Elmélkedés Drogon hátáról

2019. május 15. 07:40 - Arthur Arthurus

Spoileres elmélkedés a Trónok harca sorozatról és sok minden másról is. Csak akkor olvass tovább, ha láttad már a 8. évad 5. részét, vagy nem zavar a spoiler!

kings_landing_is_burned_in_game_of_thrones_by_dragons_1557726462_725x725.jpg

Divattá vált szidni a GoT legújabb évadát. Nem mondom, hogy maradéktalanul elégedett vagyok vele, de kétségkívül voltak nagyon ütős pillanatai, és alapvetően tetszik az egész. Kicsit úgy érzem, hogy az a valaki, aki minél nagyobb negatívumot emel ki - akkor is, ha az baromság. Mémeket gyártanak sorra, hogy mennyire szar ez az évad. Igen, vannak problémái, de melyiknek nem voltak? Nem is tudom, hogy a jó vagy a rossz dolgokkal kezdjem-e. Talán inkább egész máshogy, aztán jön, ami jön.

Fontosnak tartom itt kiemelni, hogy a leírtak mind csupán az én személyes véleményemet és az élményeimet rögzítik. A sorozat minden részét láttam, de nem állítom, hogy mindenre emlékszem pontosan - sőt -, éppen ezért, ha esetleg valamit rosszul gondolok, kéretik megértőnek lenni, és nem rögtön fejet leharapni. Illetve leszögezném, hogy a könyvekből csak az első részt olvastam, és abból is alig emlékszem valamire. Csak arra emlékszem, mennyire utáltam, hogy mekkora hatalmas nagy csalódás volt, és milyen sietve váltam meg aztán a többitől is. Nem néztem hogyankészült filmeket, nem olvastam elemzéseket, nem néztem 3 órás epizódelemzéseket... nem érdekelnek ezek. Tehát ami itt áll, kizárólag a személyes véleményem, kizárólag a sorozat alapján.

Emlékszem, amikor megnéztem a legelső részt valamikor évekkel ezelőtt, a sorozat kezdete táján. Emlékszem az első jelenetekre. Hideg. Fagyos. Rémisztő. Tökéletes. Aztán megismerkedtünk a Starkokkal, meggyűlöltük a Lannistereket, mindenkit bekategorizáltunk ide vagy oda. A legtöbben változtak. Fejlődtek. Ahogyan a valódi emberek is. A GoT mindig is abszurd módon állt hozzá a történetmeséléshez. Mi, emberek, történeteket mesélünk évezredek óta. A történetek mindig színesek, szagosak, és a főhős nem hal meg, a jó nem romlik meg, a rossz nem javul meg. Legalábbis legtöbbször. A GoT teljesen felforgatta a hagyományos történetmesélést, és egy olyan világot rakott le elénk, amiben semmi sem biztos. 

Persze-persze, tudom, Martin tette le. Nos, szerintem a sorozat nélkül Martin neve (és vagyona) a világ nagy részén ismeretlenül csengene, a középszerű írók sorában valahol. Tudom, hogy kb. egyedül vagyok vele, de engem borzasztóan irritál a stílusa. Pedig emlékszem, amikor megnéztem a sorozat első pár részét, és nálunk sorra jelentek meg a könyvek. Megvettem egyszerre minden elérhetőt, és felkészültem több ezer oldalnyi élvezetre. Imádtam, imádom a jó fantasy-kat, és ettől is ezt vártam. Aztán az első kötetet szabályosan végigszenvedtem. Azóta két rövidke novellát is olvastam Martintól, és konstatáltam, hogy nem: tényleg nem nekem ír.

Mindazonáltal a sorozatot néztem tovább, mert szerettem. Aztán nagyon elkezdett laposodni, végül az 5. évadot még végigszenvedtem, majd kaszáltam. A hatodikat nem néztem már, nem is érdekelt egyáltalán. Aztán belefutottam a 7. évad kezdete előtt egy héttel kb. az új évad trailerébe, és egyetlen egy dolog miatt döntöttem úgy, hogy folytatni fogom: láttam, hogy mekkorát nőtt Drogon (meg persze a testvérei is) :). Egy hét alatt ledaráltam a 6. évadot, hogy képben legyek, majd a hetediket már szépen sorban néztem, és végre ismét elkezdett tetszeni. Mert végre ismét volt benne értelem. Szerintem a hetedik évad sikerült a legjobban egyébként eddig. Tudom, tudom, szentségtörés, de így gondolom. 

Részemről a nyolcadik évaddal sincsenek súlyos bajaim. Gyors volt, ahogy lerendezték az Éjkirályt, és taktikailag hibás? Igen. De szerintem maga ez az egész túl kapkodós volt. Mindjárt ki is fejtem, mire gondolok. Ez a sorozat az emberekről szól. A trónok harca. Másoknak itt semmi keresnivalója így. Közeleg a tél, igen... de úgy lett volna jó, ha ennél lassabban közeleg. Most kéne ott tartaniuk, hogy a Falon túl vonulgatnak, érkeznek hírek, a vadakat támadgatják, stb., de a Falon innen az emberek nagy része mítosznak tartja őket. Most, amikor Drogon felégeti Királyvárat. Most, amikor Arya bosszút forral. Most, amikor már csak két dolgot remélek: hogy Drogon és Ghost életben marad. Senki más nem érdekel. Küzdjenek meg, végezzék el a kis harcaikat az emberek, valaki üljön fel arra a nyamvadt trónra, vagy olvasszák be a fenébe és építsenek új birodalmat a romokból és hamvakból, akárki, bárki, aki életben marad - és most induljanak el a Mások észak felől. Teljen még évekbe, mire ideérnek. De a Trónok harcának itt legyen vége. Aztán majd jöhetne egy spin off, amiben a Mások lesznek a középpontban. 

Szerintem így lett volna jó. 

Rhaegal halála túl gyors és felesleges volt, Missandei halála szintén, Dany megőrülése pedig látszólag alapok nélküli, Jaime mintha visszafejlődött volna, Arya csak rohangál és gonoszan les. Legalábbis egyelőre. Igen, ha nem gondolunk bele a helyzetbe, a karakterek életébe, akkor így tűnik. És részben igaz. De ott vannak azok a jelek. Ebben a történetben nincs jó. Oké, talán Jon Snow mondható annak, még mindig, ő még mindig kitartott az elvei mellett. Gyakorlatilag egyedüliként. Ezért lenne méltó a trónra, és ezért nem fog odakerülni soha. Ha Rhaegal nem hal meg, akkor Jon valószínűleg ott ült volna a hátán - és valószínűleg lebeszéli Dany-t a mészárlásról.

Minden hiba egyetlen egy dologra vezethető vissza: hiába az 1 óra 10-12 perces tiszta játékidő epizódonként, túl gyors az egész, túl kevés idő van kifejteni mindent normálisan. Jaime, Clegane, Tyrion, Varys, Cersei, sőt, még Dany sorsa is teljes mértékben érthető. Reméltük, hogy nem ide fut ki. Vagyis én reméltem. De ép ésszel belegondolva: érthető. Miközben a mészárlást, a város felégetését néztem, eszembe jutott egy idézet, amit az istenért nem találok, pedig már órák óta keresem. Egy ókori görög (azt hiszem) történetíró írta, elég hosszú, arról szól, hogy mennyire közvetlen a halál, mennyire örömteli, ahogyan ömlenek a belek, fröcsög a vér, folyik az agyvelő, hogy a fegyverek milyen játszi könnyedséggel hatolnak át a szöveteket, zúzzák szét a csontokat, és hogy ez milyen eufóriát okoz a harcolóknak. Az ember ilyen, mindig is ilyen volt, azt hiszem, ez az intelligencia velejárója. A kegyetlenség. Minden intelligensebb állatnak is vannak elképesztően brutális, kegyetlen pillanatai. A történelmünk telis tele van hasonló, válogatás nélküli mészárlással. Nem csak Dany döntött rosszul. Vagyis: döntött emberként. Elvégre ő is ember. Hanem a katonák is, akik most bosszút álltak mindazért, amit át kellett élniük. Bosszút álltak az elesetteken, a gyengéken, mert itt már csak a vérontás a lényeg. A feszültség levezetése. Büntetlenül megtehették, tehát megtették. Meggyalázták a népet, amely meggyalázta anno Cersei-t, majd aminek a királynőjévé vált.

Dany pedig a rossz utat választotta. Úgy döntött, hogy ha már nem szeretik, akkor rettegjék. Jaime és Cersei halála... reméltem, hogy Jaime öli meg Cersei-t, de végül is megértettem, mi vitte oda Királyvárba igazából. Nem tudott elszakadni tőle soha. Megpróbálta, de a sorsuk összeköti őket. A haláluk pedig... nos, ez is csupán a valóságot idézi. A valóságban nem mindenki hal meg hősiesen, ők is csak emberek... 

Várom az utolsó részt. Nem tudom, volt-e értelme mindannak, amit leírtam. De ez most kijött, részben azért is, mert kicsit besokalltam attól, hogy versenyben szidják az emberek. Nem, nem tökéletes, nekem is vannak vele bajaim, de ne legyünk már ennyire csőlátásúak. Vannak értékei, jó részei, vannak tökéletesen megkomponált jelenetei, néhány szál teljesen hiteles. Martin sem tudna jobbat, sőt, nekem őszintén szólva jobban tetszik, amióta nem a könyveket követik. Persze én csak egy vagyok a sok közül. Mindenesetre soha nem álltam be a versenyt fújjolók táborába semmi kapcsán. Most sem fogom megtenni.

Rengeteg gondolat kavarog még bennem, és ahogy mondtam, szerintem is lehetett volna jobb a 8. évad, de én nem tartom gyengébbnek sokkal - vagy egyáltalán - mint bármelyik korábbit. Azoknak is voltak hibái bőven, meg voltak szép pillanatai bőven. Ennek is. Az egésznek a valódi főszereplője egyébként Arya, már az előző évadok kapcsán is úgy éreztem. Meglátjuk, mire megy az utolsó részben. Nekem az is tökéletesen megfelelne, ha Drogon mindent - mindent felégetne, minden ember meghalna. Na akkor béke lenne végre. Máshogy sosem lesz.

(Egyébként nem tudtam elmenni szó nélkül Sárkánykő mellett megintcsak. Szerintem az egész sorozat legjobban sikerült vára és legszebb trónja!)

Kövess minket Facebookon!

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr7614827036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2019.05.16. 16:20:50

Szerintem neked ha a vendéglőben egy darab fekáliát szolgálnának fel kaja helyett, akkor is azt néznéd, hogy a pincér viszont milyen udvarias volt.

Majd Leonard 2019.05.16. 17:17:10

Egyetértek, főleg a történetvezetést és a karakterek sorsát illetően, A felháborodott fikázó tömegek valószínű, hogy inkább egy szép mesét vártak, de ez a cselekmény sokkal közelebb van a hétköznapi valósághoz.... Daenerysből előjött a sötét oldala (az őrült apa öröksége, aki szintén fel akarta égetni Királyvárat) és senki nem volt, aki visszatartsa. Hát akkor legyen félelem... s lőn, Aerys lánya megtette, amit az apja nem tudott. A pusztításnak itt drámai szerepe volt, utólag igazolta Varys sejtését a sárkánykirálynőről (nem érdekli már a nép, csak a hatalom) és ellenpontozta azt a taktikát, amit Cersei alkalmazott vele szemben: megvédi majd a beengedett tömeg, mert Daenerys úgysem meri őket elpusztítani...hát merte, mint korábban sok-sok tömeggyikos vezér a valódi történelemben. Jamie és Cersei sorsa is körbeért, hiszen az első évadban ők indították el a háborúhoz vezető úton a cselekményt ( Bran megnyomorítása, Robert Baratheon megölése, stb.) együttes haláluk jelképes volt és emberi. Nem marad más, mint az új őrült királynő eltávolítása, ami valószínűleg Havas Jon dolga lesz (ezért hozta vissza a Fény ura), a trónra pedig felülhet Tyrion és Sansa ( a sorozat elején a két leglesajnáltabb és legmellőzöttebb karakter). Vagy nem... ez csak a szerzői és színészi stáb tudja.

Zacskóstej 2019.05.16. 18:12:36

Én szerettem a könyveket és rohadtul "fáj" hogy Martin szerintem soha nem fogja megírni a maradék kettőt. Ízlések és pofonok. :)

politologus · http://politologus.blog.hu 2019.05.16. 18:22:48

Csatlakozom az előttem szólókhoz, főleg most, hogy valami petíciót körözgetnek újraforgatásért. Hátrébb már az agarakkal! Adott két jó szimatú forgatókönyvíró, szenzációs szereplőválogatással és filmes eszköztárral sikerre vittek egy filmbrandet, elejétől végéig írták a sorozat-sorozatot, konzultálhattak a regényíróval - erre most a fél világ jobb író akar lenni náluk! Hát hadd fejezzék be úgy a művüket, ahogy ők akarják! A könyvek alapján a TH egy nyitott világ, amiből az is kijöhet, hogy más irányt vesz a világ sorsa, mert mondjuk épp mást látunk, mint ami valójában történik, úgyhogy meg is van a lehetőség más befejezésekre. Egyszer volt egy olyan gondolatom, hogy az utolsó kötet/rész végén ez egyik fél győzelmével megszűnik a világ, kiugrunk a westerosi térből, és látjuk, hogy befejeződött két isten cyvasse-játszmája az egyik győzelmével. Nem fogok petíciókat aláírogatni, ha nem így történik...

OneBall · http://oneball.blog.hu/ 2019.05.16. 19:30:22

@Majd Leonard: nem valamiféle mesevárás miatt van háborgás, hanem - teljesen jogosan - hogy gyakorlatilag egy logikátlanságoktól és önellentmondásoktól hemzsegő, átlagos "hollywoodi" kliséhalmaz szintjére süllyedt a sorozat, eldobva mindazokat az erényeket, amik eddig kiemelték a tucat kategóriából. Hogy hogyan, ez már ezer helyen le van írva vagy épp youtube-on kibeszélve, szóval nem is pazarolnám rá a karaktert. Ha ilyen lett volna elejétől fogva, nem éri meg a második évadot sem...

SZPIITII 2019.05.16. 21:58:11

Leírom ezredszer is. Az HBO-nak már nem éri meg a GoT és ezért gyorsan befejezték. Miért lett csak 6 epizód? Mert sokat keresnek a színészek és így olcsóbb volt, 6 hosszabb epizódot csinálni.. A készítőknek meg ki lett adva, hogy zárják le és ennyit lehetett kihozni belőle.
Most megjelent a cikk is, ami engem igazol:
index.hu/kultur/media/2019/05/16/a_tronok_harca_egyik_szereploje_jelenleg_a_legjobban_fizetett_teves/
Szóval ne szídjátok a készítőket, meg a sz*r történetet, mert MINDEN az HBO sara.

Stenonis 2019.05.16. 21:58:34

Vicces a blogger.
Korunk egyik legjobb fantasy írója vs. 2 hollywoodi jómunkásember forgatókönyvíró.

Mintha a Mona Lisának csak 2/3-a készült volna el és odaadják egy siófoki strandon dolgozó portréfestőnek, hogy fejezze be. És a bloggernek a mázolmány jobban tetszik...

Exploiter 2019.05.16. 22:43:39

A filmipar túltelített. Ezer meg ezer hulladék film, sorozat, miegyéb jön ki minden évben.
Az emberek keresik azt, amiben valami újat, érdekeset, értékeset találnak.
Ezért ekkora a felhördülés, ha valami kedvenc franchise dől le a porba.
Amúgy az a vicc, hogy a mostani filmek 90%nak a felhasználásával, más vágással, más sorrendel simán lehetett volna elfogadható szinten hozni a kötelezőt. Ez tényleg hatalmas blama.
A két faszival az a baj, hogy félreértették, mi volt a siker titka. A Martin féle sztorinak nem az volt a lényege, hogy valami váratlan, brutális fordulattal sokkolta a nézőt. Valójában minden dolog logikusan következett egymásból, csak amíg a klasszikus fantasy szabályai szerint a hősnek valahogy meg kellett volna menekülnie, a meglepő az volt, hogy a logikus dolog történt és akinek el kellett, elhullott.
Ez szöges ellentétben áll azzal, hogy a sztorit kanyarítják úgy, hogy valami meglepő, sokkoló történjen, olykor teljesen logikátlanul.
Lehet azt mondani, hogy az emberek nem értik a lényeget, pedig vicces módon a készítők nem értették a saját sikerük titkát, és sikerült úgy a földbe állni, hogy azt sokáig emlegetni fogják még.
Téged nem érdekelt túlságosan, ezért nem zavar sok minden. Oké. Hardcore fanok százezrei ásták bele magukat a világba, meg a sztoriba, őket érdekelte. Na azok most őrjöngenek, érthető okokból. Lehet őket hülyének nézni, de nagyrészt ők adják a bevétel jelentős részét. Eddig mindenki beszívta, aki szembement velük. Tucat Jóska holnap már más sorozatot néz, a fanbase adja hosszú távon a támaszt. Persze csak ha nem szarod arcon őket, lásd star wars, vagy most a got.
Én meg csak egy jó sztorit vártam, de hát nem kaptam meg.

kocsisj 2019.05.16. 22:43:57

A könyvben zseniális! Hogy Martin mit hozott volna ki belőle az egy másik nagy kérdés. Volt egy korábbi értékelés, amelyik a karakterek színét hiányolta a sok véres cselekménnyel szemben. Sajnos azzal kell egyetértenem. Martin verzió klasszisokkal jobb és egyedibb. Ezért szerettük az az első ötöt. Megnézzük azért ezt is, hogy mi csináltak belőle...

Szűtté mamá? Szűjjé! 2019.05.17. 09:56:50

Alapvetően egyetértek a postban foglaltakkal. Bár nem lenne jó, ha nem lennének a GOT fanyalgók, mert jókat röhögök rajtuk. Szerintem is tök logikus, ami a szereplőkkel történik. Ahogy pl a Start Wars 8, úgy a GOT sem követi szolgaian a hollywood-i kliséket, ami kényelmetlen azoknak, akik bár nagyon egyedinek és művészinek tartják magukat, mégis abban érzik magukat jól, ha valami fekete, vagy fehér.

konrada 2019.05.17. 09:56:56

A történet sokkal egyszerűbb:
Deny már a tengerentúlon is megtapasztalhatta, hogy egy meghódított városban idegenként nagyon nehéz kormányozni, a helyi patricius-családok fellázadnak ellene, és a lakosság alsóbb rétege is random ellene fordul - elvégre ő fent van a várban, mindennapi alkuikat nekik meg helyben kell megkötni.

Az 5. részre nagyobb részben elveszítette azon támogatóit, akik a kormányzásban segíthettek volna neki - csatában, kivégzéssel, árulással (és hát Tiryon is azt tette), illetve trónörökössé válással.
Így gyakorlatilag a vezetői gárdájából 1 nem túl okos töketlen maradt, ennyivel meg nem lehet egy meghódított városban élen maradni.

Ezért számára az egyetlen célravezető a teljes lakosságcsere maradt: ahol az általa hozott - tőle függő, ezért hű - patriciusok, vezetők irányítják a gyökértelen, így könnyen irányítható népet.

Ez sajnos tiszta matematika, és Danerys már eddig is mutatta, hogy képes előrelátó diktátorként is üzemelni...

A történet ilyen vezetése nem logikátlanság: Snow és Tyrion az emberek meggyőzésével akarna kormányozni (ami John pályafutásának felépítése is mutat: Semmiből lett a fal parancsnoka, illetve Észak királya), míg Dany a legyőzésükkel.
Azaz ez egy parabola a demokrácia, kontra zsarnokság témában.
...s az meg természetes, hogy mindig akad, aki a zsarnokot meg akarja ölni, mert ők a nép körében élnek, és számukra a többi ember nem csak leütendő paraszt a sakktáblán..

chrisred 2019.05.17. 09:57:03

"Nos, szerintem a sorozat nélkül Martin neve (és vagyona) a világ nagy részén ismeretlenül csengene, a középszerű írók sorában valahol. Tudom, hogy kb. egyedül vagyok vele, de engem borzasztóan irritál a stílusa."

