Te is 19. századi példákat hozol, miközben a középkor végét általában a 15. század végének tekintik. Homéroszéknak fogalmuk sem volt a bronzkori görögök életéről, de tudták, hogy hogyan éltek a saját korukat megelőzően, ezért visszavetítették azt 400 évvel korábbra. Például az Íliászban szereplő étkezési szokásokról kiderült, hogy a vaskorra voltak jellemzőek és jelentősen eltértek a korábbi trójai kor szokásaitól. A történelem nem úgy működik, hogy összehasonlítjuk a 100 évvel ezelőtti szokásokat a maiakkal, majd a különbségeket tízszeresen eltúlozva megkapjuk az 1000 évvel ezelőtti állapotot.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.03.18. 15:48:00

@nemorino: Én csak arra reflektáltam, hogy valaki szerinnt vidéken jobb volt az emberek higiénéje.Nem volt jobb. Sőt a városokban hamarabb jelent meg a ma már természetes testi higiénia.

cardiobascuralis 2017.03.18. 16:06:48

@Duplaxiii:
Mondjuk Földes András cikkeit kezeljük úgy, ahogy Vágó vetélkedője sugallta: fele sem igaz.
Csak egy szenzációhajhász kis pöcs.
Remélem, seggbe lövik Szíriában, ha már odament menőzni.

2017.03.18. 18:20:12

@EU zászlót mindenhova!: Arra godnolhatott, hogy a betegségek okát a rossz kipárolgásoknak tudták be, ezért hordtak pl. a középkori orvosok pestis idején hosszú csőrű maszkot, amelyben elhelyezett illatszerekkel, fűszerekkel igyekeztek a fertőzést elkerülni. A 17. században ez a gondolat oda fejlődött, hogy a kipárolgások a pórusokon át is behatolnak be a testbe, ezért kerülendő a fürdés, ami kitágítja azokat. Ekkoriban fürdés helyett nedves törülközőkkel dörgölték át a testet és a testszag elfedésére parfümöket használtak. Nos ebből azért látható, hogy a jelenség nem a vidéki jobbágyok, hanem az elit körében jelent meg és onnan vette át a társadalom többsége. Nem a tudatlan jobbágyok, hanem a képzett orvosok javasolták a fürdés mellőzését.

Érdekesség, hogy XIV. Lajos állítólag életében kétszer fürdött, először születésekor, amikor megmosdatták, másodszor pedig az esküvője előtt. Ezzel szemben a középkorban, 900 évvel korábban élt Nagy Károlyról azt írta a kortárs Einhard, hogy "Szerette a meleg források gőzét és rendszeresen gyakorolta az úszást, amiben olyan járatos volt, hogy senki sem múlhatta felül benne. Miután felépítette palotáját Aquasgranumban ott élt utolsó éveiben haláláig. Nem csak fiait hívta meg fürdőjébe, hanem nemeseit és barátait is és időnként kíséretének vagy testőrségének tagjait is, tehát néha száz vagy még több ember fürdött vele."

cardiobascuralis 2017.03.18. 18:20:16

@Ledán M. István:
Az mondjuk külön ciki, hogy a saját blogbejegyzésedet hozod fel bizonyítékként.

cardiobascuralis 2017.03.18. 18:21:00

@Ledán M. István:
Igen, talán valóban nem ártana tájékozódnod.
Erdély = Transylvania. Dacia egy teljes más terület, Erdélynek egy igen kis része tartozott csak hozzá.

A többi hülyeséget meg talán hagyjuk is.

cardiobascuralis 2017.03.18. 18:21:02

@Stenonis:
Ja, nyilván sehogy, ahogy a kerekes kútnak is nyilván szexuális jelentése van, meg hát oda lehet tolni, ahol a víz van. És akkor a zöldre festett rácsos kapuról még nem is beszéltem.

Nem. Csak pár idióta az utóbbi évtizedekben belemagyaráz minden faszságot.
Kb. mint az Arany-anekdota esetében, hogy ugye a verselemző szerint "itt a költő arra gondolt", Arany meg azt dörmögte magában, hogy "gondolt a fene".

2017.03.18. 22:56:06

Remélem, a nyugati világ erkölcsi válsága még jó sokáig fog tartani. Szimpatikus helyzet.

Ledán M. István · http://laudator.blog.hu/ 2017.03.18. 22:56:30

@cardiobascuralis: ami meg a többi hülyeséget illeti, egy fél percet szánj pl. erre: hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1ciai_Jakab

kommenthuszárkodás helyett fél perc művelődés - talán sikerül némi alázatot tanulnod.

Ledán M. István · http://laudator.blog.hu/ 2017.03.18. 22:56:47

@cardiobascuralis: hát...kedvesem,nehéz megállni, hogy veled szemben ne argumentatio ad personam-ot használjon az ember. :) Nem saját cikkem a bizonyíték, hanem benne egy nagyszebeni felirat, mely minden bizonnyal meggyőzne arról, hogy Erdély adott esetben Dacia. Vagy nem. :)

Gery87 2017.03.18. 22:57:23

"A meztelenség, ami még házastársak között is tabu volt, itt teljesen szabad volt, a fedetlen mellek és a pénisz látványa szinte bevadította a középkor embereit. Hihetetlen bevételek folytak be a prostitúcióból mind a királyi, mind az egyházi kasszákba."

Pffff.....ja persze....volt talán 1-2 város országonként ahol voltak ilyen karneválok, meg bordélyházak....de a "középkor embere" az egyszerű parasztok, jobbágyok bizony nem éltek ilyesmivel....nem is láttak ilyesmit.

"Itáliában a korosabb férfiak azzal avatták férfivá fiatalabb társaikat, hogy közösültek velük."

Ja persze, ez is biztos olyan marha általános volt....hagyjuk már.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.03.19. 10:04:53

@nemorino: De a jobbágyok éppúgy nem fürödtek, csak még meg sem próbálták elfedni a kellemetlen szagokat (büdös paraszt). ( Egyébként a parfümök sztem cska a középkor végén jelenhettek meg)
Európában természetes volt a testszag és a mosdatlanág. Bethlen meglepetést keltett heti egyszeri dézsába merítkezésével. 16.századi japán ábrázolásokon az európai nemes urak kellemetlen szagát barnás árnyalattal jelölik, hisz japánban már akor is komoly kultúrája volt a tisztálkodásnak

"pórusokon át is behatolnak be a testbe, ezért kerülendő a fürdés, ami kitágítja azokat" Ami egyébként sem volt túl gyakori.( Egyébként pl. az ókori Rómában a járványok melegágyai voltak a zsúfolt, párás levegőjű fürdőházak.)
Magyarországon vidéken még a két világháború között is élt az a kifejezés, hogy "fürdőszombat", ami a kéthetenkénti forró vízben való megmerítkezésre utalt.
Vagy ott van a "fürdős kurva" kifejezés, ami arra utalt, hogy a kikapós menyecskék az átlag szemében túl sokat tisztálkodtak.

cardiobascuralis 2017.03.19. 10:04:59

@Ledán M. István:
A Wikipédiára hivatkozni már vagy 15 éve ciki.
Minden hülye írhat bele bármit. Te is.

"egy nagyszebeni felirat, mely minden bizonnyal meggyőzne arról, hogy Erdély adott esetben Dacia"
Ugye olvastad, hogy írtam, hogy Erdély EGY RÉSZE volt része Dacia tartománynak. Egy meglehetősen KIS RÉSZE.

Ledán M. István · http://laudator.blog.hu/ 2017.03.19. 15:31:47

@cardiobascuralis:

na akkor még 1x és utoljára fussunk neki a problémának. Nem az a kérdés, hogy Erdélyből hány négyzetkm. tartozott a történelmi Dacia provinciához, ebben nincs vita köztünk (sem). Arról van szó, hogy a humanisták, és nyomukban sokan, mondhatni, századokon át előszeretettel azonosították saját koruk vidékeit olyan ókori provinciákkal, melyeknek területén (részben vagy nagyjából) az illető vidék feküdt. Egyáltalán nem érdekelte őket a földrajzi pontosság. Így nevezhette pl. Janusunk Magyarországot Pannonianak, noha pontosan tudta, hogy az ókori provincia sokkal kisebb volt korának Magyarországánál. Vagy ő is hülye lett volna?

Nos, ha Szamosközy egy Rudolf elleni versben Hungariaról és Daciaról beszél világos utalással Basta rémuralmára, minden épeszű klasszika-filológus számára egyértelmű, hogy (az egész feldúlt, Dacia tota) Erdélyre (és nem egy részére) gondol. Nem is értem, hogy a kontextusból adódóan hogy-hogy nem volt ez világos számodra elsőre is?

Ami meg a Dacia= Dánia (Skandinávia) ügyet illeti, vess egy pillantást a linklet 16.sz-i térképre. A dán=dák azonosításban vsz. a nevek hangalaki hasonlósága a ludas. Üdv, és bocs a kommentek kissé ironikus hangneméért, L.M.I.

www.google.hu/search?q=denmark+dacia&tbm=isch&imgil=2yEaMsvhrP2nDM%253A%253BC3bNp3TS4khRSM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.flickr.com%25252Fphotos%25252F28772513%252540N07%25252F8732040993&source=iu&pf=m&fir=2yEaMsvhrP2nDM%253A%252CC3bNp3TS4khRSM%252C_&usg=__XCM6Pj7UIvXUPVUll_1Mrm7RTcY%3D&biw=1440&bih=828&dpr=1&ved=0ahUKEwi6q4X6zuLSAhVsB8AKHZjZCosQyjcIOg&ei=6X_OWPqSAeyOgAaYs6vYCA#imgrc=GhoC4-wMsdBEJM:

Behajtó70 2020.12.27. 15:51:25

@Tibitron79: érthetetlen a logikád: nyugaton átalánosítasz, egyetemleges igazságként irod le, hogy milyen primitívek voltak, bezzeg keleten: “nem volt olyan kultúrája az erotikának, az örömszerzésnek, mint keleten például”

Keleten mindenhol? Vagy csak az utóbbi 100 évben kövezik a nőket? A többnejűség mellé a többférjűség is divatos szerinted?

Elnézést, de sikít az alaptalan, sőt hazug keleti propaganda, a nyugatellensség (keresztényellenesség!!!) a posztodból!

Sajnálatos!
süti beállítások módosítása