"A telített, versengésen alapuló iparágakban egyre nehézkesebbé válik a jövőbe mutató innováció, a szervezetek hosszú távú életképessége pedig egyre kérdésesebb. Ezért tanácsos eltávolodnunk a versenytársaktól hemzsegő vörös óceántól, és stratégiánkat a kék óceánra alapozni. Merőben új szemléletmóddal egy teljesen új iparágat is létrehozhatunk, vagy újításainkkal a reménybeli vevők számunkra eddig elérhetetlen csoportjait tehetjük iparágunk fogyasztóivá – de csak akkor, ha csapatunk minden tagja magabiztosan és elkötelezetten a változás mellé áll."
W. Chan Kim és Renée Mauborgne az INSEAD oktatói és az INSEAD Kék Óceán Stratégiai Intézetének igazgatói. A Thinkers50 lista első három menedzsmentguruja között szerepel a nevük, és számos díjat nyertek szerte a világon. A Világgazdasági Fórum Global Leadership Fellows programjának tagjai, a Kék Óceán Globális Hálózat alapítói. A Kék óceán stratégia című könyvük ikonikus és nagy hatású stratégiakönyvként vált nemzetközi bestsellerré.
Mi az a kék óceán stratégia? Tömören összefoglalva: e szemléletmód szerint a piac kétféle óceánból áll: vörösből és kékből. A vörös óceán azon ma létező iparágak halmaza, melyek meghódítására a legtöbb szervezet törekszik. A kék óceán pedig azokat az iparágakat foglalja magában, melyeket a jövőben mi hozunk létre, és amelyek egyre nagyon növekedést és nyereséget hozhatnak. Ehhez a kutatáshoz 30 különböző iparág 150 stratégiai manőverét vizsgálták meg, ami alapján elkülönítették a piaci verseny manővereit és a piacteremtő manővereket. Akkorát robbant ez az új szemléletmód, hogy mindenki elkezdte kékben és vörösben vizsgálni a világot és fontos kérdéssé vált, hogy miként alkalmazható az elmélet.
A Kék óceán stratégia című könyvükben részletes képet kapunk arról, hogy miért érdemes eltávolodni a versenytársaktól, miként hagyhatjuk el a vörös óceánt, mely hemzseg a cápáktól, hogy aztán sikerre vihessük vállalkozásunkat a kék óceánban egy teljesen új személetmóddal új iparágat létrehozva.
Nem elég megismerni a stratégiát, tudni az elméletet, mindezt sokkal nehezebb a gyakorlatban is keresztülvinni. A két menedzsmentguru új könyvében, a Kék óceán váltásban gyakorlatban is bemutatják hogyan érdemes belevágni a váltásba. Esettanulmányokon keresztül szemléltetik módszerüket, lépésről lépésre bemutatva a váltáshoz vezető útjukat. Egy alaposan kidolgozott módszer, hogy sikeresen elhagyjuk a telített piacot, ezzel hosszú távú működést biztosítva vállalkozásunknak. Ehhez vállalatok sikereit és kudarcait is elemzik.
Komoly kutató- és elemzőmunka eredményeként sikerült megérteniük, mi szükséges ahhoz, hogy egy szervezet kihajózhasson a kék óceánra. Közismert vállalatok, nonprofit szervezetek és állami intézmények vizsgálatai megmutatják, hogy ez a három kulcsfontosságú, nélkülözhetetlen alkotóeleme a váltásnak:
"1. A kék óceán szemléletmód elfogadása, amelynek révén szélesíthetjük embereink látókörét, hogy felismerhessék, hol rejlenek az igazi lehetőségek.
2. A piacteremtő eszközök és útmutatók gyakorlati alkalmazása, amelynek révén fejleszthetjük embereink kreatív kompetenciáját, új érték-költség határt nyithatunk, és egy kereskedelmi szempontból ellenállhatatlan, úttörő, új piaci teret teremtő ajánlattal állhatunk elő.
3. A humánus megközelítésmód, az általunk emberséges hozzáállásnak (humaness) nevezett magatartás kialakítása a folyamat során, amelynek révén erősíthetjük az emberek magabiztosságát, hogy sajátjuknak érezzék az egész eljárást, és hozzájárulhassanak eredményes végrehajtásához."
A kötet választ ad számos fontos kérdésre: miért fontos a teljes emberiség számára a kék óceán váltás? Mit tehetünk a túltelített piacon? Először megkapjuk a piacteremtéshez szükséges stratégiai alapokat, összefoglalót a kék óceán stratégia szemléletmódjáról, majd számos példán keresztül mutatja meg, miként vágjuk bele, hogyan állítsuk össze a váltáshoz megfelelő csapatot, miként tudjuk meghatározni aktuális helyzetünket a piacon, majd elemezzük ki a piacot. Mérjük fel hol vannak a problémák, hol találhatnánk új vevőket és miként tudjuk a piac határait elmozdítani. Ezután jöhet a végső stratégia meghatározása és a teszt.
„Kim és Mauborgne egyik sikerkönyvet írja a másik után. A Kék óceán váltás a korábbi bestsellerük korszakalkotó elveinek alkalmazására kínál alaposan kidolgozott, elmés módszert. Ennek segítségével bármely szervezet elmozdulhat a jelenlegi piacáról, és teljesen új piacot hozhat létre magának. Tanácsaik azonban nem csak a vállalkozók és innovátorok számára hasznosak. Egyszerűen nyitottnak kell lennünk iparágunk vagy területünk alapfeltevéseinek megkérdőjelezésére, újszerű kérdéseket kell feltennünk, és bármilyen meglepő, de az emberséges hozzáállást kell előtérbe helyeznünk.”
Daniel H. Pink, az Eladni emberi dolog, a Motiváció 3.0 és a Johnny Bunk kalandjai szerzője
Hihetetlen jól van összerakva ez a könyv. Még olyan emberek is gond nélkül megérthetik és átültethetik a módszert saját területükre, akik még nem rutinos vállalkozók. Nemcsak üzletembereknek, vállalkozóknak ajánlanám ezt a könyvet, mert szinte bárki meríthet belőle. Legyen az illető akár tudós, akár diák, csak nyerhet ezzel a kötettel. Amitől még izgalmasabb, hogy teljesen különböző területekről hoznak példákat. Akad itt iraki zenekar, műszaki cég, aki átállt a süteménygyártásra, kormányok, börtönök.
Szeretnél többet tudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel be is szerezheted!
Köszönjük, HVG Könyvek!
Érdekelnek a könyvújdonságok?
Kövess bennünket Facebookon!
Elon Musk és a fantasztikus jövő feltalálása. Érdekel? Kattints!