Látok itt némi ellentmondást. Ha belátod, hogy azon kevesek közé tartozol, akiknek nem jönnek be a könyvek, akkor miért gondolod, hogy nem a többség értékítélete tette Martint népszerűvé, és nem a sorozat?

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2019.05.17. 09:57:07

Az a tényállás, hogy tényleg SZAR lett, az 5. epizód pedig katasztrófálisan szar (nem tudok jobb jelzőt).

Nem véletlen a petíció és a rottentomatoes értékelése se (egyre rosszabb értékelések a 8 évad elejétől a Harangokig (8/1 rész -> 8/5 rész, épp most 57% és 47 %-on a két utolsó epizód)
www.rottentomatoes.com/tv/game_of_thrones/s08

Netuddki. 2019.05.17. 09:57:33

Nekem se tetszett az utolsó előtti, és az azelőtti rész, és a rengeteg logikátlanság. De kicsit jobban belegondolva, ez bizony kőkemény politika, és sajnos a világ így működik.
Tanulság? Amelyik nép eltűr egy zsarnokot és harcol az oldalán, az könnyen úgy járhat mint Kingslanding lakossága. Nincs ártatlan ember, és fájó a politikai párhuzamra gondolni ennek az országnak és a benne élők sorsával kapcsolatban. :/

MEDVE1978 2019.05.17. 14:55:34

Előrebocsátom, hogy egy részt se láttam az 1-7. évadból. Emlékszem, hogy beharangozták óriási sikerként, aztán utánaolvastam és láttam, hogy neverending story, több ezer oldalas könyvekkel és kivártam egy kicsit. Két olyan pillanatra emlékszem, amikor hallottam róla (Stark lefejezése és a Vörös Nász), mindkettő a fanbase visításáról és rage quitjéről szólt. Ugyanakkor maga a sorozat így a nyolcadik évad alapján nagyon olyan, mint néhány korábbi HBO sorozat. Az HBO ezt a vonalat az OZ-al kezdte a 90-es évek végén, az volt tele extrém brutális erőszakos jelenetekkel és ezen kívül szex-el és nemi szervekkel. A Spartacus is teljesen ilyen volt (ismerősöm véleménye szerint pöcs, csöcs és vér sorozat). Ettől már csak egy lépés a Trónok Harca, amiben megint milliók döbbentek rá, hogy a középkor brutál erőszakos volt és szörnyülködtek el azon, hogy nem mindig a jó nyert.

Így a nyolcadik évadra (amit a harmadik résztől láttam) bekapcsolva forgatókönyvileg kifejezetten rossznak tűnik (stratégiai hibák garmadája, deus ex Machinákkal, pl: az egyik sárkányt egy hegy mögül lelövik föld-levegő rakétával úgy, hogy az nem is látja honnan, míg a másik megsemmisít simán egy teljes felépített várvédelmi rendszert és egy flottát is sérülés nélkül. Mindkettő olyan mintha: na jó, legyünk gyorsan túl rajta, az egyik sárkányt írjátok ki. A másik esetben meg, ja hát jók voltak azok a balliszták, dehát most dühös a sárkány, ezúttal a többméteres falat is vigye át és döntse le a láng. Persze lehet ezt emberi sorsokat előtérbe állító drámaként megcsinálni, de akkor nem kell szembeköpni a korábbi jellemfejlődéseket, ha voltak (úgy látom, hogy a legtöbben erre panaszkodnak).

Egy fantasynak is vannak saját szabályai, logikái. Valaki nagyon helyesen írta, hogy ezeket nem szabad megsérteni, mert ha sokszor teszik, akkor az egész hiteltelenné válik. Jó pár példa van erre, amit ha túlzásba viszik, nem bocsát meg a fanbase sem: pl: Luke vagy Leia repülése a Last Jediben.

midnightcoder2 2019.05.17. 14:55:41

@Netuddki.: Az egyetlen igazi mondanivalója a történetnek, hogy nincs jó politikus vagy rossz politikus. Hataloméhes politikus van. És ez a nagy rabszolgafelszabadító Danerysre is igaz.
süti beállítások módosítása