Hála a nagy családnak, egy egyszerű nátha-köhögés kombináció képes volt a négy fal közé zárni mindenkit a téli szünet idejére. Ehhez jött a karácsony és a társasjátékfanatikus nagynéni. A végeredmény: két új társasjáték és egy nevetéstől hangos nappali.
Programozó szülők gyerekeként mi mást is kaphatott volna a 6 éves fiam, mint a ThinkFun újdonságát, a Robot Teknősöket?
Akinek valaha is volt köze a programozáshoz, első ránézésre nem véletlen gondolja úgy, hogy látott már ilyet. A megálmodója egy programozó apuka, Dan Shapiro, aki szerette volna a gyerekeit megismertetni a programozás alapjaival. De mindezt nem a gép elé ültetve képzelte el, hanem egy társasjáték keretében akarta bevezetni őket a LOGO világába.
A LOGO kicsit több mint egy programozási nyelv. Ez egy oktatási modul, ami egészen egyszerű módon, egy teknőc segítségével tanítja meg a gyerekeket lépésről lépésre arra, hogy mi is az a programozás. Ad egy parancsbeviteli ablakot és egy rajzlapot. A rajzlapon egy (vagy több) "teknőccel" rajzolhatunk. A teknőc mozgatható és állapotai módosíthatók, mindezt a parancsbeviteli ablakban kiadott parancsokkal vezérelhetjük. A rajzolás úgy történik, hogy a teknőc - mozgatása során - "csíkot húz" maga után.
A játék lényege, hogy a táblán lévő teknős-lovagok eljussanak a kincsig. A küzdelem versengésmentes, az egészet egy játékmester irányítja, akinek kettős a feladata. Egyrészt kitalálja és felépíti a pályát, másrészt ő mozgatja a teknős-lovagokat a játékosok instrukciói alapján. Eközben pedig kötelezően vicces hangokat ad a mozgáshoz. Ezt a szabálykönyv külön ki is emeli, ettől lesz mulatságos és sokkal kevésbé feladatszerű a küldetés. A lovagok útját állhatják kőbástyák, jégtornyok és dobozok is, ezeket kikerülni, megolvasztani és eltolni lehet. Az irányítás kártyalapokkal történik (jobbra, balra, előre), illetve vannak extra lapok: a lézer, amivel meg lehet olvasztani a jeget, a béka, amivel helyettesíteni lehet egy tetszőleges számú lapból álló kombinációt és a bogár, amire hiba esetén rá kell csapni és visszavonja az utolsó lépést.
A legegyszerűbb verzióban nincsenek akadályok, a játékosok egymás után mondják, hogy merre menjen a teknős-lovagjuk.
A legnehezebb verzióban pedig előre meg kell tervezni az akadályokkal teli pályán az útvonalat, és egyben lépi le azokat a játékmester.
A 6 éves fiam már profin "írja" a békát, a 4 éves lányom még csak egyesével lépteti a lovagját, de mivel a lényeg, hogy sikerüljön megszerezni a kincset, nem számít, hogy ki az első. Így nincs kudarcélménye senkinek. Igazi családi játék, ahol a résztvevők képességeihez lehet igazítani a megoldandó feladatot.
Végre egy olyan játék, ahol minden korosztály egyforma eséllyel indul, nem a szerencse számít, és minden alkalommal újabb és újabb pályákat tudunk felépíteni! Egyhamar biztos nem unjuk meg.
A másik játék, amivel karácsonykor gazdagodtunk, az az Orchard Toys Szörnyecske bingója.
4 db 2 oldalas lapon tudjuk játszani a bingót, 4x4 szörny van a táblán 6 szín és 6 forma kombinációjából. Két dobókockával kell dobni, így kijön egy szín és egy forma. Amelyik szörny rendelkezik ezekkel, azt kell letakarni. Egy sorban, oszlopban vagy átlóban lévő 4 letakart mező a bingó, vagy ha a 4 sarkot, vagy a tábla közepén lévő 4 mezőt sikerül letakarni, az is bingónak minősül. Ha pedig az egész táblát lefedtük, az a full. Ilyet még nem sikerült összehoznunk a játékok során.
Egyszerű, pörgős játék, ami tökéletesen lezárja a 2 óvodában megfáradt gyerek napját.
Hétköznapokon a Szörnyecskékkel zárjuk a napot, hétvégente pedig jöhetnek a gondolkodós játékok, mint a Robot teknős vagy épp Rumini. Tudom ajánlani mindkét játékot a gyerekeknek és szüleiknek, még akkor is, ha tegyük fel nem programozónak szánjuk a kicsiket. Sokat segítenek a logikus gondolkodás és előre tervezés kialakításában, aminek nem csak a programozás során vehetik hasznát később, sőt!
Ha tetszett, kövess minket Facebookon is!