A légiközlekedés kulisszatitkai a hétköznapokon és a pandémia idején

2020. július 18. 07:21 - GReni

Könyvajánló - Kordos Szabolcs: Airport, Hungary - Bővített, új kiadás

"Szeretné tudni, milyen érzés egy fantomjárattal repülni koronavírus-járvány idején? Kíváncsi a magánrepülőgépeken szolgálatot teljesítő stewardessek mindennapjaira, a fapados légitársaságok személyzetének kalandjaira, a tehergépek magányos és az utasszállítók körülrajongott pilótáinak valós történeteire?"

104074440_2621274498135975_8388539514072658370_o.jpg

Kordos Szabolcs szerencsére sosem unatkozik, aminek köszönhetően mi olvasók sem tudunk unatkozni. :) A napokban jelent meg két korábbi könyvének átdolgozott változata, melyek a koronavírus-járvány idején készültek. A Turista from Hungary és az Airport, Hungary első kiadásai is hatalmas olvasótábort vonzottak, ezúttal pedig megtudjuk többek között, hogy az idegenvezetők miként menekítették haza az utasokat a járvány idején, de azt is megtudhatjuk milyen fantomjárattal repülni.

A sorozat jó pár kötetéhez volt szerencsém és eddig minden alkalommal olyan világokba repített el a szerző, ahol élvezettel vesztem el néhány óra erejéig. Ismerkedhettem kicsit az éttermek, luxushotelek világával, kaptam néhány szeletet a magyar elit éjszakai dorbézolásaiból és bepillantást nyerhettem a légi közlekedésben dolgozók mindennapjaiba. Ha valamelyik téma érdekel, íme egy kis kedvcsináló a kötetekhez:

Minden, ami a vendég előtt titok marad

Éttermesek és vendégek a pácban

Kalandozások a luxushotelek titokzatos, izgalmas világában

Budapesti luxushotelek és vidéki kastélyszállók, wellness központok titkai

Hungary by night - Így mulat a magyar elit

Most pedig jöjjön a két új kötet egyike. Elsőként az Airport, Hungary olvasásába fogtam bele, mivel olvastam a 2016-ban megjelent első kiadást, gondoltam így érdékes lesz látni, milyen új fejezetek, új sztorik kaptak helyet a kötetben. Az első kiadásról is írtam, ezt az alábbi linkre kattintva olvashatjátok:

Szárnyak, vágyak, magyarok

A légi közlekedést időről-időre sikerül valaminek megbénítania. Volt már erre példa terroresemény miatt, időjárási vagy épp anyai problémák miatt, de a 2020-as év volt az első, amikor egy járvány bénítja meg a világot. Ez év márciusában a légi ipar összeomlott. Ezen nincs mit szépíteni. Mind végignézhettük, végigélhettünk, ahogy sorra zártak be a munkahelyek, iskolák és napról napra jöttek újabb és újabb korlátozások, hogy lassítsák a vírus terjedését. Kordos Szabolcs pedig utána nézett, hogy miként élték meg ezt a helyzetet a légi közlekedésben dolgozók.

A szerző beszélgetett check-in pultban dolgozókkal, akik elmesélték, hogy milyen rémisztő volt látni, ahogy egyik napról a másikra eltűntek az utasok. Egyik nap még tele volt a 200 fős gép, másnap már csak 140 utassal szállt fel, majd harminccal és végül útnak indultak a fantomjáratok, melyek csak a személyzetet szállították. Na, de miért is száll fel egy gép, amikor egyetlen utas sem érkezik meg a reptérre? Erre a kérdésre is választ ad a kötet, ahogy azt is meg tudjuk, mennyire volt különös érzés a folyton nyüzsgő terminál helyett a teljesen üres terminálban ücsörögni, vagy miként volt idő elvégezni három ember munkáját egyedül.

uresterminal.jpgA Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üres terminálja 2020 áprilisában - Fotó: Huszti István / Index

Sokan azt hihetik, hogy a repülőtér teljesen bezárt a járvány alatt, de ez nem így történt. Voltak járatok több országba, de az a pár ezer utas elenyésző a megszokott több tízezerhez képest. Sokan pánikszerűen mentek a reptérre, főleg, amikor óráról órára változott, hogy épp melyik országban milyen korlátozó intézkedések vannak érvényben. Kordos Szabolcs interjúalanya is mesél olyan utasokról, akik a pandémia miatt elvesztették a munkájukat, nem tudták fizetni az albérletet és nagyon úgy festett, hogy még haza sem juthatnak. El sem tudom képzelni, hogy milyen félelem lehet úrrá ilyenkor az emberen. Egy idegen ország repterén várni, hogy vajon hazajut-e.

Készült interjú légiutas-kísérővel, aki kollégáival ellentétben bevállalta, hogy az akkor gócpontnak számító Olaszországba repüljön. Mesél az utasokról, akik finoman szólva is megszívták merészségük miatt. Akik dacolva a veszélyekkel nem akarták lemondani a kifizetett nyaralásukról és elutaztak. Ők voltak azok, akik elgyötört arccal, de megkönnyebbülve ültek a Magyarország felé tartó járatokon.

"Az utasok egy részéből dőltek a sztorik: elmondták, hogy a lehető legrosszabb pillanatban utaztak el, rémálommá vált a nyaralásuk, a szállodai szobájukban gubbasztva töltötték az első két hetet, majd törölték a repülőjáratukat, így hazatérni sem tudtak, a nyaralóközpont pedig ajtót mutatott nekik, mondván, lezárják a létesítményt. Végül egy másik szállodában kaptak helyet, és naponta próbáltak jegyet szerezni valamelyik járatra. Amikor sikerült, az örömük rövid ideig tartott: hamarosan kaptak egy SMS-t, hogy törölték a járatot."

Olvashatunk a bravúros mentőakcióról is, amelyben USA-ban és Kanadában rekedt magyarok hazahozatala volt a cél. Mind különlegesnek írták le az eseményt. Egy három napos körtúra, melyben két gép, három személyzet, összesen negyvenkét fővel indult útnak, hogy aztán szöcskeként ugrálva a világban gyűjtsék be az embereket.

Szó esik a könyvben azokról a dolgozókról is, akik most elvesztették az állásukat és jelenleg fogalmuk sincs hova mehetnének tovább. A Malév csőd után is baromi nehéz dolga volt a pilótáknak, ez sajnos most sem lesz másként. A kötetben olvashatunk még visszavonult légikisasszonyról, arról, hogy mennyire nehéz visszatérni a földre és megtalálni a helyét az "érdektelennek tűnő földi életben". Aztán találunk sztorikat a magángépeken dolgozóktól, megtudjuk miként utaznak a milliárdosok, mire kell figyelni náluk. És persze kaptak helyett az elkényeztetett csemeték is, például a kislány, akinek hiányzott a nyaralásán a kutyája és apuka magángéppel szállíttatta utána csivaváját. Ha engem kérdeztek, ez már a beteges pazarlás kategória. Egy kutyával átrepülni a kontinensen több tízezer euróért, mert nem bír ki nélküle néhány napot a gyerek? Hihetetlen mire nem képesek emberek.

"A kiszolgálás természetesen nem maradt el: kapott egy tálka vizet meg némi kutyatápot, amikor pedig kinyitottam az ajtót, nevetve elmondtam neki a sablonszöveget: "Köszönjük, hogy utazásához társaságunkat választotta. A szobatisztaságot pedig különösen nagyra értékeljük!"

Kapunk még többek között egy kis ízelítőt a teherszállítás világából is, balhézásról a gépen, számomra teljesen érthetetlennek tűnő budapesti kiruccanásról Kanadából egy mosás kedvéért, vannak sztársztorik is, de akadnak rémisztő, szomorú történetek is a kötetben, melyek vészhelyzetekhez kötődnek. És természetesen nem maradhatott ki a kötetből a Sziget idején kialakult hippitanya sem, amellyé a reptér válik a fesztivál idején.

"Nehéz lenne annak a fesztiválozó lánynak az esetét feledni, aki bakancsban ájult ki a check-inre váró sorból. Az éjszakázás és a szerek lefárasztották kissé, a mentősök gyorsan magához térítették, majd megszabadították a nehéz bakancsától, hogy az se szorítsa el a vérkeringését. Lett nagy meglepetés, amikor a cipőből bogarak tucatjai spricceltek szerteszéjjel, a terminál padlójára pedig jókora adag föld hullott. Az utasok tapsoltak a pár perccel később érkező fertőtlenítő brigád láttán." 

Ezúttal sem okozott csalódást az új Kordos kötet. Az új fejezetek is érdekesek voltak és négy év után jó volt felidézni az első kiadásban is megtalálható sztorikat. Szerencsére felbukkant benne pár egészen extrém történetet is, amelyeken ezúttal is jót derültem. Mindenképpen érdemes beszerezni az új kiadást. Most pedig megyek és belevetem magam a Turista from Hungary új kiadásába. Pár nap múlva érkezem arról is egy kis kedvcsinálóval.

fokep_79.jpgA könyvet a 21. Század Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, amelyet itt is köszönünk!

Szeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre!

Kövess minket a Facebook-on is!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpara.blog.hu/api/trackback/id/tr116002522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.