Ki volt Enzo Ferrari? Zsarnok, zseni vagy csak zseniális üzletember?

2018. április 06. 00:05 - GReni

Könyvajánló - Brock Yates: Enzo Ferrari - A birodalom és ami mögötte van

Enzo Ferrari nevét a világon mindenhol ismerik. Tehetséges autóversenyző volt, aki zseniális mérnöki tudással épített autókat, ráadásul birodalmában lenyűgöző luxussportkocsikat kínálnak, és az ő nevéhez fűződik a világ legismertebb versenyistállója is. Il Commendatore, a parancsnok, ahogy ő neveztette magát, legendás alakja volt a 20. század autóiparának, aki nemcsak mesébe illő autókat tervezett, briliáns marketingfogásainak köszönhetően tette feledhetetlenné a Ferrari nevet.

ferrarivilleneuve245-001-750x500.jpgEnzo Ferrari és egykori kedvence, Gilles Villeneuve

Brock Yates az autós újságírás világában kiemelkedő karriert futott be, négy évtizedig volt a Car and Driver magazin szerkesztője, kiváló szakíró volt, neve bekerült a motorsport hírességeinek múzeumába, a Motorsports Hall of Fame of America-ba is.

Ebben a könyvében megismerjük a legendás Enzo Ferrarit. Teljes nevén Enzo Anselmo Ferrari, aki Modenában született 1898. február 18-án. Autóversenyző, autótervező, a világhírű Ferrari autógyár alapítója volt. Számos érdekességet olvashatunk a kötetben egészen gyerekkoráig visszanyúlva. Megismerjük a kis Enzo-t, aki tízévesen látott életében először autóversenyt. Talán már ekkor beleszeretett ebbe a világba. Szolgált a világháború alatt, de a harcok végeztével kereste a lehetőséget, hogy az autók világába kerülhessen. Néhány év alatt tesztvezetői pozíciót kapott, majd elérkezett az áhított pillanat: versenyzői szerződést írt alá az Alfa Romeo-val.

Imádta a versenyzést és tehetsége is volt hozzá. Idővel pedig nem érte be ennyivel. Egyre inkább érdeklődött a csapatvezetés iránt. Nem is váratott sokáig magára, összeszedett néhány év alatt elég pénzt, maga köré szervezett néhány szponzort, hogy megalapítsa az 1920-as évék végén a Scuderia Ferrarit. Eleinte még az Alfa Romeo alá tartozott, de sajnos nem tudták felvenni a verseny az akkori legnagyobb autógyárakkal, ezért tíz évvel később, '39-ben a csapatot feloszlatta és visszaért az Alfa Romeo-hoz.

Ambiciózusa, nagyra törő vágyai nem engedték, hogy lemondjon az álmairól, kevesebb, mint tíz év után újraalakította a Ferrari csapatot, azt az istállót, mely a mai napig a legendás száguldó cirkusz, a Forma-1 élcsapatai közé tartozik.logo-evolution-04.jpg

"1951 telére az ágaskodó paripa a földgolyó minden civilizált részén
hátrahagyta a patalenyomatát."

A köteten érződik, hogy komoly kutatómunka eredménye, ráadásul rendkívül alapos és részletes. A számos pletyka, találgatás, legenda szerintem sötétebben mutatja be Ferrarit, mint amilyen lehetett valójában. A szerző minden ilyen anekdotánál felhívja rá a figyelmet, hogy adott dologra nincs bizonyíték, így nem is feltétlenül éreztem szükségét, hogy bekerüljenek ezek a könyvbe. Bár, sok minden mutat Ferrari arroganciájára, hiúságára, zsarnoki viselkedésére, és az sem kérdés, hogy szinte bármit hajlandó volt megtenni a győzelemért, sokszor már-már megszállottan hajszolta a sikert, de sok esetben úgy éreztem, hogy a szerző a birodalom alapítójának érdemeit becsmérli. 

Tökéletes ember nincs, mindenkinek vannak hibái, de szerintem elvitathatatlan, hogy pilótaként és üzletemberként bizonyított. Voltak ugyan érdekes dolgai, amik nem gondolnám, hogy pozitív hatással lehetnek egy vállalkozásra. Furcsa belegondolni például abba, hogy egy ilyen legendás birodalmat felépítő tehetséges ember, hogyan gondolhatta, hogy a kollégák közötti feszültség maximális teljesítményre sarkallja embereit. Rendszeresen szándékosan egymásnak ugrasztott a csapatához tartozó pilótákat, mérnököket a jobb eredmények reményében.

Annak azért kifejezetten örültem, hogy magánélete, gyerekkora, házassági válsága, törvénytelen gyereke és számos a nagyközönségre nem tartozó tény és találgatás inkább csak a vállalat, a gyár megszületésével kapcsolatos összekötő szálakként, rövid említések formájában vannak jelen a könyvben, nem ment el a könyv teljesen bulvárba.

Akiket pedig az autóversenyzés világa, annak fejlődése, átváltozása, az autók felépítése, típusai érdekelnek, biztosan megtalálják számításaikat ebben a kötetben. Az autók fejlődésén, sikerén túl, ráadásul kapunk egy darabot a huszadik század ipari és politikai működéséből is egy tehetséges üzletember karrierpályáján keresztül. 

A kötet alapján készülő film Michael Mann rendezésében Hugh Jackman főszereplésével várhatóan 2019-ben kerül a mozikba.

4101141_5.jpgSzeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál mindig kedvezménnyel szerezheted be!

Köszönjük, Athenaeum Kiadó!

Tetszik, amit olvastál?

Akkor kövess minket a Facebookon is!

Ha szereted az autókat, akkor ezek a Legendás autók biztos levesznek majd a lábadról. Kattints!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr213668048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása