Az emberszerelő

2019. január 11. 07:41 - Arthur Arthurus

Könyvajánló - Nógrádi Gergely: Az emberszerelő

„ – Emberszerelő? – ismételte lassan, megfontoltan Júlia, és leguggolt a kislányhoz. – Az meg miféle szerzet? 
– Olyan, aki rendbe teszi a dolgokat …”

snow-1886487_1920.jpg

Nógrádi Gergely ebben a könyvében novellákkal ismertet meg. Novellákkal, amelyek emberi és embertelen, megható és szomorú, de boldog történeteket és epizódokat egyaránt elmesélnek. Eltérő stílusban, néha kicsit más nyelvezettel, vagy inkább más hangulatban mesél apró-cseprő, de mégis nagy horderejű, vagy egyenesen életeket és sorsokat megváltoztató epizódokat. De mindezt olyan finoman, olyan rálátással és belátással teszi, ahogy még keveseket láttam. Nagyon szerettem a kötet címadó történetét, a Füge-történeteket, és akadt egészen megdöbbentő, sőt, izgalmas novella is.

"Éva tizenhat éves volt, és gyűlölte a családot, amelyben élnie adatott. Ha van pokol, azt pontosan olyannak képzelte, amilyenek az ő mindennapjai voltak."

Autónkat, ​ha elromlik, szerelőhöz visszük. 
Szerelőt hívunk, ha tévénk vagy mosógépünk nem úgy működik, ahogy kellene. 
De ki „szereli meg" az embereket, ha „elromlanak"?

Nógrádi Gergely mindennapi valóságunk olykor nagyon is ismerős, máskor kevéssé ismert oldalait erős, kíméletlen fényben felvillantó elbeszéléseiben bármi megeshet. Jó és rossz egyaránt. Az emberi lelkekben éppúgy, mint a környező világban. És hogy melyik kerekedik felül, az rajtunk is múlik. Elsősorban rajtunk. Mindig és mindenkinek adatik egy esély – csak fel kell ismerni és meg kell ragadni. Ezt teszik Nógrádi Gergely sokszínű és sokhangú, hol lírain gyöngéd, hol dokumentarista módon szikár, hol drámain feszült, hol humorral átszőtt vagy éppen groteszkbe hajló, de mindig szívszorító „embermeséinek" hősei. És a katarzis soha nem marad el. 
A Maflicsek titokzatos őrangyala, A sorsgyűjtő mindenkit türelmesen végighallgató beszélgetőfiúja, A pótvizsga biológiatanára, a Szép vagy, gyönyörű vagy… szomszéd kisfiúra vigyázó Terka nénije, a Győzelem! bebörtönzött Misu bácsija vagy a Füge-novellák hűséges kis yorkshire terrierje embereket, „elromlott emberi lelkeket szerel", s így egy kicsit boldogabb hely lehet a világ.

Nem ismertem Nógrádi Gergely munkásságát, de erre a címre felfigyeltem. És ezentúl figyelni fogom őt is. Nem szerettem sosem a novellákat. A hosszú regényeket szeretem, ott van idő alaposan kifejteni, elmesélni, karaktereket ábrázolni és fejleszteni. Egy novellában kész tényeket kapunk, feszes a tempó, nem ismerünk meg senkit eléggé, és puff, már vége is szakadt. Régebben mindig volt az IPM c. havilapban egy-egy egy-két oldalas novella-féle. Azokat mindig elolvastam. Némelyik frappáns, sőt, ijesztő is volt, nyomasztó, vagy éppen vidám. Azokat szerettem. Úgy látszik, hogy a nagyon rövid vagy a hosszú tetszik igazán. De ezek a novellák, Nógrádi Gergely novellái egytől egyig tetszettek. Lehet, hogy eddig csak rossza(bba)kat olvastam, azért hittem azt, hogy nem szeretem? 

Nógrádi Gergely 1971-ben született Budapesten, karrierjét nemzetközileg is elismert és díjazott operaénekesként kezdte, de volt újságíró, szerkesztő, kántor és író is. Újraírt klasszikusokat gyerekeknek, írt saját gyerek- és ifjúsági könyveket, életmódról szóló könyvet, részt vett a számtalan Tvrtko-kötet szerkesztésében, volt bulvárlapok főszerkesztője, írt komédiát, volt tévésorozat társszerzője, egyszóval a művészeti és szórakoztatóiparban szinte mindent kipróbált.

A cím kétségkívül jó választás volt. Mi is az az emberszerelő? Nógrádi Gergely megmutatta. Ő is az. Egy jó pszichológus-pszichiáter kétségkívül az. Egy háziállat is az. Egy gyerek is az. Mi magunk is azok vagyunk. Nyilván nem mindenkinek, nem mindenkinek ugyanaz - de valakinek biztosan. És ha mindannyian emberszerelők vagyunk, mégis miért van szükség egyáltalán arra, hogy azok legyünk? Miért él ennyi boldogtalan, keserű ember? Miért él ennyi ember, aki szándékosan vagy sem, de folyton csak bánt másokat? Ezekre a kérdésekre nem fogod megkapni a választ ebben a könyvben. Én sem kaptam meg. Csupán kérdéseket kaptam. Válaszok nincsenek. De a legkevésbé sem bánom, mert így még nem fogalmaztam meg ezeket a kérdéseket. Ha elolvasod, te is megfogalmazod magadnak őket. És együtt talán megtalálunk pár választ is.

Köszönöm a lehetőséget a Jaffa Kiadónak! A borítóra kattintva elérhető a könyv kedvezményes áron, a kiadó oldaláról.

Ha érdekel néhány célt tévesztett férfi története, kattints ide!

Kövess minket Facebookon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr4914555150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása