A tűzcsap közbelép és az irodalom visszavág

2020. november 04. 06:25 - Carbonari

Könyvajánló - Bóc István: A kriminális hetedik bé

hetedik2_1.jpgBóc István A kriminális hetedik bé című műve szórakoztató és gondolkodtató, humoros kiadvány olyan 12-14 éves fiataloknak, akik egyszerre szeretnek korosztályuknak megfelelő problémákkal kapcsolatos írásokat olvasni, jókat rötyögni és rejtélyeknek is utánajárni. Ezzel a kötettel bármelyik lehetőség adott. A kiadvány a Typotex Kiadó gondozásában jelent meg.

Amikor megláttam a fedlapot, azonnal tudtam, hogy az illusztrátor keze munkáját már láttam valahol. Miután nem mai gyerek vagyok, így azonnal beugrott: Ludas Matyi, és valóban, a kilencvenes években megszűnt vicclap egyik alapítótagja volt Kaján Tibor, akinek karikatúráin nemzedékek nőttek fel és kacagták el magukat, vagy éppen húzták el kesernyésen a szájukat (témája és az olvasó érzékenysége válogatta). Ami viszont azt jelenti, hogy ez a kötet sem ma jelent meg először (hanem 2005-ben), hiszen a rajzolóművész már öt éve, hogy eltávozott a karikatúristák mennyországába. Kicsit félve is nyitottam ki a művet: mi van, ha nem mai gyerekeknek szól ez az egész, de hamar megnyugodhattam: van benne kerékbilincs, mobiltelefon, szóval nagy levegőt vettem, és lapozgatni kezdtem a könyvet.kajan_tibor.jpgAz illusztrátor, Kaján Tibor

Ó, van itt minden, mint a zsibvásárban! Gyerekrablás, gyerekcsúfolódás, extasy tabletta osztogatás, Csodatrabant beépített kamerával, autótolvajok, csövező James Bond, dr. Agy tompa eszű kisfia, Kerékagy, túszdráma a bankban, na meg a parkban is, élőadásban 100 millió elnyerése váltságdíjra, a véradás különleges körülmények között korrelál a motorgyártással, lakásmaffia kontra szép szó ereje, csalitelefon a pálpusztais újság mintájára, hegyi futóverseny miatti túlélő bosszúból uszodát avat, és még sokan mások szerepelnek ebben a karakán, szeretettel és csibészes vagánysággal összeállított kis műben.

boc_istvan.jpgBóc István

A végzettségét tekintve fizikus, amúgy örök játékos Bóc István folyamatosan törte valamin a fejét, például szerencsejátékokkal behatóbban foglalkozó kiadványon, aminek következtében három magyar fiatal egyszerűen, de főleg legálisan, csontra lepusztította a londoni Ritz szálló kaszinóját. Írt minikrimiket, villámkrimiket, majd irodalomszerető, játékos kedvű diákoknak A kriminális hetedik bét, miközben  Csepelen, kereskedelmi igazgatóként, magyarul, németül, angolul froclizva vevőit, gigantikus guriga rezeket adott el. Sajnos, 2011 óta az égi Csepel Művekben folytatja ebbéli praxisát.

A feladványoknál jót kuncorásztam és az esélytelenek nyugalmával kezdtem el boncolgatni egyes rejtvényeket, majd derűs "anyád!" felkiáltással, mint a villám, továbblapoztam. Mert most mit lehet mondani egy ilyen feladványra, figyelj csak: hetedik_1.jpg

Lenkey tanárúr könyvespolcán szabályos rendben tartja tartja a lexikonokat. Az irodalmi lexikon első (A-K) és második (L-ZS) kötete természetesen egymás mellett van, az olvasási iránynak megfelelően balról jobbra. A két teljesen egyforma méretű, 500-500 oldalas könyvet 3 mm vastag kemény papírba kötötték és a szöveget 0.235 mm vastag lapokra nyomtatták. Milyen távol van egymástól az első kötet első lapja a második kötet utolsó lapjáról? Hehe... néztem magam elé, hagyjál békén. Oké, tudom, mit szorozzak, satöbbi, de akkor is. Vagy nézzük ezt: felsorol egy pár hegycsúcsot, ahol az osztály járt, majd párbeszéd hangzik el, utána pedig meg kell mondani, milyen magasan voltak a beszélgetők, ha csak egy valaki hazudott? (Aki könyvből elolvasott feladat alapján meg meri mondani a helyes végeredményt, azt nemes egyszerűséggel felnégyelem.)

És bizony sorról sorra abszolváltam a huszonhat csattanós történetet, ciccegve, homlokráncolva, szemöldökemelgetve, nyelvemet kidugva, ujjaimmal visszakövetve sorokat (néha rajtuk is számolva, bocs), és egyéb hasonló galádságokat is elkövetve olvasás közben. Megvett kilóra ez a kis könyvecske. És ha engem megvett, akkor a fiatalokat is le fogja kötni, én mondom nektek. A történetek, ahogy írtam is: rövidek, tartalmazzák azt a nyelvet és belbecset, amire egy 12-14 éves harap, de akár 10 éves is. Mire megunná az olvasást, már ott is a csattanó, a megoldás és a rejtély. A REJTÉLY. Némelyik, nem azért mondom, nekem kb. kínai volt (igen, tudom, már írtam egyszer). Mintha azt mondaná nekem valaki, hogy figyu, itt ez a két literes lábos, esik az eső 1 mm / 20 perccel. A lábos átmérője 20 centiméter. Na. Minden világos? Akkor most mennyi idő alatt varr Lenke néni meg egy nadrágot? Csörrrrrrrr, az idő lejárt. Megoldás?  Elképedt arcbőrömről 2 secundum per négyzetcentiméter akármivel (tetszés szerint behelyettesíthető mértékegység) lehetett volna tolómérőzni a nem értem a feladatot sem, nemhogy megoldásra jussak, kezit csókolom.... (A végén ott vannak a megoldások. Azért se néztem meg.)

hetedik2.jpg

Köszönöm a lehetőséget a Typotex Kiadónak!

A kötet elérhető a borítóra kattintva kedvezményes áron.

Kövess minket Facebookon!

Az Enigma feltörésének igaz története

Japán életképek egy külföldi szemével

A high-tech, a kínai sarkvidék és az ökoiszlám 

Cím: A kriminális hetedik bé
Szerző: Bóc István 
Kiadó: Typotex Kiadó
Sorozat: A logika világa
Oldalak száma: 135
Megjelenés: 2020. március 09.
Kötés: Ragasztott
ISBN: 9789634930853
Méret: 180 mm x 120 mm x 10 mm
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr516254768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása